خطری که اصفهان را بیشتر از بمب اتم تهدید می کند. نیمی از جهان منتظر زندگی سبزیجات هستند

رئیس کمیسیون آب ها و مناطق محروم شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آب یکی از موضوعاتی است که از ابتدای ششمین دوره شورای اسلامی شهر مورد توجه قرار گرفته است.

نادرالاصلی گفت: با ایجاد سند راهبردی آب و همچنین با تشکیل دبیرخانه فرهنگی زاینده رود، تلاش کرده ایم این هشدار را به مردم و مسئولان کشور برسانیم که تامین آب یک معضل جدی است.

مجید نادرالاصلی می گوید: پدیده فرورفتگی علل مختلفی از جمله مشکلات ساختمانی، تخلیه نامناسب آب دارد، اما نظر غالب این است که سفره های زیرزمینی اصفهان به دلیل حساسیت خاک تخلیه شده است.

وی گفت: تخلیه سفره های زیرزمینی باعث ایجاد شکاف ها و شکاف های ریز و درشت در گوشه و کنار شهر اصفهان شده و آثاری در آثار تاریخی و حتی منازل برجای گذاشته است.

به گفته رئیس کمیسیون آب و اراضی پست شورای اسلامی شهر اصفهان، در بازدید از مناطقی که دچار فرونشست شده اند، سعی شد حساسیتی در بین مسئولان برای حل این مشکل ایجاد شود.

نادرالاصلی گفت: پس از این بازدید در ابتدا نشست های تخصصی برای جلوگیری از رشد پدیده فرونشست برگزار و راهکار دوم برای رفع این مشکل اندیشیده می شود.

خطری که اصفهان را به اندازه انفجار هسته ای تهدید می کند حتی اگر بمب اتم اصفهان را اصابت کند، خطر کمتر از آن بود.

رفع فرونشست تا زمان اجرای تصمیمات

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: طرح بررسی پدیده سکونت در شهر اصفهان به شهرداری ابلاغ شده و نتیجه این بازدیدها در محل در اختیار کارشناسان قرار می گیرد.

منصور شیشفروس گفت: برای رفع پدیده فرونشست راه حل های کوتاه مدت و بلندمدت بر اساس بازدید میدانی از نقاط مختلف شهر در حال بررسی است.

READ  بارش برف و باران در این 9 استان/7 راه مسدود شد

وی می گوید: بر اساس مصوبه استان، شهرداری و میراث فرهنگی باید برای جلوگیری از ریزش پله ها و بناهای تاریخی تدابیری اتخاذ کنند.

خطری که اصفهان را به اندازه انفجار هسته ای تهدید می کند حتی اگر بمب اتم اصفهان را اصابت کند، خطر کمتر از آن بود.

مرگ در سفره آب بدتر از بمب اتمی است

مدیرکل سازمان زمین شناسی و تحقیقات معدنی استان اصفهان گفت: موضوع سکونت در اصفهان مشکل جدیدی نیست و 10 سال است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم.

رضا اسلامی گفت: از سال 1358 با قطع جریان اصلی زاینده رود تغذیه سفره های زیرزمینی اصفهان با مشکل جدی مواجه شد و همچنین برداشت های غیراصولی از سفره های زیرزمینی اصفهان اضافه شد.

وی گفت: تا زمانی که راه حلی اندیشیده نشود، خوشبینانه در سال 1415 و بدبینانه تا سال 1409، آبی در سفره های زیرزمینی باقی نمی ماند.

به گفته مدیرکل سازمان زمین شناسی و تحقیقات معدنی استان اصفهان، در صورت رعایت اکولوژیک حوضه آبخیز اصفهان و سرازیر شدن آب به سفره های زیرزمینی، از مرگ آبخوان جلوگیری می شود. در واقع صنعت و کشاورزی باید اولویت بعدی ما باشد نه اولویت اول ما.

اسلامی می گوید: حتی اگر بمب اتم به اصفهان می خورد، خطر بسیار کمتر از مرگ سفره های زیرزمینی اصفهان بود. هنگامی که مرگ در سفره‌های زیرزمینی اتفاق می‌افتد، مانند انسانی است که زندگی او نباتی است.

به گفته وی، اصفهان کلان شهری است که حیات آن در گرو جریان دائمی آب از زاینده رود است. نهر زاینده رود تغذیه سفره های زیرزمینی است و مانع از فرورفتگی می شود.

بیشتر بخوانید:

شهرداری تهران عزیز این کسادی نیست!

233233


منبع

READ  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا