آیا مشکلات سلامتی از طریق چشم قابل تشخیص است؟


بسیاری از ما به طور مرتب چشم های خود را چک می کنیم، اما تعداد کمی ممکن است بدانند که معاینه چشم فقط بررسی بینایی شما و اصلاح مشکلات بینایی نیست. اپتومتریست ها و چشم پزشکان می توانند نه تنها بیماری های چشمی، بلکه بیماری های سیستمیک را نیز تشخیص دهند. آن دسته از بیماری هایی که برخی از اعضای بدن یا کل بدن را درگیر می کند. این تنها یک دلیل است که چرا همه بزرگسالان باید حداقل هر دو سال یکبار معاینه چشمی منظم داشته باشند.

در زیر به برخی از این مشکلات سلامتی خواهیم پرداخت.

* دیابت

تغییرات در رگ های خونی شبکیه می تواند نشانه های اولیه دیابت و فشار خون بالا باشد. دیابت شایع ترین بیماری است که با علائم کلاسیک در معاینه شبکیه تشخیص داده می شود، که ممکن است شامل خونریزی، نشت مایعات و مناطقی با جریان خون ضعیف شبکیه باشد. اگرچه تشخیص قطعی دیابت تنها با آزمایش قند خون قابل تشخیص است، اما تغییرات در رگ های خونی شبکیه می تواند نشانه ای قوی از ابتلای فرد به دیابت باشد.

* فشار خون بالا

مطالعات نشان می دهد که علائم فشار خون بالا را می توان در چشمان حدود 10 درصد از جمعیت بزرگسال مشاهده کرد. در معاینه، چشم پزشک ممکن است نشانه هایی از باریک شدن شریان های شبکیه و خونریزی های شبکیه را مشاهده کند. همه اینها نشانه های فشار خون بالا هستند. خبر خوب این است که اگر فشار خون بالا کنترل شود، می توان از آسیب ناشی از آن جلوگیری کرد. احتیاط های مناسب و تغییرات لازم در سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، علاوه بر شروع درمان دارویی مناسب، در کاهش فشار خون موثر است.

READ  سردار اشتری: 30 هزار نیروی انتظامی در مرزها مستقر هستند

* بیماری ام اس

در طول معاینه معمول چشم، چشم پزشک عصب بینایی را نیز برای بررسی هرگونه ناهنجاری یا تغییر معاینه می کند. تورم یا التهاب عصب بینایی می تواند برای بینایی مضر باشد و نشانه ام اس و همچنین تومور مغزی باشد.

* علائم آلزایمر در چشم

غربالگری شبکیه برای بیماری آلزایمر در خط مقدم تحقیقات پزشکی مدرن قرار دارد. شبکیه از لایه‌های زیادی از سلول‌های عصبی تخصصی تشکیل شده است و شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد همان تغییرات مغزی که مسئول بیماری آلزایمر است در شبکیه نیز رخ می‌دهد. روش های فعلی برای تشخیص بیماری آلزایمر اغلب طولانی، تهاجمی و گران هستند، بنابراین تشخیص این بیماری از روی شبکیه یک پیشرفت بزرگ خواهد بود.

کارشناسان توصیه می کنند که بزرگسالان حداقل هر 20 سال یک بار، دو بار در هر 30 سال و بعد از 40 سال معاینه سالانه چشم را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

این علائم نشان می دهد که فرزند شما کمبود ویتامین D دارد!/ پیشگیری و درمان چیست؟

35236


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا