گزارش روزنامه خراسان از روند لحظه. ای قیمت موادغذایی/ ۳ سازمان بر بازار نظارت و بازرسی دارند


با توجه به شرایط فعلی، من به سوپرمارکت ها به عنوان نزدیک ترین حلقه به مشتری در زنجیره فروش نگاه می کنم تا گزارشی از نحوه تهیه اقلام و رسیدن به مشتری تهیه کنم.

ما سفارش جدیدی نمی دهیم

وارد مغازه‌ای در منطقه آبکوه می‌شوم، صاحب مغازه می‌گوید: «پنجشنبه هفته گذشته دو نوع کیک آوردم که هر دو افزایش قیمت داشتند. کیک صبحانه ای که 9 هزار تومان بود الان 12 هزار تومان است، آن یکی 3 هزار تومان است، الان 7 هزار تومان است». به قفسه های پشت سرم اشاره می کند و ادامه می دهد: به وکتورت نگاه کن! او ادعا می‌کند برای سفارش کیسه‌های حبوبات هم تماس گرفته است، اما چون کیسه‌های حبوبات را باید 8000 تومان به قیمت 16000 تومان می‌خرید، سفارش جدیدی نداده است. زنی که برای خرید وارد فروشگاه شده است، می گوید: «قیمت محدود به اقلامی نیست که تبلیغ می شود، چیزهای زیادی به آنها ربطی ندارد، اما گران شده است.

ماکارونی بدون کره گران تر است

بعد از آن وارد یک خواربارفروشی در حومه شهر می شوم و صدای صاحب مغازه را می شنوم. اما من آن را نمی بینم. او پاسخ می دهد: “واقعاً نمی دانید بخرید یا نه!” به دلیل قیمت های متعدد در بازار، همه محصولات خود را به هر قیمتی که می خواهند، برخی به قیمت قدیم، برخی به قیمت جدید و … می دهند. گروه بین آن قیمت ها.» مرد جوانی وارد مغازه شد و از یخچال آبجو برداشت و وقتی قیمت را پرسیدند، فروشنده گفت: «12000 تومان» جوان با تعجب گفت: «واقعا؟ نزدیک خانه 16000 تومان خریدم که «فروشنده به من نگاه کرد و گفت: «ببین این طرف! الان اگر دوباره بخواهم این را بخرم باید 11800 تومان بخرم چند روز پیش فروش 10000 تومان بود. از نوشیدنی های دیگر پرسیدم، گفت: مثلاً وقتی نوشابه می‌خری، می‌گویند 50 نوشیدنی خانواده باید همراه با پنج دوغ، پنج عدد آب و پنج عدد غذا باشد، بخر، من الان این نوشیدنی را می‌فروشم. 13 هزار تومان اما اگر با این شرایط قبول نکنم باید بیش از 12 هزار تومان بخرم و نمی فروشم.» وی در پاسخ به سوال من درباره قیمت ماکارونی و کنسرو گفت: : «قیمت کنسرو ماهی بیش از 30 هزار تومان است، اما 27 هزار تومان می خریم و 28 هزار تومان می فروشیم. بالای 50 هزار تومان در بازار موجود است» با قیمت فروش زیر قفسه قفل است، اشاره می کند و ادامه می دهد: «قبلاً فروش 25 هزار تومان بود. من همیشه سعی می کنم با کمترین سود بفروشم اما الان برای خرید جدید باید 35000 تومان بخرم.. «لوبیا و بادمجان و مربا و … بگیر تا 10 پوست رب بدهی». مکثی می کند و می گوید: «قیمت ها خیلی متفاوت است، معلوم نیست قرار است چه اتفاقی بیفتد؛ نمی دانم.

در فروشگاه های دیگر فروشنده می گوید: «قیمت کیک و کلوچه از 2000 تومان به 3000 تومان رسیده است. مثلا ساده ترین کوکی هایی که قبلا 3000 تومان می دادیم الان باید 5000 تومان بفروشند. حبوبات این روزها زیاد شده، در حالی که ربطی به «این عدس ها 4 قلم ندارد» ندارد، خانمی که خرید کرده است، می گوید: عدس 35 تا 36 هزار تومان بود، اما الان بالای 50 هزار تومان است.

READ  مصرف میوه ۵۰ درصد کاهش یافت/ به خاطر گرانی برای مردم میوه دورریز می‌خرند

رب گوجه فرنگی به شرطی که آن را در قوطی بخرید

صاحب سوپرمارکتی در حاشیه میدان توحید با اشاره به خرید پوسته پاستا به شرط خرید کنسرو به افزایش 5 هزار تومانی قیمت آن نیز اشاره می کند. او همچنین در مورد انواع سس ها می گوید:

در فروشگاه های دیگر فروشنده به جعبه کیک روی میزش اشاره می کند و ادامه می دهد: «اینها را کیلویی می فروشم، تا چند روز پیش کیلویی 35000 تومان بود، الان 58000 تومان است.» فکر کنم بیشتر شده باشد. به دلیل کاهش تولید کارخانه یکی از بستگان من که در یک کارخانه کیک و کلوچه کار می کند، می گوید ما با یک سوم ظرفیت کار می کنیم.

3 قیمت برای یک محصول

در هر منطقه قیمت چندین محصول مشابه را پرسیدم و سه قیمت متفاوت پیدا کردم. به عنوان مثال یک بسته 200 گرمی بیسکویت در سه قیمت مختلف 7500 تومان، 10000 و 12000 تومان و حلبی رب 28000 تومان به فروش می رسید و می توانید 30،35 و 35000 تومان نیز بخرید. احتمالاً می توان آن را در مناطق دیگر با قیمت های دیگر خریداری کرد.

افزایش قیمت محدود به 4 عدد نمی باشد

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی در پاسخ به افزایش قیمت اقلامی که کالاهای اساسی نیستند اما افزایش قیمت داشته اند، گفت: ارز چند کالای اساسی از جمله برنج وارداتی حذف شده است. روغن و مرغ و تخم مرغ برگرفته از سکه و لبنیات 4200 تومانی که در زمینه محصولات کشاورزی، آرد، صنعت و شکر می باشد. درست است که کالاهای اساسی و مستقیم مصرف می شوند، اما در جای خود ماده اولیه بسیاری از صنایع هستند. مثلاً برای تولید کیک شکر، آرد صنعتی، روغن و تخم مرغ نیاز است و مواردی مانند حمل و نقل بین 30 تا 35 درصد و تعرفه گاز در صنعت بسیار افزایش یافته است، بیمه و دستمزد 57 درصد افزایش یافته و همچنین تورم. که هر سال حداقل 10-12٪ افزایش می یابد، حتی بیشتر بدهکار است. ساعدی افزود: در صنایع بریکس رب گوجه فرنگی از 300 تا 400 تومان به 700 تا 800 تومان رسیده است، عرضه قوطی، تعرفه خدمات بندری و… همگی باعث افزایش قیمت کالاها می شود. واضح است که هیچ دستگاه یا اتحادیه ای نباید بدون هماهنگی سازمان دفاع از مصرف کننده و تولید کننده قیمت ها را افزایش دهد. واقعیت بازار این است که افزایش ها محدود به چهار کالای اساسی نیست و طبیعتاً صنایع مرتبط را نیز در بر می گیرد.

READ  قیمت‌های نجومی رهن و اجاره در این محله از تهران / نرخ اجاره بها به سلیقه مالکان + جدول

وی فروش کالا را شرط فروش اجباری و تخلف شرکت ها از شرط خرید سایر محصولات دانست و گفت: در صورت گزارش این موارد با آنها برخورد قانونی می شود. وی گفت: از آذرماه سال گذشته قانون انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی به تصویب رسید و قانوناً قرار نیست به همه سوالاتی که شما پرسیده اید پاسخ دهم و همه حوزه های غذایی، کالاهای اساسی و کشاورزی زیر مجموعه است. نظارت جهاد کشاورزی در این گونه موارد باید تنظیم بازار جهاد کشاورزی اطلاع رسانی شود.

گفتی تحقیق می کنیم

در بخشی دیگر از گفت و گو با معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت به افزایش 3000 تومانی قیمت یک نوع کیک صبحانه اشاره کردم و پرسیدم: برخلاف گفته شما، قیمت این محصول افزایش یافته است. این تغییر قیمت با اطلاع شما انجام شده است؟ یا به این افزایش قیمت واکنش نشان دادید؟ ساعدی پاسخ داد: چند مورد قیمت گذاری داریم یا گروه اولی هستند که قیمت مصوب دارند مثل نان و کالاهایی که تاکنون یارانه دریافت کرده اند و همچنین تبلیغ می کنند که کیک و کلوچه در آن گروه است. آیا نظارتی بر میزان این افزایش قیمت وجود دارد یا خیر؟، گفت: مواد اولیه را آزادانه می خرند و منطقی نیست که بخواهیم قیمت قبلی را به آنها بدهیم، اما اینکه چه قیمتی می دهند باید بررسی شود و حالا که گفتی ما در حال بررسی هستیم».

از او پرسیدم پس دلیل این عدم افزایش قیمتی که اعلام کردید چیست؟ وی گفت: صنایعی مانند خمیر، سیمان و فولاد و … که مواد اولیه سایر صنایع هستند و تحلیل آنها باید توسط سازمان حمایت بررسی شود اما در مواردی مانند کیک و …. انجمن ها قیمت گذاری می کنند و نیاز به تایید سازمان دارند، حمایتی ندارند و طبیعی است که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته باشند. من دوباره پرسیدم سوال در مورد افزایش قیمت در هفته گذشته است نه پارسال! اما پاسخ او این بود که باید در جلسه ای برود و در فرصت دیگری صحبت کند.

نظارت و بازرسی از 3 سازمان در بازار

بنابراین از مدیر بازرسی و بازرسی محصولات کشاورزی پرسیدم قیمت گذاری مواد غذایی بر عهده کدام نهاد است؟ شعربافیان پاسخ داد: قیمت گذاری اجناس توسط سازمان صمت انجام می شود، اما برخی اقلام مانند عدس قیمت گذاری نمی شود، اما اقلامی مانند رب گوجه فرنگی در سطح کشور توسط سازمان حمایت قیمت گذاری می شود و نماینده آنها در استان معاون نظارت و بازرسی سمات است. . اما جست و جوی افزایش قیمت ها و وجود تخلف در بازار هم با بازرسی سازمان صمت، هم با بازرسی از اصناف و هم با بازرسی جهاد کشاورزی انجام می شود.

23302


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا