میانبری برای دسترسی بیشتر و عادلانه تر به کتاب


دیجی کالا چند سال پیش به عنوان یک پلتفرم اقتصاد الکترونیک شروع به کار کرد. در ابتدا تمرکز اصلی دیجی کالا بر فروش گجت های الکترونیکی و دیجیتالی بود، اما بازار دیجی کالا به سرعت گسترش یافت و همانطور که انتظار می رفت، در نهایت “کتاب” وارد این تجارت شد. رویدادی که با استقبال خوبی از سوی علاقه مندان به کتاب مواجه شد و با این محبوبیت روزافزون، دیجی کالا مجبور شد دامنه خود را در این زمینه گسترش دهد.

اگر در گذشته های نه چندان دور میدان انقلاب و خیابان های اطراف آن به مرکز اصلی نمایش و توزیع کتاب تبدیل شده بود، اکنون دیجیکالا به بازاری بزرگ و قابل دسترس برای همه دوستداران کتاب تبدیل شده است. به خصوص از آنجایی که شیوع ویروس کرونا باعث شده است که بسیاری از مردم ترجیح دهند کمتر بیرون بروند و تا آنجا که ممکن است اقلام ضروری را به صورت آنلاین و از فروشگاه‌ها و امتحانات معتبر خریداری کنند. دیجی کالا در این روزهای سخت این فرصت را به دوستداران کتاب داد که در خانه بنشینند و با لمس چند دکمه تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر یا موبایل کتابی را که دوست دارند بخرند. البته ارتباط کتاب و کالای دیجیتال جدید است و علاوه بر جذابیت های فراوان، چالش هایی نیز خواهد داشت. اما دیجی کالا در سال های اخیر توانسته است راه حل های مناسبی برای بسیاری از این چالش ها بیابد و دسترسی علاقمندان به کتاب را به این محصول مهم آسان کند.

انتشار گزارش کتاب دیجی کالا در سال 1400 نیز نشان داد که کاربران اینترنت چگونه به کتاب ها و خرید آنلاین این موجود شگفت انگیز نگاه می کنند. دیجی کالا امیدوار است با جمع آوری و ارائه این مجموعه گزارش بتواند گام مثبتی در جهت ارتقای کمی و کیفی کتابخوانی در ایران بردارد.

در بازار جهانی کتاب آنلاین چه می گذرد؟

بازار کتاب در ایران با بازار کتاب دیگر کشورهای دنیا متفاوت است و مشکلات خود را دارد. پس برای شروع بهتر است ابتدا وضعیت فروش کتاب در پلتفرم های مختلف کشورهای دیگر را بررسی کنیم و ببینیم کدام پلتفرم ها در این زمینه موفق تر هستند. در سال 2020، آمازون، eBay، Taobao، Flipcard، Snapdale، Zivab و Alibris بیشترین سهم از فروش آنلاین کتاب را خواهند داشت. اما تنها دو پلتفرم آخر یعنی زیبا و علیبریس در زمینه تخصصی کتاب فعالیت می کنند و بقیه پلتفرم ها همه رده های خرده فروشی را ارائه می دهند و محدود به نشر کتاب نیستند. همانطور که انتظار می رفت، آمازون که قدمت بیشتری نسبت به سایر پلتفرم های این لیست دارد، بیشترین بازدید ماهانه و بیشترین عناوین کتاب را دارد. آمازون در سال 1994 و eBay در سال 1997 راه اندازی شد. آمارهای منتشر شده در این زمینه اطلاعات جالبی را در اختیار مخاطبان قرار می دهد. به عنوان مثال، آمازون و eBay، دو کتابفروش اول، تفاوت چندانی در تعداد عنوان کتاب ندارند. آمازون 48.5 میلیون کتاب و eBay 40 میلیون کتاب دارد، اما آمازون 5.2 میلیارد بازدید در ماه و eBay فقط 1.7 میلیارد بازدید دارد. همانطور که احتمالا می دانید، آمازون و eBay پلتفرم های آمریکایی هستند. در کنار این دو سکوی آمریکایی، پلتفرم چینی Taobao و دو سکوی هندی Flipcart و Snapdale قرار دارند. البته با یک تفاوت بزرگ و قابل توجه. Taobao که به طور رسمی در سال 2003 افتتاح شد، 2.8 میلیون کتاب با 330 میلیون بازدید در ماه فروخت. FlipCard India که دارای 102000 کتاب در نمایشگاه است، 177 میلیون بازدید در ماه دارد. بعد از فیلپاکارت، اسنپدیل هندی می آید. Snapdale مانند FlipCard در سال 2007 راه اندازی شد، اما فاصله زیادی با FlipCard دارد: 18 میلیون بازدید در ماه و 97000 عنوان کتاب. پس از این دو کشور پرجمعیت آسیایی، به اروپا و آلمان برمی گردیم. پلتفرم زیباواب در سال 2010 ایجاد شد که ماهانه 1.5 میلیون بازدید دارد اما تعداد عناوین کتاب های آن از کل کتاب های 3 پلتفرم آسیایی بیشتر است! پلتفرم آلمانی به تنهایی 4.8 میلیون کتاب فروخته است. عنوان هفتمین سکوی بالای این جدول باز هم به سکوی آمریکا رسید. Alibris که در سال 2012 تأسیس شد، تنها 1.5 میلیون بازدید در ماه دارد، اما اولین در نوع خود با 250 میلیون عنوان کتاب است. کمی بیش از 5 برابر تعداد عناوین کتابی که آمازون دارد!

READ  صفرها آماده خداحافظی/ ارز جدید ایران معرفی می شود؟

پرفروش ترین کتاب های دنیا

حالا بیایید نگاهی به پرفروش ترین کتاب های سال 2020 بیندازیم. کتاب هایی که قطعا در پلتفرم های فوق فروش خوبی دارند. «سرزمین موعود» نوشته باراک اوباما، «خیلی زیاد اما نه به اندازه کافی» اثر ماری ال ترامپ، «جایی که خرچنگ ها آواز می خوانند» اثر دلیا اوونز، «اولین لورن من در رایت» نوشته کریستال رادکه، «خورشید نیمه شب» اثر استیون میر اثر گلنون دویل، «اگر حیوانات شب بخیر را بوسیدند» نوشته آن وایتفورد پاول، «تعقیب بزرگ» نوشته چولسون و «اتاقی که اتفاق افتاد» نوشته جان بولتون به ترتیب پرفروش‌ترین کتاب‌های سال 2020 بودند.جالب است بدانید کتاب‌ها «سرزمین موعود»، «خیلی زیاد اما همیشه کافی نیست»، «جایی که خرچنگ ها می خوانند»، «خورشید نیمه شب» و «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» نیز به فارسی ترجمه شده اند.

درصد سرانه کتاب های منتشر شده و خوانده شده در ایران

قبل از بحث فروش آنلاین کتاب، باید وضعیت نشر کتاب در کل ایران را بدانیم. به عبارت دیگر، باید از نظر تعداد کتاب های منتشر شده سالانه، تیراژ سالانه کتاب ها، تعداد کتابفروشی های ایران، ارزش واقعی کتاب های منتشر شده در یک سال، محدوده و موضوع کتاب ها، اعم از تالیفی، در نظر گرفته شود. یا ترجمه شده و غیره چند کتاب مربوط به چاپ اول است در نهایت سرانه مطالعه ایرانیان چگونه است؟ آماری که در این قسمت می خوانید مربوط به سال 1399 می باشد. امسال 93 هزار عنوان کتاب در ایران منتشر شده است. البته با تیراژهای مختلف که مجموع کتاب های منتشر شده در سال جاری را به 117 میلیون جلد رساند. ارزش واقعی تمامی کتاب های منتشر شده در سال 1399 حدود 42 هزار میلیارد جلد است. این در حالی است که 8000 کتابفروشی در سراسر ایران وجود دارد. 72 درصد از کتاب های منتشر شده در سال 1399 دارای حق چاپ هستند و مابقی در زمره کتاب های ترجمه قرار می گیرند. 24 درصد از کتاب های منتشر شده در سال 1399 مربوط به کودکان و نوجوانان است که رقم قابل توجهی است. 60 درصد از کل کتاب های منتشر شده در سال جاری نیز چاپ اول هستند. در نهایت به نظرسنجی سرانه در ایران می رسیم که برای هر نفر زمان 116 دقیقه در هفته را نشان می دهد.

READ  خبر آنلاین - عکس دلیل عدم امکان واردات پژو 308 محبوب در ایران!

نوبت دسترسی به کتاب در ایران

متاسفانه دسترسی به کتاب در کشور ما آشکارا با مشکل مواجه است. یکی از بزرگترین مشکلات تراکم کم کتابفروشی هاست. عددی که از تقسیم تعداد کتابفروشی ها بر جمعیت به دست می آید. همانطور که در بالا خواندید، 8000 کتابفروشی در ایران وجود دارد. به طور متوسط ​​در کشورمان به ازای هر 100 هزار نفر تنها 10 کتابفروشی داریم که در برخی استان ها به ازای هر 100 هزار نفر 3 کتابفروشی کاهش یافته است. به طور کلی استان های کشور از نظر تراکم فروش کتاب به 4 دسته تقسیم می شوند. تعداد کتابفروشی های آنها از 1 تا 5، 6 تا 10، 11 تا 15 و در نهایت از 16 تا 20 فروشگاه متغیر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استان هایی مانند مازندران، سمنان، همدان، قم، یزد و اصفهان در رده چهارم قرار دارند و بیشترین تراکم کتابفروشی را دارند. تهران، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز در رده سوم قرار دارند. به عبارت دیگر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در این استان ها بین ۱۱ تا ۱۵ کتابفروشی وجود دارد. موقعیت پرجمعیت ترین استان و پایتخت کشور در این رده نیز قابل تامل است. 3 استان سیستان و بلوچستان، بوشهر و آلبورگ نیز در رده اول قرار دارند و کمترین تراکم کتابفروشی را دارند. در چنین مواقعی استفاده از بستر فروش آنلاین بهترین راه برای دسترسی به کتاب است.

نمایشگاه آنلاین کتاب دیجی کالا تا کنون در هشت دوره برگزار شده است. این نمایشگاه در سال 1401 از 27 اردیبهشت آغاز شد و تا 15 خرداد ادامه داشت. این نمایشگاه بیش از 100000 عنوان کتاب را با 80 درصد تخفیف عرضه می کند و بهترین و مشهورترین ناشران و همچنین کتابفروشی های محلی را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهد.


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا