آیا روسیه راه آهن راش-آستارا را در ایران تکمیل می کند؟

به گزارش خبرآنلاین، ولی کله‌زی، پژوهشگر ارشد قفقاز در یادداشتی برای اوراسیا دیلی مانیتور نوشت:

با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، مسیرهای ترانزیتی شرق به غرب از روسیه به اروپا، از جمله مسیر شمالی طرح جاده ابریشم چین (ابتکار یک کمربند) و پروژه‌هایی مانند پل زمینی اوراسیا «اوراسیا جدید». پل زمینی که قرار بود قبل از جنگ در اوکراین بین روسیه، اوکراین، بلاروس و لهستان ساخته شود، به شدت مسدود یا با چالش مواجه شده است. در چنین شرایطی روسیه به دنبال تقویت و توسعه مسیرهای ترانزیتی جاده ای و ریلی در کریدور شمال-جنوب است.

اگرچه در شرق دریای خزر و در منطقه آسیای مرکزی امکان ارتباط ریلی با ایران از طریق روسیه، قزاقستان و ترکمنستان وجود دارد، اما در بخش غربی دریای خزر و منطقه قفقاز روسیه راه آهن مستقیم ندارد. ارتباط با ایران پس از جنگ اول قره باغ کوهستانی (1988-1994)، ایران تنها کشوری بود که ارتباط ریلی خود با منطقه قفقاز را از دست داد و این روند همچنان ادامه دارد. تنها بخش راه‌آهن باقی‌مانده در کریدور شمال – جنوب، راه‌آهن رشت – آستارا به طول 164 کیلومتر است که علی‌رغم بهره‌برداری از خط ریلی قزوین – رشت در اسفندماه 1397، هنوز به دلایل مختلف به بهره‌برداری نرسیده است.

بر اساس این قرارداد، ایران و جمهوری آذربایجان باید هرکدام 500 میلیون دلار از محل احداث راه آهن رشت – آستارا به طول 164 کیلومتر تامین کنند. اما در سال های اخیر، طرف آذربایجانی به دلیل تحریم های بانکی ایران نتوانسته به تعهدات خود عمل کند. بنابراین، در شرایط جدید ترانزیتی پس از جنگ در اوکراین، ایران امیدوار است، با توجه به نیاز حیاتی مسکو به تقویت کریدور شمال-جنوب برای مقابله با تحریم های گسترده غرب علیه روسیه، ظرفیت این کشور برای تکمیل خط راه آهن راش-آستارا را داشته باشد. بهره ببرید.

READ  نگرانی مجدد آمریکا از همکاری ایران و روسیه

بر اساس توافق تهران و مسکو، هزینه های مالی راه آهن رش – آستارا به طول 164 کیلومتر از طریق اعطای خط اعتباری 5 میلیارد دلاری از روسیه به ایران تامین می شود. هفته گذشته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با ویتالی ساولیف، وزیر حمل و نقل روسیه، “توافقنامه جامع همکاری های ریلی ایران و روسیه” را امضا کرد که یکی از مفاد مهم آن تامین اعتبار و تکمیل پروژه است. راه آهن مسیر رشت آستارا بود. اگرچه روسیه تحت فشار شدید مالی و تحریمی غرب قرار دارد، اما به نظر می رسد برای مقابله با این وضعیت و غلبه بر این وضعیت نیاز مبرمی به حمایت مالی از کریدور شمال – جنوب به ویژه راه آهن رشت – آستارا به طول 164 کیلومتر وجود دارد. تنها بخش راه آهن باقی مانده از این کریدور ترانزیت است.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا