هیچ موردی از آبله میمون در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال و بختیاریدکتر احمدی وی گفت: بیماری عفونی بیماری است که از یک عامل بیماری زا یا فرآورده های سمی آن ناشی می شود و به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط انسان قابل انتقال است. انسان می تواند از حشرات و حیوانات به انسان، حیوانات به حیوانات و یا از محیط به انسان یا حیوانات منتقل شود.

وی با تشریح تعاریف و مفاهیم موارد مشکوک، احتمالی و قطعی در سامانه مراقبت های عفونی منطقه و کشور، گفت: این سه کلمه کاملاً متفاوت و دارای تعاریف خاصی هستند. تعریف مورد مشکوک بسیار حساس است و عامل مهمی برای آگاهی و سرعت عمل در پاسخگویی سیستم مراقبتی است.

دکتر احمدی افزود: در سیستم مراقبت از میمون، هر فردی که دارای ضایعات پوستی، تب و تورم غدد لنفاوی باشد ممکن است مشکوک به بیماری میمون باشد، اما علائم ذکر شده در سایر بیماری ها مانند آبله مرغان، مونونوکلئوز عفونی، سرخک و سرخجه نیز مشاهده می شود. بنابراین برای تشخیص این بیماری شرط کافی نیست و برای تشخیص دقیق بیماری باید از روش های تشخیص آزمایشگاهی استفاده کرد و سابقه پزشکی بیمار را در نظر گرفت.

به گفته وی، اصطلاح «مورد احتمالی» نیز به مواردی اطلاق می شود که بیمار احتمالی علاوه بر علائم بیماری، باید سابقه اپیدمیولوژیک سفر به مناطق آلوده یا تماس با فرد مبتلا و همچنین آزمایشگاه داشته باشد. روش ها (تست PCR) تایید وجود بیماری را مورد تایید شده می گویند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه مورد خاصی از آبله میمون در بلغارستان و استان مشاهده نشده است، گفت: خوشبختانه با زیرساخت های فراهم شده برای کنترل تاج، آمادگی برای مقابله با سرخک وجود دارد. برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشور باید تمهیدات و مراقبت های لازم انجام شود و هموطنان ضمن کنترل بیماری در مرزها توصیه ها و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

READ  رئیس شورای اسلامی شهرکرد: تعیین برنامه مدون برای مدیریت شهری ضروری است

به گفته دکتر احمدی; بسیاری از اقدامات پیشگیرانه برای آپاندیسیت مشابه روش های پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب است و در این زمینه استفاده از ماسک و شستن دست ها و رعایت بهداشت فردی بسیار موثر است.

وی راه های انتقال بیماری را از طریق تماس مستقیم با ترشحات تنفسی و تاول های فرد مبتلا عنوان کرد و افزود: ضایعات بیماری به صورت تاول های پوستی ظاهر می شود که تماس با ترشحات این ضایعات می تواند باعث گسترش بیماری شود. وی خاطرنشان کرد: بنابراین در صورت ملاقات با فردی که تاول دارد از تماس با رهاسازی این ضایعات خودداری شود. تماس مستقیم با ترشحات تنفسی بیمار نیز می تواند باعث گسترش بیماری شود.

وی افزود: خوشبختانه انتقال آبله میمون به شدت ویروس کرونا نیست، اما باید مراقبت های بهداشتی جدی برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشور انجام شود و در صورت بروز موارد سریعاً تشخیص داده شود تا قابل تشخیص باشد. تشخیص داده شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از ابلاغ پروتکل هماهنگ کشوری تشخیص و پیشگیری از آبله میمونی توسط وزارت بهداشت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: هم اکنون آموزش بهورزان آغاز شده است.

وی دوره کمون بیماری را حدود دو تا سه هفته عنوان کرد و افزود: شروع بیماری معمولاً با تب است و یک تا سه روز بعد از شروع تب جوش هایی ایجاد می شود که معمولاً از صورت شروع می شود و ممکن است روی گردن و اندام ها نیز در حال گسترش هستند.

به گفته وی، این بثورات پوستی به صورت دانه های قرمز رنگ است که در نهایت به تاول های بزرگی مانند آبله مرغان و حتی بزرگتر تبدیل می شود. سپس تاول ها می ترکند و دلمه ای روی آن ها ایجاد می شود و به مرور زمان بهبود می یابد.

READ  بررسی اساسنامه جدید انجمن های نمایشی، موسیقی و هنرهای تجسمی با حضور مدیرکل فرهنگ و رهبری در سمنان

دکتر احمدی علائم دیگر این بیماری را مانند لنفادنوپاتی یا بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن ذکر می کند و آن را از علائم مشخصه بیماری می داند.

وی تاکید کرد: در صورت بروز تب، بثورات پوستی و بزرگ شدن غدد لنفاوی، مردم سریعا با مراکز بهداشتی درمانی تماس بگیرند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری در همه گروه های سنی ممکن است بروز کند، خاطرنشان کرد: عوارض آبله مرغان در کودکان بیشتر است.

دکتر احمدی به افرادی که در روزهای اخیر به کشورهای آلوده سفر کرده اند یا افرادی که با آنها در تماس بوده اند توصیه کرد: در صورت بروز تب، ضایعات پوستی و تورم غدد لنفاوی حتما به پزشک و مراکز بهداشتی درمانی به ویژه این بیماری مراجعه کنند. باید برای آنها انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه در پایان گفت: به افرادی که قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند توصیه می شود وضعیت این بیماری را در مقصد تحت نظر داشته باشند و در صورت مشاهده علائم مشکوک پس از بازگشت به کشور حتما به مراکز بهداشتی درمانی.”

باید بگویم؛ سامانه مراقبت در تمامی بخش‌های دولتی، خصوصی، نظامی و خیریه باید به پزشکان و کادر درمانی آموزش دهد و در صورت مشاهده موارد مشکوک با شماره تلفن 03383223662 مرکز بهداشت استان گزارش دهد.

46


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا