هزینه رهن کامل زیرزمین در تهران چقدر است؟

تعیین سقف 25 درصدی اجاره بها، نظارت بر قراردادها از طریق ارتباط با وزارت راه و شهرسازی و پرداخت ودیعه مسکن تا سقف 60 میلیون تومان از برنامه های دولت است. البته وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش وام اجاره به 100 میلیون تن را دارد که هنوز بررسی نشده است.

اگرچه هنوز به اوج جابه جایی مستاجر نرسیده ایم، اما تحقیقات میدانی نشان از افزایش تدریجی اجاره بها در تهران دارد. نرخ سود وام مسکن از حدود 200 میلیون تن در مناطق جنوبی شروع و در مرکز و شمال تهران به میلیاردها می رسد. حالا حتی زیرزمین ها هم ارزش پیدا کرده اند. به عنوان مثال یک زیرزمین 50 متری بدون اتاق که 16 سال پیش در تهرانپارس شرقی ساخته شده است با 200 میلیون تن رهن کامل به قیمت 150 میلیون تن پیش و یک میلیون و 500 هزار تن به صورت اجاره در بازار عرضه شده است.

با شروع همه گیری کرون در دو سال گذشته، دولت اقداماتی را برای حمایت از مستاجران انجام داده است. در دو سال گذشته وام به مستاجران پرداخت شده است. در سال 1378 سقف سپرده مسکن در تهران 50 میلیون تومان بود که در سال 1400 به 70 میلیون تومان رسید، اما امسال این رقم به 60 میلیون تومان کاهش یافته است (!) ظاهراً با نرخ سود 18 میلیون درصد. . رستم قاسمی – وزیر راه و شهرسازی تخمین زده می شود که این میزان به 100 میلیون تن برسد و نرخ بهره آن نیز کاهش خواهد یافت.

پس از رشد 600 درصدی قیمت مسکن در تهران از سال 1396 تا پایان سال 1400 و البته کاهش قیمت مسکن در سال گذشته، روند رشد اجاره بها که بازمانده افزایش قیمت در بخش فروش بود. و نرخ رشد اجاره در سراسر کشور از حدود 36 درصد در اوایل دهه 1400 به بیش از 50 درصد در اواخر همان سال افزایش یافت. نرخ های امسال چندان مشخص نیست، زیرا تابستان هنوز آغاز نشده است، اما بررسی ها نشان می دهد که قیمت ها در هفته های اخیر افزایش یافته است.

READ  ادامه افت شاخص کل بورس

آیا اسب اجاره داده می شود؟

در دو سال اخیر ستاد ملی افزایش اجاره بها را در تهران ۲۵ درصد، در کلانشهرها ۲۰ درصد و در شهرستان‌ها ۱۵ درصد اعلام کرده است. در سال 1400 نرخ رشد اجاره بها در کشور حدود دو برابر سقف تعیین شده توسط دولت بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در پایان سال 1399 نرخ سالانه افزایش اجاره بها در سراسر کشور 35 درصد بوده و در سال 1400 این رقم به 50 درصد رسیده است. در تهران در سال 1399 رشد سالانه اجاره بها 31 درصد بوده و در سال 1400 به 46 درصد رسیده است. سال گذشته سقف اجاره بها اوایل خرداد تصویب شد. اما برای سال جاری، سیاست دو سال اخیر اعمال شده است. چرا که وزارت راه و شهرسازی معتقد است این برنامه تاثیر بسزایی در جلوگیری از افزایش بی رویه تعداد قراردادهای تمدید شده داشته است.

سقف تسهیلات سال گذشته در تهران 70 میلیون تن، در کلانشهرها 40 میلیون تن و در سایر شهرهای کشور 25 میلیون تن تعیین شد. مشخص نیست چرا با توجه به تورم 39 درصدی در سال گذشته، افزایش 46 درصدی اجاره بها و افزایش هزینه اجاره خانوار، میزان وام اجاره در شهر تهران کاهش یافته است. اما طبق آمار وزارت راه و شهرسازی در دو سال گذشته از 8.5 میلیون خانوار مستاجر، 450 هزار خانوار وام اجاره دریافت کرده اند. یعنی در مجموع حدود 5 درصد مستاجران وام گرفته اند که هر سال حدود 2.5 درصد است.

یکی از طرح های جدید وزارت راه و شهرسازی انعقاد قرارداد در دفاتر املاک سامانه وزارت راه و شهرسازی به منظور نظارت بر نرخ اجاره بها و جلوگیری از انعقاد قراردادهای بالاتر از سقف است. ; در حالی که این ارتباط در حال حاضر بین اتحادیه املاک و وزارت صمت برقرار است. از سوی دیگر، واضح است که موجر و مستاجر می توانند قراردادی رسمی با سقف مجاز منعقد کنند و به طرق مختلف به صورت غیررسمی روی ارقامی بالاتر از رقم تعیین شده توسط دولت توافق کنند.

READ  نحوه انتخاب گیربکس صنعتی برای خرید

مصطفی گلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در تشریح آخرین وضعیت بازار مسکن گفت: به لطف خدا ثباتی که سال گذشته در بازار ایجاد شد همچنان پابرجاست و قیمت مسکن تغییر زیادی کرده است. در ماه مه، “ما تا حدودی نگران بازار اجاره هستیم. به مشاوران املاک توصیه می کنیم که از مذاکره با مالکان غافل نشوند، زیرا اجاره بها به اوج نقل مکان نزدیک شده است.

وی گفت: در شرایط کنونی که کشور در حال جنگ اقتصادی با دشمنان قسم خورده نظام است، همه باید در هر کاری برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تلاش کنند. ما معتقدیم که باید هوای ضعیفان را داشته باشیم. کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که به مالکان توصیه کنیم که عدل اسلامی را رعایت کنند. البته دولت از افزایش 25 درصدی اجاره بها در شهر تهران خبر داده است و باید در انعقاد قرارداد این موضوع را به مالکان و مستاجران نیز گوشزد کنیم. انعقاد قراردادهای بالاتر از سقف تعیین شده ممنوع است.

223227


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا