پیش بینی بازار طلا برای 1401 / پیش بینی رئیس اتحادیه طلا برای وضعیت قیمت


اعمال مالیات بر عایدی سرمایه مدتی است که در مجلس پیگیری می شود، اما به طور کلی اجرای این قانون در ایران کاربردی است و چه آثاری می تواند داشته باشد؟ چشم انداز بازار طلا در سال 1401 چگونه است؟

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره سرمایه گذاری در بازار سکه طلا گفت: سرمایه گذاران در این بازار باید نگاه بلندمدت داشته باشند. حداقل با نوسانات فعلی این بازار نباید انتظار سود زیادی داشت مگر اینکه مردم بخواهند وارد تولید شوند و در بلندمدت به صادرات نگاه کنند.

روند بازار در سال 1401

وی در خصوص روند بازار طلا در سال 1401 گفت: کارشناسان معتقدند در سال 1401 اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد، بازار طلا و سکه و سایر بازارها نسبت به سال های گذشته عملکرد بهتری خواهند داشت و با توجه به تصمیمات برای بهبود اقتصاد جهانی.

محمد ولی در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در بدو اجرا، چون تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است، ممکن است برای سرمایه گذاران مناسب نباشد و تاثیر مثبتی بر تولید و اشتغال نداشته باشد، اما شما کم کم خود را تثبیت خواهد کرد و همه بر اساس آن عمل خواهند کرد.«مثل مالیات بر ارزش افزوده که در ابتدا مشخص نبود و به موقع تعیین تکلیف شد، اما اکنون طبق روال معمول انجام می شود.

مالیات بر عایدی سرمایه در بازار طلا و سکه

بر اساس طرحی که در مجلس تصویب شد، این مالیات از معاملات افراد در زمینه املاک، خودرو، طلا، سکه و ارز اخذ می شود.

READ  نرخ سود بانکی از چه زمانی افزایش می یابد؟/ توضیحات مهم وزیر اقتصاد درباره نرخ سود بانکی

مالیات بر عایدی سرمایه در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. مازاد ارزش دارایی در زمان انتقال نسبت به ارزش زمان تحصیل سود سرمایه محسوب می شود و فرد باید مالیات آن را بپردازد.

اما برخی کارشناسان معتقدند فرار مالیاتی در ایران امکان پذیر نیست.

علی چشمی، کارشناس اقتصادی اخیرا اجرای این طرح در ایران در حوزه طلا و سکه را نادرست و غیرعملی خواند.

وی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه که در سیستم های مالیاتی پیشرفته وجود دارد در واقع نوعی مالیات بر درآمد است و معمولا از کل درآمد هر خانوار در یک سال مالی دریافت می شود.

چشمی تصریح کرد: برای محاسبه کل درآمد هر نفر از محل دستمزد، اجاره، سود سهام و سود در نظر گرفته شود و قیمت دارایی خانوار افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: در ایران چیزی به نام مالیات بر درآمد عمومی وجود ندارد بنابراین نمی توان آن را مالیات بر عایدی سرمایه تعریف و محاسبه کرد.

وی در خصوص اعمال این نوع مالیات بر بازار طلا گفت: این طرح به نوعی منطقه بندی نظام مالیاتی است و می خواهد این تعاریف را به صورت موردی اعمال کند که امکان پذیر نیست.

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا