فشار واردات خودرو زیاد است/ تولید خودرو در ایران چقدر ارزش دارد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس انجمن صنایع تولید پیشرانه ها و قطعات همگن در باشگاه خبرآنلاین با موضوع «واردات خودرو: خودروی چینی یا کمی بیشتر؟» و از سوی دیگر گفت: شاهد هستیم که ممنوعیت واردات خودرو قیمت ها را در بازار آزاد افزایش می دهد. در این میان نباید تاثیر تورم را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید:

برندگان قرعه کشی ماشین چقدر کار می کنند؟

کاهش گسترده قیمت ها ماشین آیا بازار / قیمت ها به کاهش ادامه می دهند؟

وی در خصوص سهم واردات خودرو از کل خودروهای مصرفی ایرانی گفت: واردات خودرو از نظر تعداد و در مقایسه با تولید داخل می تواند بین 3 تا 5 درصد یا حداکثر 10 درصد از حجم بازار ایران را شامل شود. تعداد کمی وجود دارد اما از نظر ارز و ارزش بالای 40 درصد ارزش محصولات داخلی است.

وی گفت: واردات خودرو از نظر روانی می تواند شرایطی را برای تعادل بازار ایجاد کند و از این منظر قیمت را تحت تاثیر قرار دهد.

ماشین

ارزش خودروی تولیدی در ایران چقدر است؟

نجفی منش افزود: خودروی تولید داخل نزدیک به 2000 دلار ارزش دارد که 33 درصد آن مواد اولیه و حدود 30 درصد قطعات الکترونیکی است که ربطی به صنعت خودرو ندارد، اما صنعت خودرو مصرف کننده است. شاید 32، 33 درصد قطعات مکانیکی باشد که هنوز موفق به تولید آن در کشور نشده ایم.
رئیس انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و تولید قطعه در کشور افزود: اما اگر خودرو به صورت مایع وارد شود ۷۸ هزار دلار ارزش دارد. واردات خودروهای CBV نیز به طور متوسط ​​بین 12 تا 25 هزار دلار است و بر این اساس، تصمیم گیران اقتصادی به این موضوع نگاه می کنند که چقدر پول دارند و چقدر ارز دارند.
وی ادامه داد: انجمن ما مخالف واردات نیست و واردات را ترویج نمی کند. طرحی را از طریق اتاق بازرگانی ارائه کردیم و گفتیم الان که کمبود ارز داریم، در ازای آن اقدام به صادرات و واردات خودرو می کنیم.

READ  اعلام جزئیات یارانه نوروزی/ 60 هزار تنی خانوارهای واجد شرایط

فشار واردات خودرو زیاد است

رئیس انجمن صنایع تولید واحدها و قطعات همگن نیروگاهی ادامه داد: در حال حاضر دولت با فشار فوق العاده شدید مجلس و مسئولان برای واردات خودرو مواجه است که در این فشار باید توجه داشت که آنها به دنبال این نیستند. خودروهای ارزان و گران وارد کنید.»
نجفی منش با تاکید بر اینکه شخصا با واردات خودرو موافق است، گفت: در سال هایی که خودرو وارد می کردیم، تولید داخلی در آن سال ها نه گران بود و نه بی کیفیت، بنابراین ما اصلا مخالف واردات خودرو نیستیم.
وی افزود: معتقدم در این شرایط می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و هنوز هم می‌توانیم. به دو دلیل. یکی اینکه دولت قیمت گذاری را متوقف کند و اجازه دهد قیمت ها در محدوده بازار تعیین شود.
رئیس انجمن صنایع همگن واحدهای برق گفت: درست است که حجم تقاضا برای خودرو در بازار زیاد است، اما معتقدم این حجم تقاضا تنها به دلیل اختلاف قیمت بالایی است که وجود دارد. و قطعات . . یعنی برای هر خودرو 40 میلیون تنی تا 120 میلیون تن بین قیمت بازار و کارخانه تفاوت وجود دارد.
وی در توضیح این مطلب افزود: این بدان معناست که خریدار نیازی به خودرو ندارد و برای رسیدن به این اختلاف قیمت اقدام به خرید می کند.
نجفی منش با اشاره به 100 هزار میلیارد تن زیان انباشته خودروسازان تاکید کرد: معتقدیم در زمینه واردات خودرو نباید به کسانی که حداقل در دوران تحریم ما را ترک کردند، پاداش دهیم.
رئیس انجمن صنایع تولید پیشرانه و قطعات همگن کشور یادآور شد: باید از این فرصت برای واردات خودروساز به جای واردات خودرو استفاده کنیم.
نجفی منش خاطرنشان کرد: به نفع کشور است که کاری کنیم که صنعت ما آسیب نبیند. ضمن اینکه نباید در واردات خودرو سخت گیری کرد.

READ  اوپک پلاس به وزیر انرژی عربستان و روسیه هشدار داد که برکنار شود؟

223223


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا