آخرین وضعیت 6 بیمار مشکوک به آبله میمون


دکتر سید جواد حسینی گفت: اولین مورد آبله میمون در سال 1932 شناسایی شد و در سال 1970 این بیماری برای اولین بار در انسان در کنگو گزارش شد. به نظر می رسد این بیماری همه گیر در مرکز و غرب آفریقا رو به وخامت است، اما تایید شیوع این بیماری در ایالات متحده، آفریقا و برخی کشورهای اروپایی نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

وی افزود: آبله میمون نیز مانند تاج یک بیماری ویروسی است اما شیوع بالایی ندارد. با توجه به اینکه این بیماری از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، علائم این بیماری تب، سردرد شدید، دردهای عضلانی، کمردرد، تب و لرز، احساس ضعف و بی حالی است. مهم ترین علائم این بیماری تورم غدد لنفاوی است.

حسینی ادامه داد: موارد شدیدتر بثورات پوستی اغلب در صورت و اعضای بدن دیده می شود که مشابه راش هایی است که در آبله مرغان مشاهده می شود. ضایعات دردناک و خارش دار می توانند در سراسر بدن ظاهر شوند و در نهایت به هم بچسبند و بیفتند. 95 درصد احتمال بثورات پوستی در صورت، 75 درصد در کف دست، 70 درصد در مخاط دهان و 20 درصد در چشم ها وجود دارد. اثرات این بثورات روی پوست باقی نمی ماند و پس از بهبودی به مرور زمان بهبود می یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه این بیماری چند هفته ای است که ادامه دارد، گفت: افراد مبتلا به آبله میمون معمولا هفت تا ۱۴ روز پس از ابتلا علائم خود را نشان می دهند. دوره کمون بین عفونت و علائم طولانی است و از 5 تا 21 روز متغیر است.

READ  داستان فیلم «مدرسه پری دریایی» چه بود؟این فیلم قدیمی است اما کارگردانش را مشخص کردیم.

وی گفت: انتقال ویروس از طریق مایعات بدن، ضایعات پوستی و قطرات تنفسی صورت می گیرد و استفاده از ماسک برای این بیماران توصیه می شود و این بیماری نیز مانند همه ویروس ها قابل درمان است.

حسینی درباره 6 نفر مشکوک به آبله میمون در کشور گفت: از این تعداد 4 نفر تست منفی دارند و 2 مورد در حال بررسی است. تا به امروز هیچ موردی از ابتلا به آبله میمون در کشور و استان گزارش نشده است اما در صورت وجود احتمال تهدید در این زمینه باید تیم های واکنش سریع تشکیل و این بیماری کنترل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دستورالعمل های پیشگیرانه برای مقابله با آبله میمون در مبادی ورودی استان از جمله فرودگاه و مرزهای زمینی ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

درباره خودت چی احمق از میمون محافظت کنیم؟

گسترش احمق میمون پشت پرده هشدار چهار ساله دانشمندان را نادیده گرفت

47231


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا