در مورد کمای دیابتی چه می دانید؟ علل و علائم آن چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، کمای دیابتی لزوماً منجر به مرگ نمی شود، بلکه ممکن است فرد هوشیاری خود را از دست بدهد و به محرک ها پاسخ مناسبی ندهد. در صورت عدم درمان، کمای دیابتی می تواند کشنده باشد.

علائم کمای دیابتی

قبل از اینکه دچار کمای دیابتی شوید، معمولاً علائم و نشانه های قند خون بالا یا قند خون پایین را تجربه خواهید کرد.

قند خون بالا (هیپرگلیسمی)

اگر سطح قند خون شما خیلی بالا باشد، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

تشنگی، تکرر ادرار، خستگی، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، سوزش سر دل، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب.

قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

علائم و نشانه های قند خون پایین عبارتند از:

لرزش، اضطراب، خستگی، ضعف، تعریق، گرسنگی، حالت تهوع، سرگیجه یا سبکی سر، اختلال گفتار.

    در مورد کمای دیابتی چه می دانید؟  علل و علائم آن چیست؟

علل کمای دیابتی

قند خون بیش از حد بالا یا خیلی پایین برای مدت طولانی می تواند باعث ایجاد شرایط اضطراری مختلف شود که همه آنها می توانند به کمای دیابتی منجر شوند. برخی از علل کمای دیابتی عبارتند از:

کتواسیدوز دیابتی

اگر سلول های عضلانی بدن در معرض گرسنگی قرار گیرند، بدن شروع به استفاده از ذخایر چربی برای تنظیم این وضعیت می کند. این فرآیند باعث تشکیل کتون ها (اسیدهای سمی) می شود. اگر سطح اسیدهای کتونیک در خون، ادرار یا قند خون افزایش یابد، فرد دچار کتواسیدوز دیابتی می شود و در صورت عدم درمان به موقع، دچار کمای دیابتی می شود.

سندرم هایپرمولار دیابتی

سندرم هیپرمولار دیابتی وضعیتی است که در آن قند خون فرد به 600 میلی گرم در دسی لیتر یا 3/33 میلی مول در لیتر می رسد. در قند خون بالا، ویسکوزیته خون نیز افزایش می یابد. این قند اضافی از طریق خون به ادرار بیمار منتقل می شود و می تواند باعث از دست دادن آن شود. مایعات بدن. در صورت عدم درمان، بدن فرد به شدت کم آب می شود و خطر کمای دیابتی و مرگ افزایش می یابد.

READ  عکس قدیمی که تا به حال ندیده اید؛ بازار زنجیره ای دوره قاجار جنب حرم امام رضا (ع)

هیپوگلیسمی

مغز برای عملکرد به گلوکز نیاز دارد. در مواردی که قند خون کاهش می یابد، ممکن است فرد به کما برود. در صورت افزایش انسولین یا عدم دریافت غذای کافی، هیپوگلیسمی ممکن است رخ دهد. علاوه بر این، ورزش سنگین و مصرف الکل می تواند اثرات مشابهی داشته باشد.

کمای دیابتی یک وضعیت اورژانسی است که در آن فرد علائمی مانند افت یا افزایش شدید قند خون را تجربه می کند و احساس بی حالی و بیهوشی می کند. در چنین مواردی لازم است با اورژانس تماس بگیرید.

منبع: / mayoclinic مترجم: اله جعفرزاده

4747


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا