ریزش ساختمان کلانشهر آبادان پیش بینی می شود

ماه ها پیش هشدار داده شد که پروژه 10 طبقه نوساز کلانشهر آبادان فرو می ریزد. همین اتفاق از زمان ریزش ساختمان تاکنون رخ داده است که منجر به کشته شدن 5 نفر و مجروح شدن 25 نفر شده است. بر اساس گزارش ها، احتمالاً 80 نفر زیر آوار باقی می مانند.

بر اساس برخی گزارش ها، مجموعه برج های دوقلوی متروپولیتن آنقدر ضعیف بوده که ستون اصلی و تکیه گاه مجموعه ها نشسته و شکم داشته است. تصاویر و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی نیز همین موضوع را نشان می دهد. مالک داربست هایی را در اطراف پروژه نصب کرد که به گفته برخی قصد داشت وضعیت وخیم پروژه را بپوشاند. گفته می شود مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان نسبت به افتتاح این مجتمع هشدار داده اند.

سال هاست که موضوع نظارت شخصی، یورش و ساخت ساختمان های خطرناک مورد توجه رسانه ها و کارشناسان بوده است. به گزارش جامعه مهندسی، عمر مفید ساختمان ها در ایران در 50 سال گذشته از 32 به 26 کاهش یافته است. به نظر می رسد ایجاد سازمان نظام مهندسی عمران در سال 73 کمکی به بهبود این معضل نکرده است و هر از چند گاهی با فجایعی مانند ریزش برج کلانشهر مواجه می شویم.

ریزش ساختمان کلانشهر آبادان پیش بینی می شود

درباره علت حوادث ساختمانی با احمدرضا سرحدی از اعضای سازمان نظام مهندسی عمران گفت وگو کرده ایم. وی نظارت رسمی مهندسان سازمان نظام مهندسی و بی توجهی کارکنان شهرداری به تذکرات مهندس ناظر را از عوامل اصلی کاهش کیفیت ساخت و سازها عنوان کرد.

سرحدی تاکید کرد: اطلاعات دقیقی از پروژه متروپل ندارم، همیشه اتفاق افتاده که تعداد کمی از همکاران ما به تعهدات قانونی خود در زمینه نظارت بر ساخت و ساز عمل نکرده و کنترل های لازم را انجام نمی دهند. شهرداری به عنوان ناظر و حافظ منافع عمومی باید با این موارد برخورد کند اما معمولاً وقتی از مهندس سازمان نظام مهندسی سیگنال تخلف دریافت می کند ترجیح می دهد پول را بگیرد و توجهی نمی کند.

READ  بهترین مرهم برای نیش حشرات / با این روش ها از نیش در طبیعت دوری کنید

این عضو سازمان نظام مهندسی عمران تاکید کرد: حساسیت شهرداری نسبت به مشکلاتی مانند ازدحام بیشتر است. و او علاقه ای به کنترل کارت ها ندارد. اگر کنترل وجود داشته باشد، در مورد معماری است که اگر پروژه یک ساختمان اضافی داشته باشد، می تواند خودش را بگیرد. کنترل نقشه های محاسباتی عملا توسط شهرداری انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه رویکرد سودآوری معمولاً منجر به زوال می شود، گفت: اتفاقی که در ساختمان پلاسکو افتاد به دلیل عدم توجه به مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در بحث نگهداری است که هنوز حل و فصل نشده و رها نشده است. کیفیت ساختمان ها و حوادث مشابه در پایتخت. در مورد آبادان هنوز تخلفی گزارش نشده است و فقط شهرداری یا سازمان نظام مهندسی را نمی توان مقصر دانست و باید منتظر اعلام حادثه باشیم.

بیشتر بخوانید:

تخریب ساختمان 10 طبقه در آبادان دستگیری پیمانکار و مالک ساختمان متروپل

233233


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا