کل بودجه انیمیشن در ایران ۵۰ میلیارد است


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران، صبح یکشنبه 10 خرداد 1401 در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا کریمی صارمی، دبیر و موسس جشنواره بین المللی پویانمایی تهران، گفت: دوازدهمین دوره این جشنواره قرار بود اسفندماه برگزار شود. به تنهایی برگزار خواهد شد.»

مهدی علی اکبرزاده، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: امسال دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی را از ۱۸ تا ۲۲ خردادماه برگزار می کنیم. جشنواره ای که یکی از معتبرترین جشنواره های دنیا برای ارائه تولیدات استثنایی در زمینه انیمیشن به شمار می رود و این فرصت را برای تولیدکنندگان انیمیشن از سراسر جهان فراهم می کند تا در این جشنواره آثار خود را ارائه کنند و با تولیدکنندگان کشورهای مختلف به رقابت بپردازند. گفتگو، تعامل و تبادل را تجربه کنید.

وی افزود: مرکز برگزاری این جشنواره را بر عهده دارد. جشنواره ای که با هدف ارتباط با مخاطبان و همچنین فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و ارائه جدیدترین محصولات برگزار می شود. انیمیشن در دنیای امروز نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز ارزشمند است. شاید ما بزرگترها به حس کودکانه ای که این فضا در بزرگسالی به ما می دهد علاقه مند باشیم. ما نسلی هستیم که با ابتدایی ترین شکل انیمیشن بزرگ شده ایم، اما اکنون با پیشرفته ترین شکل انیمیشن روبرو هستیم.

علی اکبرزاده ادامه داد: انیمیشن یکی از موثرترین ابزار در آموزش است. آیا آموزش با انتقال ارزش های کودکان و تسهیل این انتقال متفاوت است؟» در دنیای امروز و در سیستم های آموزشی بزرگ، انیمیشن حساب شده و برنامه ریزی شده است. با توجه به اینکه انیمیشن می تواند حرفه های زیادی در آموزش داشته باشد، مفتخریم که برنامه خود را در جشنواره دوازدهم ارائه کنیم. این حرفه یک هنر است، بلکه یک صنعت است. در دنیای امروزی انیمیشن می توان به آن تکیه کرد و حتی در زمینه اشتغال زایی نیز بحث کرد. از طریق انیمیشن می توان شغل ایجاد کرد و کارآفرینی در سراسر جهان جایگاهی دارد.

ما از 84 کشور شرکت کننده داریم

“خوشحالم که بگویم امسال از 84 کشور شرکت کننده داریم. بیش از 1200 اثر به جشنواره ارسال شد و بیش از 800 اثر از کشورمان در آن شرکت کردند، 1100 اثر واجد شرایط شرکت هستند و 600 اثر از ایران پذیرفته شده و به مرحله ارزیابی هیئت داوران رسیده اند. بیشتر شرکت کنندگان از فرانسه بودند.

علی اکبرزاده تاکید کرد: در این رویداد هفت گروه داور داشتیم. در مجموع از مجموع این فیلم ها و بر اساس تلاش داوران، 210 اثر در طول جشنواره به نمایش در می آید. در حاشیه جشنواره امسال 21 نشست تخصصی، 4 نشست انتقادی، 4 نشست تخصصی، 4 کارگاه در حوزه صدا، 3 نشست آنلاین و … خواهیم داشت. تمامی فیلم ها در 4 سالن تخصصی اکران می شوند. حتی متخصصان و علاقه مندانی که موفق به تماشای برخی از فیلم ها نشده اند، می توانند در موزه ملی هنر و ادبیات بنشینند.

READ  ادعای کارگردان «زخم کاری» در مورد مهم‌تر بودن نظر مردم از حضور در جشنواره

نمایشگاه آثار منتخب 20 سال اخیر در 1000 مرکز مرکز

وی ادامه داد: امسال به کارگردان ها این فرصت را داده ایم که فیلم ها را در سایت دیجی کانون بارگذاری کنند. اتفاق دیگر این است که در 12 خرداد از ساعت 9 الی 11 در 1000 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرصت نمایش انیمیشن کودک از بهترین های 20 سال اخیر را خواهیم داشت. . همه مراکز ما با هم کار می کنند تا بهترین های 20 سال گذشته را پخش کنند.

وی گفت: این که ما 130 شخصیت فیلم های انیمیشن را به صورت نمد و … رونمایی می کنیم، متفاوت است. هرکسی می‌تواند از این نشانه‌ها استفاده کند که در نمایشگاه جانبی مجموعه هشتم خرداد به نمایش گذاشته می‌شود. در خانه چای سبز در خیابان حجاب نیز جلسات کاری و جلساتی را برگزار می کنیم که شامل گفتگو بین فروشندگان فیلم است. همچنین در این مدت هفتمین بازار فیلم را با حضور شرکت‌ها و دانشمندان متخصص، دانشگاه‌ها، برخی سازمان‌های دولتی و خصوصی برگزار می‌کنیم که شامل تبادل تجربیات برای تولیدات مشترک، بازدید سفرای مختلف و … می‌شود. امیدوارم دور هشتم بازار بین المللی باشد.»

علی اکبرزاده افزود: سه پایان نامه جشنواره تبدیل به کتاب شده و امسال ارائه می شود. همچنین 16 جلد از کتاب «تاریخ یلدی» امسال به صورت موضوعی در اختیار تهیه کنندگان قرار می گیرد و انیماتورها می توانند از آن بهره ببرند. امیدوارم سیزدهمین جشنواره هم در همین تاریخ 12 تا 16 اسفندماه 93 برگزار شود.

جزئیات ارزیابی آثار جشنواره دوازدهم را توضیح دهید

در بخشی دیگر از این نشست، محمدرضا کریمی صارمی، دبیر و موسس جشنواره پویانمایی تهران نیز گفت: بخش داوری مسابقه ایرانی شامل بخش دانش آموزی، ارزش های انقلاب و … است که در این مسابقه مورد ارزیابی قرار گرفته است. بخش.

وی در خصوص بخش مذهبی نیز گفت: در جشنواره های بین المللی دسته بندی هایی را تعریف می کنیم تا کارگردانان بتوانند در این بخش محتوایی یا فنی شرکت کنند. در قسمت مذهبی وقتی آثار دوره نهم به بعد را نمایش می دهیم داوران به دلیل محتوایشان. پیشنهاد کردند که این آثار در قسمتی جداگانه باشد. دو جلسه آزمایشی این کار را انجام دادیم و در جلسه بعد گروه مستقلی را برای آن آماده کردیم. خود سازندگان فیلم گفتند که مناسب است بخش مذهبی را از هم جدا کنیم، چون بخش مذهبی خیلی به کار تلویزیونی نزدیک است، بنابراین ما این دو بخش را از هم جدا کردیم.

فرصت خوبی برای پخش با 8000 کاراکتر انیمیشن ایرانی

کریمی صارمی گفت: همیشه این آرزو بوده که وسایل و تولیدات ما نماد و نماد قهرمانان ما باشد. ما آمده ایم تا شخصیت های فیلم های مرکز را به عروسک های سه بعدی تبدیل کنیم. پیشنهاد ما این است که در مرحله اول این حقوق به صورت رایگان به تهیه کنندگان داده شود که امیدوارم مورد استقبال قرار گیرد، اما فکر می کنیم این فرصت خوبی است چرا که حدود 8000 شخصیت در انیمیشن ایرانی وجود دارد. فرصت خوبی برای شروع پخش است، این شخصیت ها بسیار زیبا و جذاب هستند، بنابراین می تواند فرصت مهمی ایجاد کند.»

READ  انتقاد تند کارگردان «عنکبوت» از کارگردان «عنکبوت مقدس»: همه‌جا از من تقلید کردی

وی همچنین با بیان اینکه این رویداد دوسالانه است، تصریح کرد: تولید در کشور ما هنوز به اندازه ای نیست که جشنواره سالانه باشد، اما اکثر جشنواره های انیمیشن در دنیا به دلیل زمان تولید انیمیشن دوسالانه هستند. ما ارزان ترین نیروی کار را داریم و فرصت خوبی است که تولیدات مشترک داشته باشیم. در حال حاضر دو استودیو انیمیشن سازی در یک مرکز در خیابان حجاب داریم. در یکی از آن ها بابک نکویی سریال تلویزیونی می سازد و حامد جعفری در همان استودیو شبیه «بچه زرنگ» به عنوان سریال و فیلم تلویزیونی می شود. همچنین دو استودیو خوب در شهرک غرب داریم و آماده حمایت از گروه های تولیدی صنعتی هستیم.

دبیر جشنواره پویانمایی تهران درباره بارگذاری فیلم های خارجی در دیجی کانون نیز گفت: هنوز بندي به آیین نامه اضافه نکرده ایم که از کارگردانان خارجی بپرسیم که آیا می توانیم این آثار را در سایت های داخلی بارگذاری کنیم یا خیر. زیرا انیمیشن ها با هزینه ها و شرایط سخت تولید می شوند. در حال حاضر در حوزه اقتصاد انیمیشن این فرهنگ وجود دارد که کارگردانان برای اکران فیلم در جشنواره پول دریافت می کنند در حالی که ضمانت بارگذاری قوی می خواهند. بر این اساس انتخاب کنید. امسال دی جی کانون به کارگردانان داخلی این فرصت را می دهد تا آثار خود را ارائه کنند.

کریمی صارمی ادامه داد: بازدید از جشنواره رایگان است و برای شرکت از افراد ثبت نام می کنیم. امسال سالنی در منطقه تیمچه مرکز آفرینش ایجاد می کنیم تا کسانی که مشکل تاج دارند و نیاز به استفاده بهتر از زمان دارند می توانند از این سالن استفاده کنند. در 30 غرفه ای که در اینجا برگزار می کنیم، دانشگاه ها و سایرین حضور خواهند داشت. و استعدادیابی صورت خواهد گرفت. «از طرفی از ساعت 8.30 تا 11.30 اکران آثار را داریم.

ما می توانیم خودکفایی را در انیمیشن جشن بگیریم

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دو سال در کورونا لطمه زیادی به شرکت‌های انیمیشن وارد کرده است، اما اگر از انیماتورها حمایت شود، می‌توانیم خودکفایی در انیمیشن را جشن بگیریم. به عنوان مثال افتخار می کنیم که موسسه صبا محصولات زیادی دارد و به استاندارد مطلوب مخاطبان رسیده است. در مورد صنعتی شدن و تولید انبوه هم اکنون فرصت خوبی است و می توانیم سرمایه جذب کنیم و فرهنگ و ایدئولوژی دینی خود را صادر کنیم. ما فقط باید این شرایط را درک کنیم. در جلساتمان می گوییم بودجه انیمیشن در ایران حدود 50 میلیارد تن است. اگر این عدد دو برابر شود، اتفاق خارق العاده ای رخ می دهد. در حوزه اشتغال قطعا این جریان ایجاد می کند. نزدیک به 70 درصد انیمیشن دولتی است، انیمیشن ایرانی اخیراً با همکاری اسپانیا و روسیه تولید شد که اتفاق بزرگی در کشور بود.

57245


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا