پاسداشت هادی خانیکی؛ تولیدگر سرمایه‌ اجتماعی

ردپای علم و عمل در سیاست، فرهنگ و ارتباطات به چشم می خورد و تلاش آگاهانه او برای گسترش گفت وگو و ارتقای سرمایه اجتماعی برای تسکین آلام بشری انکارناپذیر است! در معضلات اجتماعی و زمانی که قدرت و هر جا که فرصت خدمت باشد، منافع جمعی را بر فردی ترجیح می داد.

از تشکیل، توسعه و تقویت نهادهای مدنی دفاع می کند و تحقق دولت ها یا دولت های قوی را نه تنها در گرو سیاست، بلکه از همه جهات به تشکیل جامعه مدنی قوی می داند. به طور داوطلبانه به نهادهای مدنی سپرده شده است.
گرچه تمرکز دایمی دکتر هادی هانیکی بر توسعه گفت و گو، ارتقای سرمایه اجتماعی و تقویت نهادهای مدنی بسیار ارزشمند است، اما به نظر می رسد مهم ترین ویژگی وی اعتراف به اشتباهات و اصرار بر بهبود مستمر چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی است. .
در آخرین روزهای فروردین 1401 دکتر هانیکی اعلام کرد که مبتلا به سرطان است و در نتیجه در یادداشت خود نوشت: بهبودی و رهایی از بیماری، منظره ای است که انسان و امید به آن باشد.

نماد گفتگو در کوتاه ترین زمان ممکن است! با یک بیماری سخت، امید به زندگی و تولید سرمایه اجتماعی به سرطانی برای جامعه تبدیل شده است. دکتر هانیکی نه تنها ترسی از ابتلا به یک بیماری سخت در مرحله جدید زندگی خود نشان نداده است، بلکه امیدی را در جامعه ای که اکثر مردمش مبتلا به بیماری های سخت هستند، القا کرده است!
هر ساختمانی که در ترس و اندوه زندگی می کرد
داغدیده باید گریه کند / فردوسی

READ  «لیان» بازهم از خلیج فارس خواند

یکی از روزهای آخر با او تماس گرفتم تا از او برای سخنرانی در مراسم افتتاحیه دهمین هفته روابط عمومی دعوت کنم. آنها گفتند در این روز (25 اردیبهشت) برای ادامه روند درمان در بیمارستان حضور خواهند داشت، اما برای ایجاد سرمایه اجتماعی در مقابل جامعه برای روابط عمومی به صورت مجازی و از روی تخت بیمارستان با مردم درباره سرطان صحبت خواهند کرد. فعالان روابط!!
دکتر هانیکی اکنون در یکی از سخت ترین مراحل زندگی خود در حال ایجاد سرمایه اجتماعی، ترویج گفتگو و تبدیل شدن به یک نهاد مدنی قدرتمند است. او در تن و روح هموطنان خسته و بیمار خود امید می آفریند و به اصلاحات وفادار می ماند.

آه در صفت وجودت حیران و سرگردانی
هر دو دنیا در خدمت شما هستند
شما علت می دهید و شفا می دهید
یا پروردگارت را به فضل خود ببند و عطا کن / «ابوسعید ابوالحیر»


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا