کسی که سریال‌ «جناب‌عالی» را ممیزی کرد، خیرخواه جامعه نبود

مهسا بهادری: “عالیجناب”؛ سریال حاشیه ای نبود، هرچند حواشی مربوط به پخش بسیار بیشتر از محتوای خود سریال بود. ماجرا از این قرار است که جوانی با مدرک دکترا به دنبال شغلی برای ازدواج با دختر مورد علاقه اش است. او اجازه دارد در یک وزارتخانه وزیر شود اما مثل همیشه برخی نمی گذارند کار انجام شود. تاریخ کمدی سیاست و جامعه را نقد می کند.

با این حال، این سریال به طرز بدی شکست خورد. قرار بود «عالیجناب» در نوروز از شبکه نسیم پخش شود که این اتفاق نیفتاد و این سریال تا اوایل ماه مبارک رمضان لغو شد و این سریال از شبکه تلوبیون پلاس پخش شد.

مصطفی رضوانی (تهیه کننده)، عادل تبریزی (کارگردان)، منوچهر آذری، گیتی معینی، امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی، رضا بنفسخا، ایمان اسماعیل پور، رضا سهایی، سروش طاهری و مهوش وگاری، این سیها در مورد سریال صحبت می کنند.

فردی که سریال را ممیزی می کند خیر جامعه نیست

حمایت سازمان صدا و سیما از این سریال چگونه بود و چرا اجازه پخش از شبکه نسیم داده نشد؟

مصطفی رضوانیاینکه اثر از روی آنتن حذف و سپس در بستر مجازی سازمان پخش شد و حتی یک تیزر تبلیغاتی برای آن ارسال شد، طبیعتا گویای ماجراست. ما در سازمان دو دسته نظر داشتیم. برخی نیز دغدغه پخش این سریال را داشتند و عده ای با پخش آن موافق بودند که حتی وقفه ای در تولید کار سیاسی محسوب می شد، اما در پایان جا دارد از ریاست محترم سازمان که با پخش سریال موافقت کردند تشکر کنم. روی بستر مجازی سازمان کار کنید.

البته امیدوارم حالا که این سریال به پایان رسیده است، دوستان محترمی که با سریال مخالفت کردند متوجه شوند که لطمه ای به سازمان و کشور وارد نکرده است، اما کار انتقادی مناسبی که موجب نقد سیاسی می شود با استقبال مضاعف مردم مواجه شود. بنابراین باید در پخش از آنتن تجدید نظر کنند.

عادل تبریزی: زمانی که نگارش فیلمنامه را شروع کردیم، هدفم ساخت سریالی با دید مردمی بود که فضای گرمی برای مخاطب ایجاد کند و مورد پسند من باشد. با توجه به اینکه از 15 سال پیش که یک فیلم کوتاه ساختم همیشه نگاه طنز داشتم، سعی کردم این نوع را در سریال به کار ببرم و خوشبختانه فضایی در نگارش فیلمنامه ایجاد شد که به نظرم می تواند کار خوبی برای عید نوروز باشد. با یک تیم قوی

فردی که سریال را ممیزی می کند خیر جامعه نیست

اول اینکه این سریال به سرپرستی آقای رضوانی با اعتماد فراوانی که به من داشتند بستر مناسبی را برای ما ایجاد کرد که در ساخت کار از آن لذت بردیم. و این تاثیر خوبی در تولید طنز اجتماعی و خانوادگی داشت. اما متاسفم که چرا اثری که نگاه مردمی و انسانی دارد از تلویزیون پخش نشد. امیدوارم در آینده بازنگری شود تا این سریال از تلویزیون پخش شود.

آیا قسمت های پخش شده در TelebionPlus هم ممیزی شد؟

تبریزو: آره.

آیا این به محتوای اثر آسیب جدی وارد می کند؟

تبریزو: به عنوان خالق اثر، حتی اگر دیالوگ از کارم حذف شود، باز هم دلتنگ آن هستم و میزان این تغییر مهم نیست، می تواند یک کلمه یا یک صفحه باشد.

با توجه به شرایطی که تلویزیون برای شما ایجاد کرده، آیا باز هم تمایل به همکاری با این سازمان دارید؟

تبریزو: ترجیح می دهم کاری را که در داخل دوست دارم انجام دهم، حالا می تواند برای یک شبکه نمایش خانگی، تلویزیون یا سینما باشد. فقط امیدوارم در حرفه ام کارهایی را انجام دهم که به آن اعتقاد دارم. برای من مهم است که کارم با دیدگاه من مطابقت داشته باشد.

READ  پیمان معادی، فیلم «چیزهایی که می‌کُشی» را می‌سازد

آقای آذری بعدش چی شد 15 سال گذشته به تلویزیون برگشتید و در عرصه بازیگری فعالیت داشتید؟

منوچهر آذری: در اولین جلسه که نزد عادل تبریزی رفتم احساس کردم چقدر جوان، عاقل و فهمیده است. گفت فیلمی به نام معبد ساخته، ندیدم، دعوتم کرد، فیلم را دیدم و خوشم آمد. زمانی که در این سریال بازی کردم اصلاً استرس و ناراحتی نداشتم، چون دستم کاملا باز بود. طنز این اثر اجتماعی بود و در عین حال که بیننده احساس خوشحالی می کند به محتوای ارائه شده نیز فکر می کند.

این سریال قلب مردم بود، حتی سربازان سیاه پوستی که جلوی تلویزیون به وضعیت معترض بودند، واقعاً آنچه را که می خواستند گفتند و نشان می دهد که این مشکلات ریشه در دل مردم و مخاطبان دارد و بنابراین من می پرسم. جوان های محترمی مثل عادل تبریز، بال و پر بیشتری می دهند، او با ذهن جوان و انرژی مثبت وقتی روی صحنه می آید به همه عوامل انرژی مثبت می دهد.

بیشتر بخوانید:

«عالیجناب» از تلویزیون پخش نشد که می توانست به دولت ضربه بزند

چهره غمگین امیرحسین رستمی در پوستر «عالیجناب» / عکس

گیتی موینی: مهران مدیری را هرگز نمی بخشم و عذرخواهی هم نمی کنم

آقای بنفشه خواه چه چیزی این سریال را برای شما جذاب کرد؟

رضا بنفسخا: درست است که وقتی سر کار می روم، آن را دوست دارم و این کار من است، اما برای من مهم این است که با عوامل سریال ارتباط برقرار کنم. بزرگترین مزیت سریال این بود که توانستم با افراد جدیدی آشنا شوم و ارتباط برقرار کنم.

فردی که سریال را ممیزی می کند خیر جامعه نیست

ایمان اسماعیل پور: با رفاقت 25 ساله ام با عادل تبریزی می دانم که او یک کمدی درونی و در آثارش کمدی بیرونی دارد و این طنز بیشتر شبیه کارهای داریوش مهرجویی است.

رضا سهاییو: «عالیجناب» یک کمدی سیاسی-اجتماعی بود و الان خیلی به آن نیاز داریم. چون دسترسی همه جا هست و نمی توانیم به مخاطب بگوییم شبکه های ماهواره ای را نبینند، اما می توانیم شرایطی را فراهم کنیم که مردم به جای تماشای برنامه های شبکه های دیگر، دلشان را در شبکه های خانگی پیدا کنند. چون شوخی با مشکلات سیاسی و اجتماعی خودتان اشکالی ندارد. خوبی ساخت سریال های انتقادی این است که قبح شوخی با سیاسیون و فرهنگیان و غیرفرهنگی ها در این نوع سریال ها ریخته می شود. چون یکی از مشکلات اصلی ما این است که با هر صنفی و صنفی شوخی می کنیم، آنها ناراحت می شوند. اما نکته اینجاست که تا زمانی که این مسائل مطرح نشود، کاستی ها برطرف نمی شود. موضوع دیگر این است که آثار عادل تبریزی مانند همه سریال های دیگر نیست و این کار عادل تبریزی شبیه هیچ اثر دیگری نیست و اگر آثار عادل تبریزی خروجی مناسبی داشته باشد به خاطر تجربه چندین ساله دستیار کارگردان است. رفتار صحیح و حرفه ای بودن تهیه کننده نیز در ساخت مناسب این سریال تاثیرگذار بود.

سروش طاهری: برای من «عالیجناب» خود عادل تبریزی است. در سال 1976 من و ادل با هم دوره بازیگری را گذراندیم و بعد آنها دوره ای را گذراندند و کسانی که لیسانس تئاتر داشتند می توانستند امتحان بدهند و در دفتر جهت یابی شغل پیدا کنند. ادل یکی از افرادی بود که در این آزمون شرکت کرد و به عنوان راهنما استخدام شد. بعد از مدتی ادل را غرق در خودم دیدم، گفتم ادل در تاریخ چیست و چرا شد؟ سروش گفت: حالم خوب نیست، اینجا نیستم. شش ماه بعد، ادل استعفا داد تا هنرمند شود. من هم معلم هستم، هر جا تدریس می کنم به شاگردانم می گویم کارمندم هنر را می کشد و برای هنرمند بودن باید خیلی ضرر کرد.

READ  دکتر اسلامی ندوشن که بود و چه کرد؟

امیرحسین رستمی: من از ابتدا می دانستم که ادل می خواهد کاری شبیه خودش انجام دهد، ادل به صورت آکادمیک فیلم خوانده بود و تجربه داشت و اصلاً کارش را دوست نداشت. مثلاً یک بار دوست نداشتم در برنامه کاری انجام دهم، گفتم برای منصرف کردن ادل، گفتم یکی قبلا این کار را کرده است، گفت درست می گویی؟ پس نمی خواهد این کار را بکند (رستمی با خنده این ماجرا را توضیح داد و عادل تبریزی که در همان لحظه متوجه ماجرا شد با تعجب به امیرحسین رستمی نگاه کرد و خندید).

من این را تعریف کردم که بگویم کاملاً درست است که بچه ها اشاره کردند که ادل در کارش شبیه هیچ کس دیگری نیست.

این چه سریالی بود که از تلویزیون پخش نشد؟

رستمو: چیز عجیبی نبود. آیا «کارشناسی ارشد» چیز خاصی داشت؟ چند جوان به دنبال کار و تحصیل بودند و می خواستند تشکیل خانواده بدهند. ما هم می‌دانستیم که چه کار شایسته‌ای انجام داده‌ایم، اما ممیزی‌هایی که روی آن انجام شد، آنقدر بیننده و خودمان را گیج کرد که وقتی فصل سوم سریال را دیدم، شبیه کاری که انجام دادیم نبود.

فردی که سریال را ممیزی می کند خیر جامعه نیست

ساهایو: آقای رستمی این ممیزی ها را چه کسانی انجام می دهند؟ فیلمی از رهبر انقلاب پخش شد که به ایشان گفتند شوخی کنید و سوالات جدی مطرح کنید. پس چه کسی این ممیزی ها را انجام می دهد؟ رئیس دولت گفت: باید شوخی باشد و فردی که این ممیزی ها را انجام می دهد قطعاً خیر این جامعه نیست.

رستمو: در کمدی هایم ضریب خطای من خیلی پایین بود. مثلاً «شمس العماره»، «کمین»، «ارگن» و… من عموماً در انتخاب سریال طنز برای بازی کمترین اشتباه را کردم و بر اساس این تجربه مطمئنم «عالیجناب» را انتخاب کردم. انتخاب مناسب برای من

از زوج امیرحسین رستمی و حسین سلیمانی در این سریال برایمان بگویید و به نظر شما نتیجه خوبی کسب کرده است؟

حسین سلیمانی: من و امیرحسین حدود 15 سال پیش با هم در یک فیلم تلویزیونی بازی کردیم. سپس این کار به من پیشنهاد شد و امیدوارم مخاطبان از دیدن این سریال و نتیجه آن راضی باشند.

مهوش وکارو: با توجه به اینکه من خودم شش سال بود که فعالیت نداشتم، می خواستم کاری انجام دهم که با شروع دوباره کار به من برنگردد.

آقای رضوانی از شرایط تولید بگویید.

قطع کردن: تعداد جلسات را در این اثر ثبت کنید. خیلی خوبه که سریالی با 420 دقیقه عکس مفید فقط در 53 جلسه با کیفیت خوب فیلمبرداری شد. این دستاورد خوبی برای ما بود.

با وجود اینکه اجازه پخش «عالیجناب» از تلویزیون را ندادند، فکر می کنید ساخت چنین آثار انتقادی به بازگشت مخاطب به تلویزیون کمک می کند؟

آسمانو: با گذشت زمان، بله! زمانی که من در شبکه 5 بودم دفترچه ای بود با آمار رسمی نظرسنجی های تلویزیون، سریال «آخر» حدود 86 درصد بیننده داشت، در حالی که الان اگر مخاطب سریال 35 درصد است، سازندگان فیلم. واقعا افتخار می کنند

259245


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا