آخرین وضعیت جمعیت حیات وحش در استان آذربایجان غربی


به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربیسعید شاهند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: بر اساس نتایج سرشماری انجام شده در آذرماه جمعیت حیوانات وحشی استان نسبت به نتایج سرشماری گذشته وضعیت مطلوبی داشته و رو به افزایش است.

وی افزود: بر اساس نتایج سرشماری جانوران وحشی آذرماه امسال، جمعیت «بز» و «قوچ و میش» در منطقه حفاظت شده «مارکان» نسبت به سال گذشته به ترتیب 18 درصد و 14 درصد افزایش داشته است. . سرشماری

شاهند ادامه داد: با توجه به سرشماری پستانداران پارک ملی دریاچه ارومیه، با وجود وضعیت عمومی نامطلوب دریاچه، وضعیت زیستی حیات وحش در زیستگاه های جزایر کبودان، اشک، آرزو و کپی با تلاش اکولوژیست های مستقر در شرایط مطلوبی قرار دارد. در 4 پاسگاه اکولوژیکی این پارک ملی به این ترتیب بیش از 1200 راس قوچ و میش ارمنی در این جزایر سرشماری شد که نسبت به سرشماری گذشته بیش از 30 درصد افزایش نشان می دهد.

شاهند گفت: در راستای اجرای برنامه حفاظت از گونه گوزن زرد ایرانی که یکی از گونه های زیستی مهم و معرف پارک ملی دریاچه ارومیه است، در خصوص انتقال 6 راس گوزن زرد ایرانی از دشت ناز ساری. به منطقه راشکان در پارک ملی دریاچه ارومیه که در آبان ماه جاری انجام شد و به این ترتیب جمعیت گوزن زرد ایرانی در این پارک ملی بین 20 تا 25 راس برآورد شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در پاسخ به این سوال که دلایل افزایش جمعیت پستانداران در منطقه در سرشماری جمعیت حیوانات وحشی از جمله دلایل افزایش جمعیت پستانداران در این منطقه چیست. گونه های پستانداران مناطق حفاظت شده به شرح زیر است: 1- تامین امنیت فیزیکی مناطق پرورشی با حضور منظم و وظیفه 24 ساعته محیط بانان و کارشناسان محیط زیست با امکان نظارت تصویری با دوربین های نظارت تصویری و هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین روابط جدی با متخلفان شکار. 2- مدیریت مطلوب زیستگاه و تامین امنیت غذایی با ساخت 2 مخزن آب در منطقه حفاظت شده ماراکان و احیا و بازسازی حوضه های آبخیز در مناطق و تامین علوفه و آب حیات وحش 3- عدم شیوع بیماری های کشنده و واگیر در بین جمعیت حیوانات وحشی. در استان در طول سال آخرین با همکاری مستمر اداره کل دامپزشکی استان 4- تلاش محیط بانان محیط زیست با حضور شبانه روزی در مناطق و گشت و کنترل مستمر و در نهایت حمایت مراجع محترم قضایی و مسئولین محترم محلی از محیط بانان
وی در خاتمه تاکید کرد: سرشماری منظم جمعیت وحشی به منظور آگاهی از وضعیت زیستی فعلی جانوران وحشی ساکن در سرزمین های تحت مدیریت و نظارت و پایش وضعیت بیولوژیکی آنها از نظر زاد و ولد، مرگ و میر، شیوع بیماری ها، و غیره. همچنین بررسی وضعیت زیستگاه های آنها برای اطمینان از اهمیت علوفه و آب برای حیات وحش و در این راستا سرشماری و پایش به موقع در زمان و فصل مناسب اطلاعات مهمی را در اختیار کارشناسان محیط زیست برای برنامه های حفاظتی و مدیریتی طبیعت وحشی قرار می دهد.

READ  برگزاری نمایشگاه هنری در فرهنگسرای شورای نگارخانه رازه سیرجان

46


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا