مدیریت رسانه در حوزه کتاب، فقط اطلاع‌رسانی درباره کتاب‌ها نیست


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مرکز مطبوعاتی سی امین نمایشگاه کتاب تهران، چادری به نام «خانه فعالیت های فرهنگی» در فاصله کمی از درهای اصلی کشتی برپا شد. مکانی دنج و خلوت حتی در ساعات شلوغ نمایشگاه برای کسانی که می خواهند به دور از هیاهو در زمینه های مرتبط با کتاب مطالعه و مطالعه کنند. جداول امانت و کتابخوانی، قسمتی برای جلسات گرافیک و تصویرسازی و در نهایت کارگاه های مختلف مرتبط با کتاب و کتابخوانی وجود دارد. در «سالن آموزشی» این سالن، کارگاه «خبرنگاری در حوزه کتاب» برگزار شد که چند نشست مختلف با موضوع رابطه کتاب و خبر را پوشش می داد.

در جلسه عصر این سمینار، مهدی کاموس، نویسنده و پژوهشگر، ارائه ای با موضوع «مدیریت رسانه با رویکردی به کتاب» را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشت.

کامو گفت: «نگاه ما به حاکمیت رسانه ها هنوز سنتی است. «ما در مورد سه عنصر مهم صحبت می کنیم: حکومت، سازمان رسانه و کتاب. در حال حاضر تعریف حکمرانی فراتر از «استفاده بهینه از منابع مادی و انسانی» است و اکنون بحث ما ایجاد منابع اجتماعی است. بنابراین مدیریت رسانه به این معناست که رسانه ها باید به گونه ای عمل کنند که بتوانند منابع اجتماعی ایجاد کنند و مدیریت رسانه در حوزه کتاب صرفا اطلاع رسانی به کتاب ها و ذی نفعان آن به عنوان ناشر و … نیست، بلکه باید فراتر از این باشد. و مفهوم جدیدی برای کتاب جلب مشارکت اجتماعی در حوزه کتاب ایجاد کند. وی افزود: در رویکرد جدید مدیریت رسانه، تمرکز رسانه ها بر روزنامه نگار و تهیه کننده خبر است که بیشتر از مدیر رسانه تخصصی است و به گفته پیتر دراکر، مدیران رسانه دستیار متخصصان خود می شوند و کار را برای آنها آسان می کنند. “

کامو با بیان اینکه اخبار در حوزه کتاب بخشی از محصول و بخشی از کتاب است، گفت: روزنامه نگاری کتاب نیز به یک حوزه کاملاً دانش بنیان تبدیل شده است. یعنی اگر خبرنگار آموزش مادام العمر نداشته باشد، به سادگی از عرصه خبر خارج می شود. خبرنگار باید به طور مداوم دانش خود را بهبود بخشد و مهارت های مبتنی بر فناوری را بیاموزد تا بتواند نوآوری کند. روزنامه‌نگار بیش از هر چیز باید مبتکر و خلاق باشد، یعنی بتواند ارزش‌های جدیدی را خلق کند که در حوزه کتاب کاربرد داشته باشد و کتاب‌های جامعه را با هویت‌های جدید عرضه کند. خبرنگار مستقل خلاق می تواند به این نتیجه برسد که معنای کتاب با مشارکت اهل کتاب، دانش آموزان و حتی یک کاریکاتوریست یا مسافر کتاب دوست ساخته شده است.

READ  ایفای نقش درستِ پژمان جمشیدی در یک پرونده تعرض

«نگاه ما تاکنون به کتاب، چه به عنوان یک منبع آموزشی، چه به عنوان سرگرمی یا به عنوان یک اقتصاد بوده است. البته یک دیدگاه نظارتی هم وجود دارد، زیرا اطلاعات حامل قدرت است و به همین دلیل سازمان ها می خواهند مدیر و صاحب رسانه باشند. اما این دیدگاه باید تغییر کند. نگاه ما به کتاب باید هویتی شود و رسانه ها بتوانند کتاب را به عنوان متنی معرفی کنند که کارکرد اجتماعی دارد، یعنی کتاب به عنوان موجودی که می تواند همدلی اجتماعی ایجاد کند، مردم را متمایز کند یا سرمایه فرهنگی ایجاد کند.

کامو ادامه داد: در خبرگزاری های کتاب به جای اینکه دوربین ما روی مخاطب کتاب و سلیقه آنها تمرکز کند، روی کتاب و ناشر است. ما باید نه به عنوان مخاطب، بلکه به عنوان یک همکار به مخاطب نگاه کنیم. یعنی باید به آن به عنوان بخشی از فرآیند پیام رسانی نگاه کنیم و یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد این مشارکت، ایجاد یک کلوپ مخاطبان است. حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز مصداق خوبی برای این موضوع است، چرا که کودکان به ناچار وارد ساخت کتاب های خبری در این حوزه می شوند و رسانه ها نیز ناگزیر آنها را می بینند. بنابراین رسانه ها نباید منتظر صنعت نشر باشند. رسانه ها باید کتاب را قبل از انتشار بررسی کنند، یعنی ساختارها و زمینه هایی که منجر به تولید محتوا و خلق اثر می شود، اما ما اخبار را جزو کتاب های مسئولیت اجتماعی نمی دانیم زیرا گزارشگر کتاب به اندازه کافی ندارد. با جامعه ای که عاشق کتاب هستند تماس بگیرید. و فقط با ناشران، مؤسسات دولتی و خصوصی که جوایز ادبی و امثال آن می دهند و در واقع بیشتر کار اطلاع رسانی را انجام می دهند، سروکار دارد».

READ  «مشق امشب» ایرانی در جشنواره استانبول ترکیه

کامو گفت: «دوران مرد اقتصادی مارکسیسم و ​​دوران انسان صنعتی لیبرالیسم به پایان رسیده است و اکنون دوران انسان فرهنگی است. در حوزه مدیریت رسانه این نگاه هنوز فراگیر نشده و نگاه مردم اقتصادی است. به همین دلیل به مخاطب با مشارکت نگاه نمی کنیم. اگر نگاه جامعه به انسان یک انسان فرهیخته باشد، همه چیز تغییر می کند. سپس اخبار مربوط به خود کتاب، محصولی خواهد بود که بخشی از کتاب است، نه کتاب. «همچنین در دنیا بسیار رایج است که رسانه ها درباره کتاب پشت جلد کتاب بنویسند.

این محقق در پایان با بیان نمونه هایی از مشارکت اجتماعی در تولید اخبار حوزه کتاب گفت: به عنوان مثال به عنوان خبرنگار در حوزه کتاب کودک، اگر هفته ای چند مدرسه و مهدکودک نروم، چگونه می توانم. ایجاد اخبار خلاقانه؟ آیا به عنوان گزارشگر کتاب جلسات مقایسه کتاب با مردم دارم؟ آیا از محتوای کتاب ها رسانه تولید می کنم تا تأثیر آن ها را بر مخاطب ببینم و بر اساس آن تأثیر درباره کتاب صحبت کنم؟ آیا من مثلا پنج سال با خوانندگان کتاب رابطه دائمی دارم تا ببینم خواندنش چه شد؟ چگونه از خواندن کتاب عاشقانه به خواندن کتاب جنایی رسیدید؟ آیا کسانی که در زندگی خود کتاب های موفقیت می خوانند با سایر خوانندگان متفاوت هستند؟ چرا طرحی برای به اصطلاح «کتاب‌کرم‌ها» نداریم؟ “آیا این بدان معناست که ما حتی از مشتریان حرفه ای خود آگاه نیستیم؟”

سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از بیست و یکم اردیبهشت ماه آغاز شده و تا سی و یکم اردیبهشت ماه سال 1401 در دو بخش مصلای امام خمینی (ره) و مجازی ketab.ir ادامه دارد.

امروز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت نمایشگاه کتاب تهران به دلیل آلودگی هوای تهران تعطیل است.

259259


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا