موسیقی، چیزی به نام مرز ایران و افغانستان نمی‌شناسد

حسن احمدیفورد: طبل عظیم حسن زاده; مثل برادرت و مثل پدرت. در سنت موسیقی افغانستان، اجراها به گونه ای است که خواننده ابتدا آهنگ آغازین را می خواند و سپس شعر را آغاز می کند. آواز خواندن معمولاً یکی از موسیقی های پس زمینه ای نیست که توسط Harmony (ارمنی) ارائه می شود. پس از پایان تصنیف و شروع غزل بود که طبل و سایر سازها همراه آهنگ بود.

عظیم حسن زاده مانند همه نوازندگان طبل باید بتواند ریتم آوازی را بگیرد و طبل را همراهی کند. دو طبل کوچک که همزمان می نوازند. او به این کار مسلط است و به راحتی می تواند صدای طبل را با ریتم آوازی هماهنگ کند. او این توانایی را میراث خانوادگی می داند.

آیا شما یک خانواده موسیقیدان هستید؟

ما در موسیقی یک خانواده هستیم. ما مشتاق شنیدن صدایی و علاقه مندی هستیم. ما اهل هرات هستیم. من در سال 1343 در هرات به دنیا آمدم. خدا رحمت کنه پدربزرگم، پدر پدرم کاکا حسن نقش خاخام را بازی می کند. من دایی داشتم به نام استاد امیر جان. او می خواند و ارمنی می خواند. پدرم هم طبل می نوازد. من و برادرم هم درام می زنیم. یکی از برادرانم هم آواز می خواند.

آیا اینها سازهای موسیقی افغانستان هستند؟

این در هرات است، به جز دو هرات. در اطراف بدخشان و فراتر از آن نیز دایره ای وجود دارد. دایره ای با نقطه. دوتار افغانستان با دوتار اینجا فرق دارد. دوتارهای ما بزرگتر هستند و پرده های بیشتری دارند. تنبور هم داریم. این شبیه به دوتار است، اما متفاوت است. نام او دمبورا است.

در دهه های اخیر موسیقی در هرات چقدر محبوب بوده است؟?

موسیقی در هرات رایج بود. نه موسیقی که الان هست. بالاخره موسیقی خود هرات بود. موسیقی هرات موسیقی ریشه دار است. این موسیقی خراسان است. ارمنی بود، طبل بود، خاخام بود، تنبور بود. همه آهنگ ها محلی بود. مراسم عروسی بدون مطالعه نبود. حتی گاهی گروه ها را به مهمانی دعوت می کردند.

دوتار افغانستان با دوتار ایران فرق دارد. دوتارهای ما بزرگتر هستند و پرده های بیشتری دارند

در آن زمان در هرات نیز کنسرت برگزار می شد. گاهی اساتید اسم می آوردند و آنجا صحبت می کردند. از طرف هرات به کابل دعوت شدیم. ما را به کنسرت دعوت کردند و در آنجا اجرا داشتیم.

آیا آن روز در جامعه افغانستان مخالفت با موسیقی وجود نداشت؟

چرا. در عین حال کسانی بودند که موسیقی را تحقیر می کردند. آنها متوجه نبودند که این موسیقی ارزشمند است. به کسانی که موسیقی می‌نواختند «خالق» می‌گفتند، اما اکنون مردم می‌فهمند و می‌دانند که هنر صادق است. آنها می دانند که موسیقی هنر شایسته ای است.

READ  واکنش مهرداد آسمانی به مصاحبه گوگوش

اقتصاد موسیقی در آن سال ها چگونه بود؟ مرحوم پدر و پدربزرگتان فقط موسیقی کار می کردند یا شغل دیگری داشتند؟

خیر کارشان موسیقی بود. درآمدشان هم بد نبود. البته آن زمان زندگی متفاوت بود. هیچ کس لوکس نبود. همه از روزی که برایشان مقدر شده بود خوشحال بودند. هنرمندان هم باید خرج می کردند (عمرشان گذشت) که باید خرج می کردند.

بنابراین در مجموع وضعیت اقتصادی مجریان موسیقی بهتر از الان بود.

زمانی بود که مردم به موسیقی گوش می دادند (توجه می کردند). مثل الان نبود که مردم هزار و یک تفریح ​​دارند. اینها چت نبود. این قرائت در جلسات بود. از غروب که به مجلس رفتیم تا وقت خوردن (غذا) همه می نشستند (نشستند) و به خواندن گوش می دادند. در عروسی ها همه (سکوت) می ماندند و گوش می دادند. روز خوبی بود، اما جنگ را متوقف نکرد. مردم ما تمام عمر خود را در جنگ سپری کرده اند. جنگ با شوروی، جنگ داخلی و …

سازهایی که ایرانی و افغانی ندارند. این ما هستیم که از هم جدا شدیم. موسیقی حد و مرزی ندارد. موسیقی به ما کمک می کند تا به هم نزدیک شویم. موسیقی مردم را متحد می کند

یک شب در هرات برنامه داشتیم. آخر شب بود و ما تازه برگشته بودیم. صدای موسیقی بلند بود. چند سرباز (نیروهای نظامی) که از کوچه می گذشتند آمدند و نشستند. چند نفری که این کار را به دست آوردند، بلند شدند تا بروند. یکی از آنها گفت: «ما می رویم و می چرخیم. یک ساعت دیگه برمیگردیم وقتی برگشتیم برایمان آهنگ بخوان.گفتیم به چشم.

کمتر از نیم ساعت بعد از وقوع انفجار در یک جاده (چهارراه) و کشته شدن چند سرباز خبر دادند. سؤال کردیم و معلوم شد که همان سربازان هستند. آنها رفتند که بیایند … (نفرت دارد)

موسیقی چیزی به نام مرز ایران و افغانستان نمی شناسد

چگونه ساز درام را انتخاب کردید؟

من عاشق طبل بودم نمی دانم چرا، اما از همان ابتدا دلم با این ساز بود. صدای کوبه ای آن بیش از هر ساز دیگری مرا تحت تأثیر قرار داد.

چگونه درام نواختن را یاد گرفتی؟ معلم داشتی؟

همه کسانی که درام می زدند معلم من بودند. من کارهای آنها را شنیده ام و از آنها یاد گرفته ام. علاوه بر این ما خانواده ای هستیم که در زمینه موسیقی کار می کنیم و یاد گرفته ایم که خواسته یا ناخواسته کار کنیم. لازم به ذکر است که در گذشته آموزش و پرورش این رقم را نداشت (مثل این). اکنون کار آموزش و پرورش آسان شده است. پیرمرد ارباب می زد و تو باید یاد می گرفتی. او توضیح نداد. نمی دانست چه بگوید. می گفت همینطور بازی کن و شروع به بازی کن. و دانش آموز باید همین چیز را یاد می گرفت.

READ  حمله تند کیهان به احسان کرمی بابت شرکت در مراسم عروسی ساسی‌مانکن

اکنون چگونه درام را به هنرجویان آموزش می دهید؟

ما می گوییم “تینتال”؛ این روشی است که در آن کلمات بر اساس نام صداهای هر طبل ساخته می شود. طبل دو طبل دارد. یک درام کوچک و یک درام بزرگتر. بدنه درام ها چدنی است. از هند آورده بودند. سر درام ها از چرم است. این چرم دارای یک لایه اضافی در کناره و یک لایه ماده مخصوص در وسط است که به آن مشکی می گوییم. بنابراین سری درام سه قسمت دارد. پهلو، مربع و مشکی. سر با تسمه روی طبل ها سوار می شود و با شل و سفت کردن آن، ابزار را «دوخت» می کنیم. این سری درام، معدنی یا پوره نامیده می شود. هر کدام از قسمت های مختلف سریال در طبل های کوچک و بزرگ صدا و نامی دارند. «نه» صدای کوبیدن کنار طبل از پایین است. «گی» نام صدایی است که از برخورد انگشتان دست به قسمت مشکی طبل بزرگ ایجاد می شود. اگر با کف دست به سیاهی طبل بزرگ دست بزنی «کی» می شود. حالا «جین» ریتم است. (او شروع به نواختن درام می کند.) تینتال 16 متر فاصله دارد.

استاد! به نظر شما می توانیم یاد بگیریم و درام بزنیم؟

آره. چرا که نه؟ اگر کسی به چیزی علاقه مند است، باید یاد بگیرد. ذهن خود را در کنار هم نگه دارید. اگر در دل اشتیاقی به موسیقی دارید، قطعا نواختن ساز را خواهید آموخت. سازهایی که ایرانی و افغانی ندارند. این ما هستیم که از هم جدا شدیم. موسیقی که حد و مرزی ندارد. موسیقی به ما کمک می کند تا به هم نزدیک شویم. موسیقی مردم را متحد می کند. صدای هر ساز که به دلت می نشیند، این ساز مال توست. این فرهنگ شماست. و قطعا می توانید آن را یاد بگیرید.

5757


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا