کدام محصول ایرانی بیشترین مشتری را در دنیا دارد؟


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاینکل تجارت ایران بر اساس آمار ارائه شده در فروردین ماه 6.5 میلیارد دلار بوده که 3.7 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات و 2.8 میلیارد دلار مربوط به واردات بوده است. همچنین از نظر وزنی، تجارت ایران در اولین ماه سال جاری 9.6 میلیون تن بوده که از این میزان 7.3 میلیون تن مربوط به صادرات و 2.3 میلیون تن مربوط به واردات بوده است.

تراز تجاری مثبت کشور

در حالی که تراز تجاری ایران طی دو سال گذشته منفی بوده، در فروردین ماه چهار برابر شده و به 875 میلیون دلار رسیده است. در این مدت صادرات ایران از نظر ارزشی حدود 25 درصد و واردات نیز یک درصد افزایش داشته است.

حدود 54 درصد از کل صادرات ایران به 10 کالا اختصاص دارد

در بین کالاهای صادراتی کشور در فروردین ماه، عمده ترین کالاهای دارای بیشترین مشتری پروپان مایع، اوره، روغن های سبک، متانول، بوتان مایع، پلی اتیلن، بلوک های آهن و فولاد و قیر نفتی بوده است.

فهرست عمده کالاهای وارداتی شامل گندم معمولی، تلفن همراه، برنج، ذرت، سویا، تراکتورهای جاده ای، کنجاله و آلومینا است که ایران در این مدت به کشور وارد کرده است.

نقش اصلی چین در تجارت خارجی این کشور

این کشور در ماه آوریل حدود 1.3 میلیارد دلار از ایران وارد کرد که 35 درصد کل صادرات ایران است. واردات چین از ایران نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد افزایش داشته است.

در تغییری دیگر، امارات متحده عربی دومین صادرکننده کالاهای ایرانی است که 60 درصد عراق را در اختیار دارد. ترکیه و افغانستان دیگر کشورهایی هستند که بیشترین واردات را از ایران دارند.

READ  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

با این حال، واردات امارات همچنان بیش از 27 درصد از کل واردات ایران را تشکیل می دهد و پس از آن چین، ترکیه، هند و آلمان قرار دارند. هند که در سال گذشته جزو شرکای اصلی تجاری ایران نبود، به این فهرست پیوست و جای سوئیس و روسیه را گرفت.

223227


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا