سود بین بانکی چقدر است؟

نرخ سود بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ های سود بازار پول به نرخ بهره یا نرخ بهره در سایر بازارها اطلاق می شود.ذخایر توسط بانک های دیگر در بازار بین بانکی و یا توسط بانک مرکزی استقراض می شود.

کارشناسان افزایش سود بین بانکی را عامل مهمی در مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی می‌دانند، اما می‌گویند که شرط افزایش چشمگیر نرخ‌های سود بین بانکی است که به سیاست‌های بانک مرکزی بستگی دارد، زیرا آنها سیاست انبساط بانک مرکزی را باور دارند و از افزایش نرخ سود جلوگیری می‌کند. روند نرخ سود در بازار بین بانکی و در نتیجه تاثیری بر کاهش یا محدود کردن تورم نخواهد داشت.

اینکه افزایش نرخ سود بین بانکی چگونه تورم را کاهش می دهد این است که افزایش نرخ سود باعث افزایش نرخ سود سپرده ها و اوراق قرضه دولتی می شود که مردم را به سپرده گذاری در بانک ها و خرید اوراق قرضه دولتی ترغیب می کند. کارشناسان معتقدند مردم نباید در بازارهای طلا، ارز، خودرو و … سرمایه گذاری کنند تا تقاضا برای این دارایی ها و قیمت آن ها کاهش یابد و در نتیجه با کاهش انتظارات تورمی، تورم کنترل شود.

این در حالی است که بررسی نرخ سود بین بانکی از ابتدای سال جاری تا پنجم خرداد نشان می دهد که نرخ سود از 20.36 به 20.59 درصد رسیده است.

تغییرات جدول نرخ سود در بازار بین بانکی نشان می دهد که این نرخ در اولین ماه سال جاری معادل 20.36 درصد بوده و در پایان فروردین به 20.29 درصد رسیده است.

READ  تورم و گرانی؛ آیا وضعیت در آینده بدتر خواهد شد؟

در دومین ماه سال جاری نرخ سود بین بانکی 20.36 درصد و آخرین نماگر ثبت شده در پایان اردیبهشت 20.57 درصد بوده است.

جزئیات تغییرات سود بین بانکی را در جدول زیر مشاهده می کنید:

سود بین بانکی چقدر است؟

223227


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا