مالاریا زمانی فوران می کند که نادیده گرفته شود


محمدمهدی گویا گفت: سه سال است که با تلاش مشترک همکاران پرتلاش به ویژه در دانشگاه های علوم پزشکی بندرعباس، کرمان، بم، ایرانشهر و گیرافت، انتقال محلی مالاریا در کشور نداشته ایم. . “

وی افزود: امیدواریم امسال یا سال آینده گواهی حذف مالاریا را دریافت کنیم. این موفقیت نه تنها یک دستاورد بزرگ بهداشتی برای کشور، بلکه دستاوردی برای مالاریا برای ایران و منطقه مدیترانه شرقی است، چرا که حذف مالاریا یکی از اهداف هفده گانه توسعه پایدار جهانی اعلام شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با اشاره به اینکه هیچ کشوری در منطقه با وسعت و جمعیت ایران به این موفقیت بزرگ دست نیافته است، گفت: در دوران اپیدمی ویروس کرونا در دو سال اخیر شاهد جابجایی گسترده جمعیت در منطقه بوده ایم که وضعیت مالاریا را افزایش داده است.

گویا افزود: تا سال 2019 شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از مالاریا بودیم اما در سال 2020 شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از این بیماری بودیم. در سال 2019، 227 میلیون نفر و در سال 2020، 241 میلیون نفر به مالاریا مبتلا شده اند.

وی گفت: مرگ و میر ناشی از مالاریا در سراسر جهان از سال 2019 تا 2020 به 69000 افزایش یافته است. بیشتر مرگ و میرها در کودکان زیر پنج سال بوده است. مرگ مالاریا در سراسر جهان تا سال 2020 به 627000 نفر تخمین زده می شود که 80 درصد آنها در آفریقا و کودکان هستند.

گویا با اشاره به اینکه برنامه مالاریا در ایران و جهان در معرض تهدید جدی قرار دارد، ادامه داد: در فروردین ماه امسال تعداد غیرایرانی ها در استان سیستان و بلوچستان 6 برابر شد. بنابراین این بیماری در اثر بی توجهی می تواند در کشور سرایت کند.

READ  با خوردن غذاهای تند چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار گفت: مالاریا در ایران قدمتی سه هزار ساله دارد و بیش از نیم قرن است که با آن مبارزه می کنیم. خوشبختانه از سال 96 تا کنون حتی یک مورد از پخش داخلی ندیده ایم. تعداد مبتلایان از 98160 مورد در سال 91 به 1008 مورد در 1400 مورد افزایش یافت که از این تعداد 693 نفر ایرانی و بقیه غیرایرانی بودند.

گویا در پایان یادآور شد: ایران تا سال 2025 به گواهی مالاریا دست خواهد یافت. موارد جمعیت محلی از سال 2018 در کشور به صفر رسیده است.

بیشتر بخوانید:

خطر ورود مالاریا از مرزهای شرقی به کشور

233233


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا