پیگیری سقف جدید و زیر قیمت ارز/دلار به کجا می‌رود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ارقام دلاری اگرچه به گفته کارشناسان مربوط به موافقت یا مخالفت وین است، اما به گفته کارشناسان سیاست اقتصادی و بودجه دولت در راستای کاهش ارزش دلار نیست.

در این میان اگرچه قیمت ارز در محدوده یا کانال 20 هزار تنی در سال 1400 به پایان رسید، اما بسیاری از فعالان اقتصادی انتظار داشتند با احیای توافق وین، قیمت ارز به کانال های زیر 20 هزار تن کاهش یابد که این اتفاق رخ نداد.

گزارش ها نشان می دهد افزایش حدود ۲۸۳۷ تنی قیمت دلار از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت بسیاری از کالاها را در این مدت تغییر داده است. در ابتدای سال جاری قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد 23 هزار و 393 تن بود که در حال حاضر 26 هزار و 230 تن مشاهده می شود. این بدان معناست که قیمت دلار در این مدت 12.12 درصد افزایش یافته است. البته در اواسط سال رنگ 30 هزار جلد به خود دید اما انتشار اخبار مثبت از مذاکرات باعث کاهش قیمت ها در بازار ارز شد.

مسیر دلار در سال 1401

اما دلار در سال 1401 چه خواهد کرد؟ سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به تخمین هایی از نرخ دلار که برخی معتقدند در صورت موافقت به کمتر از 25 هزار تن و در صورت عدم توافق به بیش از 40 هزار تن می رسد، می گوید: من این تحلیل ها را دارم، قبول ندارم. نکته مهم این است که در بهمن 1400 تجارت خارجی ایران بدون نفت حدود 10 میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: در یک ماه گذشته فرض کرده ام که ایران به اندازه سال 1399 یا حتی بیشتر از صادرات نفت خام ارز دریافت کرده است.

وی گفت: سیستم تحریم ها به دلیل توسعه اقتصادی فروپاشیده است. ببینید آمریکایی ها در حال مذاکره با ونزوئلا برای رفع تحریم نفتی هستند.

READ  عکس جدیدترین مدل ماشین اسپرت که ایرانی ها دوست دارند!

لیلاز گفت: این دلایل به من نمی گوید که اگر به توافق نرسیدیم باید نگران فروپاشی اقتصاد ایران باشیم، زیرا نباید مذاکره کنندگان هسته ای را مجبور به توافق فوری کنیم.

پیگیری سقف جدید و زیر قیمت ارز/دلار به کجا می‌رود؟

نرخ واقعی دلار چقدر است؟

اصغر سمیعی رئیس سابق کانون صرافی ها در گفت و گو با خبرآنلاین درباره نرخ دلار در سال 1401 اظهار داشت: وقتی از قیمت سال جدید سوال می شود باید مشخص شود که چه قیمتی را می گوییم. آیا این در مورد قیمت واقعی است که باید باشد یا واقعیت های اقتصادی؟ یا به قیمتی که تصمیم گیران اقتصادی در کشور ابداع و به بازار تحمیل می کنند؟

وی افزود: ما در ذهن تصمیم گیران اقتصادی کشور نیستیم که یا تحت تاثیر بازی ها و جوسازی ها قیمت های بازار را به صورت منظم و یا بر اساس مصالح تحمیل کنند. اما اگر مبنای اقتصاد و نرخ فعلی تورم، نرخ سود و بیکاری در کشور و تفاوت آن با کشورهای منطقه دلار را در نظر بگیریم، می توان دلار را برای شروع سال جدید حدود 35 هزار محاسبه کرد. تن

بیشتر بخوانید: 33 هزار دلار در بازار ارز / پیش بینی جدید دلار

پیش بینی جدید دلار پس از توافق وین/ در بازار ارز سرمایه گذاری کنیم یا طلا و بورس؟

آیا شوک ارزی در راه است؟

در همین حال، هوجه گاندی، اقتصاددان، می گوید که احتمالاً نرخ ارز در کوتاه مدت در محدوده فعلی تثبیت می شود، اما شوک ارزی بعدی دور از دسترس نیست.

به گفته وی، قیمت دلار تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی است. گاندی توضیح می دهد: دسته اول درآمدهای ارزی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و دسته دوم شامل سیاست های دولت مربوط به بازار ارز و تجارت است. به عنوان مثال اگر تجارت آسان شود، واردات و قدرت خرید مردم افزایش می یابد و قیمت ارز در محدوده فعلی باقی می ماند.

READ  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

وی افزود: دولت احتمالا در سال آینده انگیزه ای برای جلوگیری از کاهش چشمگیر نرخ ارز حتی در صورت افزایش درآمدهای ارزی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: بهترین سناریو ثبات نسبی بازار ارز است که شرایط لازم برای تحقق آن را دارد. دولت می تواند تا حدودی نرخ ارز را در کوتاه مدت و برای مدت یک تا دو سال کنترل کند. این احتمال وجود دارد که قیمت دلار در بازار آزاد در محدوده فعلی 25 و 26 هزار تن باقی بماند.

گاندی در عین حال معتقد است واقعیت های اقتصادی ایران نشان می دهد که شکاف بین شوک های ارزی کاهش یافته است. پیش از این، بیشترین فاصله بین دو شوک افزایشی در برابر دلار حدود 73 تا 88 بود.

وی گفت: از سال 88 چندین شوک دیگر رخ داده است و با توجه به افزایش تورم، بعید است این فاصله 15 ساله رخ دهد.

احیای برجام به بازار ارز کمک می کند

حمید حسینی، فعال اقتصادی نیز در پاسخ به این سوال که قیمت دلار در بازار چقدر پیش بینی می شود؟ وی می گوید: با توجه به حجم نقدینگی و تورم بالا، قیمت ارز در میان مدت و بلندمدت در حال افزایش است اما احیای برجام باعث می شود دلار از کانال 20 هزار تنی خارج نشود و در محدوده قیمتی 24 هزار تن بماند. به 28000 تن

وی احیای برجام را دلیلی برای خروج دلار از کانال 20 هزار تومانی و صعود به کانال های بالاتر می داند.

سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین نیز گفت: می‌توان امیدوار بود که قیمت در کوتاه‌مدت تا ۲۲ هزار تومان و کمتر شود.

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا