طرح جدید وزارت صمت – خبرآنلاین

به گزارش جام جم، به نظر می رسد وزارت صمت به دنبال اجرای طرح جدیدی برای انحصار واردات خودرو و عرضه آن به برخی شرکت های خودروسازی دولتی است. در این طرح دولت می خواهد با واردات خودروهای زیر 9000 دلار برای خودروساز انحصار ایجاد کند. امید است با ایجاد این درآمد قسمت کوچکی از سوء مدیریت شما در صنعت خودرو را پوشش دهد. خودروساز دولتی باید این خودرو را با تعرفه 10 درصد وارد کند در حالی که اگر بخواهد آن را تولید کند، تعرفه واردات قطعات آن 20 درصد خواهد بود. همچنین برای واردات این خودروها نیازی به خروج خودروی فرسوده نیست. دولت در عمل با این سیاست قیمت خودروی وارداتی را نسبت به همان محصول تولید شده در کشور پایین می آورد.
مشاوران خودروسازی وزیر صمت گویا فراموش کرده اند که مقام معظم رهبری در سخنانی در جمعی از کارگران گفتند که واردات یک میلیارد دلاری معادل از بین رفتن 100 هزار شغل است.
البته شاید وزارت صمت متقاعد شده باشد که خودروسازان دولتی توانایی تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب را ندارند، بنابراین تصمیم گرفت تعرفه واردات این خودروسازان را کمتر از واردات قطعات تولید خودرو و خودرو در نظر بگیرد. آنها انحصار واردات دارند. هر چند با ترفند تولید داخل محصول در آینده! همه از استراتژی تحریم یعنی واردات خودرو کاملا رایگان اما واردات قطعات برای تولید تحریم مطلع هستند. نتیجه این است که در آینده تولیدی وجود نخواهد داشت و خودروساز دولتی قصد واردات دارد.
برای همه روشن است که شرکت های دولتی محصولات قدیمی و بی کیفیت را با قیمت های بالا تولید می کنند. اگر فرض بر این باشد که پس از واردات خودرو، امکان تولید آن محصول در کشور توسط یک شرکت دولتی وجود داشته باشد، باید با سیاست های وزارت صمت انتظار داشته باشیم که اقشار ضعیف خودروهای ارزان قیمت را با قیمت بالا و پایین خریداری کنند. کیفیت
همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه این خودرو ساخت برزیل است و بیش از 70 اسب بخار قدرت ندارد و ممکن است دولت مجبور شود برای نجات یکی از شرکت های خود حدود 85 قانون ایمنی را کنار بگذارد. در این صورت باید مطمئن شویم که صدای ایجاد شده بر روی ایمنی خودرو، سناریویی برای واردات خودرو است و نه ارتقای ایمنی آن. البته انتظار همه از سازمان ملی استاندارد برای حفظ جان مصرف کنندگان رعایت کامل استانداردهای ایمنی است.
حال اگر دولت می خواست خودروهای ارزان قیمت را به مردم تحویل دهد، امکان واردات خودروهای ارزان قیمت را برای همه فراهم می کرد و به خودروسازان دولتی عرضه نمی کرد.
به نظر می رسد وزارت صمت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از خصوصی سازی و توسعه صنعت توسط ذی صلاح به کار گرفته است.

READ  بحران بورس تا چه حد جدی ست؟


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا