عطاالله مهاجرانی: «سادگی» و «عمق» دو ویژگی برجسته شخصیت هادی خانیکی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ شامگاه چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 با حضور دکتر هادی هانیکی استاد برجسته علوم ارتباطات و فرهنگی ایران با عنوان «امید، گفتگو، زندگی» در خبرآنلاین برگزار شد. باشگاه . .

از جمله سخنرانان این مراسم، سیدعطاالله مااجرانی بود.

عطله مهاجرانی: «عمق» و «سادگی» دو ویژگی شخصیتی هادی هانیکی است.

او سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «خیلی ممنون. بار دیگر از حضور همه دوستان در ایوان و دوستان حاضر در حضار و همچنین حضور آقای آقاهادی خانیکی که سابقه دوستی و ارادت طولانی به ایشان دارم استقبال می کنم. حتی در آن سال‌هایی که توفیق را ندیدم، هر بار که چیزی از او می‌خواندم و خاطره‌اش در ذهنم زنده می‌شد، با همان صفا و نوری همراه می‌شد که به عنوان عطر از شخصیت او بیرون می‌آمد و به قولی حافظ: دلی که آیینه است پاک (سلطنه ای) غبار آلود است «از خدا می خواهم از نورانیت سخن بگوید».

مهاجرانی ادامه داد: بی شک یکی از نمونه های روشنگر زندگی من که چندان هم کوتاه نیست، آقاهانیکی است و هر بار که او را می دیدم و با او صحبت می کردم، دو خصلت که در شخصیت او جمع شده بود در ذهنم می درخشید. باقی؛ ترکیبی از سادگی و عمق که می توانید آن را در مقابل پیچیدگی و سطحی بودن قرار دهید. کسانی که وقتی در کلامشان پیچیدگی می بینیم حرف می زنند یا می نویسند، اما وقتی جستجوی بین تاروپود و لایه های مختلف پیچیدگی را باز می کنیم، می بینیم که این یک پیچیدگی عمیق نیست، بلکه در واقع کلمه ای است که پیچ و تاب دارد. و آقادی بر خلاف آنها ویژگی سادگی و عمق را دارند، در واقع کلمات ساده ای می گویند که عمق بیشتری دارد. شاید به همین دلیل است که برخی می گویند حقیقت هنر تلاقی زیبایی و حقیقت است. اندیشه آقاهادی مربوط به زیبایی و حقیقت، سادگی و عمق است که نکته بسیار مهمی است.

به گفته حافظ: دلی که آینه پاک (سلطنه ای) خاک دارد/ از خدا می خواهم که نورانیت بگوید … بی شک یکی از مصادیق نورانیت در زندگی من هادی هانیکی است.

وی افزود: نکته دوم عنوان اتاق است. عنوانی بسیار درخشان که ارتباط بین امید، زندگی و گفتگو را بیان می کند. بیایید زندگی را در دو بعد زندگی کنیم. زندگی و زندگی را در نظر بگیرید، زندگی به این معنا که همه ما انسان ها زمانی و مکانی هستیم، در شعاع و شعاع زمانی و مکانی و جغرافیایی زندگی می کنیم و فرض بر این است که زندگی ما باید به این زندگی معنا بدهد. این معنا دو شاخه دارد یا دو خورشید باید بر این زندگی بتابد تا معنا پیدا کند که یکی «امید» و دیگری «گفتگو» است که به هم متصل هستند. ما نمی‌توانیم در جزیره‌ای با تک‌گویی درونی مردی جدا از دیگران زندگی کنیم و به همین دلیل است که این بحث بسیار مهم است. “رابطه ای که با دیگری پیدا می کنیم.”

READ  دومین جایزه هندی‌ها برای «فصل قاصدک»

وی گفت: شاید یکی از درخشان ترین میراث های فکری ما در مبانی معارف دینی خود آیات سوره سبأ باشد. آن‌جا که پیامبر در گفت‌وگو با فردی مشرک و نه مومن می‌گوید قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ وَ إِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلی‏ هُدیً أَوْ فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ/ قُلْ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنا وَ لا نُسْئَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ… آیه‌ای بسیار درخشان . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مردی که با او صحبت می کرد فرمود: «بگو: نه از گناهان ما بازخواست می‌شوی و نه از آنچه انجام می‌دهی. او این را برای ایجاد مبنای گفتگو می گوید و در واقع جرم را به خود و عمل طرف مقابل نسبت می دهد و به همین دلیل بسیاری از مترجمان قرآن کریم به نظر من این آیه را درست ترجمه نکرده اند زیرا من فکر می کنم که “جرم را نمی توان به پیامبر نسبت داد.”

وی افزود: به همین دلیل معتقدم امید مانند حیات خورشید می درخشد و این خورشید را با گفت و گو تفسیر و تبیین می کنیم و طبیعی است که این گفت و گو در ارتباط با انسان شکل بگیرد. در حدیثی از پیامبر اسلام آمده است که پیامبر از مسیح روایت می کند و می گوید با فردی که منطقش علم و آگاهی شما را افزایش می دهد صحبت کنید. «منطق او» واژه ای چند بعدی است که هم به معنای «گفتار» و هم به معنای «شیوه گفتار» اوست. “این مهم است زیرا همانطور که مردم رفتار می کنند و رفتارشان را در تعامل با افراد دیگر می بینند، منطق و نحوه صحبت آنها نیز تاثیرگذار است.

دو خصیصه ای که در شخصیت او ترکیب شده و همیشه مرا مجذوب خود کرده است، ترکیبی از سادگی و عمق است که می تواند در تضاد با پیچیدگی و سطحی نگری باشد.

مهاجرانی گفت: آخرین نکته ای که می گویم گفت و گوی بین پدیده هاست. محراب مسجد شیخ لطف الله چشم هنر و فرهنگ ایران اسلامی است. مصالح این محراب در دسترس همگان بود، اما این تناسبات میان رنگ ها و قطعات کاشی با معماری و نور، همان «گفتگو» است. گفتگوی نور و گفتگوی رنگ با اجزای تشکیل دهنده محراب. به نظر من در مورد انسان جان او مادّه اوست و از این مادّه زندگی می آفریند و دوست عزیزمان آقاهادی از معدود انسان هایی است که در تکیه بر سادگی و ژرفا موفق بوده است; عمق که نشانه معرفت و نشانه تفکر است برای رسیدن به این مهم است. فراموش نکنیم که گاهی اوقات افرادی را می‌بینیم که حوزه وسیعی از دانش و اطلاعات دارند، اما مطابق با این دانش فکر نکرده‌اند، بنابراین دانش آنها مشابه فروشنده موادی است که همه چیز دارد اما نمی‌تواند ارتباطی را که ما ایجاد می‌کند، برقرار کند. دیدن. در مسجد شیخ لطفعلی.»

READ  علی جعفرآبادی، قائم‌مقام شهر کتاب شد

مهاجرانی در پایان با اشاره به هادی هانیکی گفت: «آخرین چیزی که می گویم این است که دوست دارم آقاهادی تجربه ای را داشته باشد که می گذرد، تجربه ای که ممکن است برای هر انسانی در هر مقطعی از زندگی اش اتفاق بیفتد. سرطان. برای ما بنویسید. برایان مگی، فیلسوف، فیلسوف، فیلسوف و راوی فیلسوف برجسته، تقریباً این تجربه را از زاویه ای دیگر ارائه کرد، در رمانی که من آن را شاهکار می دانم. «از خداوند متعال که نامش دوا و یادش شفا است، خواستاریم که اقادت را برای همه ما حفظ کند تا همچنان از فیض اندیشه و حضور و پاکی او بهره مند شویم.

259259


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا