سومین جشنواره بچه گربه ها در ارومیه برگزار می شود


به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربیمحمد نگی پورپور، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه در خصوص جزئیات این جشنواره گفت: امسال سومین دوره جشنواره بیدمشک است که در روزهای 14 و 15 فروردین ماه در محل فرهنگیان برگزار می شود. سازمان اجتماعی و ورزشی شهرداری واقع در خیابان دفاع مقدس.

وی افزود: این جشنواره در دو بخش غرفه پیراهن سنتی و سالن جشن تدارک دیده شده است.

وی در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره گفت: احیای آیین های سنت های قدیمی و انتقال آن به نسل های جوان و آینده، برندسازی بیدمشک به عنوان محصول بومی ارومیه و آموزش عرق خوری و خواص این گیاه ارزشمند است. فرا رسیدن بهار نویدبخش برنامه ریزی این جشنواره است.

ماهی آزاد کاپری یک درخت یا درختچه زینتی است که دارای گلهای زرد کم رنگ به شکل دم گربه است. دانه های آن دارای اسانس معطری است که به صورت درختچه های کاشته شده در کنار نهرها یا باغ های شهرهای آذربایجان غربی به ویژه شهرهای ارومیه، سلماس و هوی آن دیده می شود.
گل های بیدمشک معمولا در هفته های پایانی اسفند باز می شوند و عرق گیری به صورت سنتی و صنعتی در اواخر اسفند و اوایل بهار انجام می شود.
عرق بیدمشک مهم ترین محصول این گل هاست که سال هاست توسط مردم آذربایجان غربی تهیه شده و در بازار مصرف موجود است.
گل بیدمشک که در اصطلاح محلی (از قبل) نامیده می شود، علاوه بر اینکه عرق خود را به عنوان شربتی با طراوت برای میهمانان نوروزی آماده می کند، در صنعت حمل و نقل منطقه نیز مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین مچ دست ارومیه به ویژه نوع ابریشمی آن یکی از پرطرفدارترین گل های بیدمشک است. مسافران این شهر و همچنین در ایران و خارج از کشور به عنوان سوغات ویژه این سرزمین شناخته می شوند.

READ  راهیابی دانش آموزان سمنانی به مرحله کشوری مسابقات ملی نوآوری و نوآوری

48


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا