وقفه در بروزرسانی سامانه اطلاعات رفاه ایرانیان دردسرساز شد/ کدام خانوارها یارانه نگرفتند؟

ایمان ربیعی – دولت در اولین گام خود برای مردمی کردن یارانه ها از 300 تا 400 هزار تومان به ازای هر نفر به حساب دهک های اول تا نهم جامعه واریز کرد اما این مبالغ برای مدتی در حساب سرپرست خانوار بلوکه می شود.

مشاهده اطلاعات بیشتر:

یارانه ها تبدیل به کاسه شده است/ بازماندگان یارانه چه باید بکنند؟

از کجا بفهمیم در کدام دهک هستیم؟ / به این شماره زنگ بزن

به گفته داریوش ابوحمزه، معاون تامین اجتماعی وزارت کار، یارانه جدید به حساب ۷۶ میلیون نفری که قبلاً یارانه دریافت می کردند واریز شد و تنها یک دهم درآمد از فهرست مشمولان حذف شد. واریز پول به حساب مردم واکنش های متعددی را در پی داشته است و بسیاری از مردم نسبت به حذف معترض هستند.
مشاهدات میدانی و پیام های مخاطبان حاکی از آن است که برخی از افراد با درآمد نسبتاً متوسط ​​که قبلاً کمک بلاعوض دریافت کرده بودند در دهک دهم بوده و از لیست مشمولان حذف شده اند. اگرچه دولت زمینه را برای بررسی اعتراضات افراد فراهم کرد، اما اکنون این سوال مطرح می شود که دولت چگونه و بر چه اساسی دهک های جامعه را شناسایی کرده است؟

جمعیت

پایگاه اطلاعاتی نیمه کارکردی رتبه بندی اعضای جامعه و اطلاعات بهزیستی ایران

اظهارات مسئولان تیم اقتصادی دولت سیزدهم حاکی از آن است که تضعیف آحاد جامعه بر اساس داده های موجود در بانک رفاه ایرانیان صورت گرفته است. به گفته معاون وزیر تعاون، کار و تامین اجتماعی، این سامانه 100 درصد کامل نیست و هنوز 5 درصد برای تکمیل آن باقی مانده است، اما برخی کارشناسان دولت الکترونیک بر این باورند که اطلاعات این سامانه ناقص است و هنوز تکمیل نشده است. از سال 1399 به روز شده است.

READ  شاخص کل بورس سبزپوش ماند

حسین میرزایی کارشناس سلامت و دولت الکترونیک در این خصوص می گوید: متاسفانه به روز نشده است. اولین سوالی که با آقای دکتر مطرح کردیم. رئیسی پایگاه سلامت ایرانیان بود. یعنی اگر دولت می‌خواهد بر اساس حکمرانی داده‌محور پیش برود، باید بانک اطلاعاتی رفاه ایران را به‌روزرسانی کند، اما از آن زمان هیچ اتفاقی نیفتاده است».

«مسکن» جزو دهک ها نیست

از سوی دیگر، به گفته معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، کاهش ارزش دارایی افراد از قبیل وسایل نقلیه، حساب های بانکی و هزینه ها (تراکنش های بانکی) است. به گفته معاون اقتصادی وزارت اقتصاد، «مسکن» اگرچه تأثیر بسزایی در هزینه خانوارهای کشور دارد، اما نقشی در دهک ها نداشته است که به احتمال زیاد ریشه در کمبود مسکن دارد. همکاری ثبت نام در تکمیل بانک اطلاعاتی بهزیستی ایران. به همین دلیل، مشخص نیست که آیا دولت هزینه های یک مستاجر را در مقایسه با مالکیت چندین خانه مسکونی در رتبه بندی ها لحاظ کرده است یا خیر.

همچنین مشاهدات نشان می دهد که کمک هزینه جدید به خانواده های دارای دو کارمند پرداخت نشده است. در واقع در بسیاری از خانوارها زن و مرد با هم کار می کنند و به دلیل نداشتن بخشی از درآمدشان صرف اجاره بها می شود، در حالی که متاهل ها در مجموع 12 میلیون تومان حقوق 6 میلیونی را متقبل می شوند. درآمد دارند اما در کمترین حالت ممکن ماهیانه 2 میلیون تومان در تهران اجاره می دهند.

موضوع بعدی مربوط به مجردان شاغل در خانواده است، آمارها از افزایش سن ازدواج در کشور حکایت دارد و بررسی واحدهای دولتی و خصوصی مجردانی را نشان می دهد که به دلایل مختلف تمایلی به ازدواج ندارند.
در این شرایط کمک هزینه افراد مجرد به سرپرست خانوار که عمدتاً پدر خانواده است تعلق می گیرد اما به دلیل اینکه کل درآمد این خانوار بالای 12 میلیون تومان است یا از دریافت کمک هزینه بالادستی محروم است. دهک‌ها، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برخی از مجردها برای فراهم کردن شرایط شروع زندگی خود به دنبال شغل و پس‌انداز هستند و معمولاً به حمایت خانواده مربوط نمی‌شود.

READ  ایران طلایه دار صدور گردشگر به ترکیه / یارانه ایرلاین‌ها از جیب مردم

رسیدهایی که به عنوان درآمد ثبت می شود!

نکته بعدی مربوط به وام های دریافتی افراد است، گزارش های مردمی حاکی از آن است که برخی افراد از شبکه بانکی کشور تسهیلات دریافت کرده اند و پول در حساب آنها بوده است. این در حالی است که دارند این تسهیلات را می پردازند و وام های بانکی که اساساً نوعی بدهی است را نمی توان درآمد تلقی کرد.
آنچه مشخص است این است که نظام بازنشستگی ایران به اندازه کافی به موضوع مجردی، اشتغال زوجین، املاک ثبتی و … این موضوع پرداخته است.

بر اساس گزارش ها خبرآنلاین، باید منتظر باشیم تا دولت دقیقاً نحوه تخریب افراد را اعلام کند، هرچند دولت ابتدا باید کمبودهای پایگاه رفاهی ایرانیان را برطرف کند و در نهایت دهک جدیدی از افراد جامعه را فراهم کند. اگر دولت به دنبال رفع ناهماهنگی ها نباشد، موضوع عدم تخصیص سهمیه عدالت به 20 میلیون نفر در جامعه به شکل دیگری تکرار می شود.

223223


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا