خبر مهم سقف واردات خودرو/ بازار خودرو در آستانه تغییر


واردات خودرو در ماه های اخیر در اقتصاد ایران خبرساز شده است.
موافقان و مخالفان در حالی دست به تجربه زده اند که سیاست های آزادسازی قیمت ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تنی فضای خبری ایران را تحت تاثیر قرار داده است. حالا اما به نظر می رسد واردات خودرو در کشور به زودی معادلات بازار خودرو را تغییر دهد.
از سال 1397 پس از شوک ارزی، دولت به منظور کاهش مصرف ارز، واردات برخی کالاها از جمله خودرو را متوقف کرد.
پیش از این بسیاری از کارشناسان و مسئولان تاکید کرده بودند که ممنوعیت واردات خودرو تا خردادماه ادامه دارد و به زودی برداشته می شود، اما نکته مهم شکل اعمال این مصوبه است.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: اجرای مصوبه آزادسازی واردات خودرو در چارچوب سیاست ها و سقف های پولی تعیین شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود.
مصطفی گماری وفا در توییتی با عنوان اجرای مصوبه آزادسازی واردات خودرو تحت سیاست ها و سقف های ارزی بانک مرکزی، از مصوبه آزادسازی واردات خودرو بر اساس ضوابط، سیاست های پولی و سقف های معین خبر داد. از بانک مرکزی ایران اسلامی اجرا می شود.
وی همچنین گفت: هماهنگی کامل سیاست ارزی با سیاست ارزی در برنامه اصلاحات ساختاری اقتصاد یک اصل مورد توافق دولت سیزدهم است.

کدام خودروها در راه ایران هستند؟

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس گفت: طبق اعلام وزارت صمت، خودروهایی می توانند وارد ایران شوند که حجم موتور اولی بین 1500 تا 2500 سی سی و دومی باید بین 20 تا 25 هزار دلار باشد. دلار وی پیشتر گفته بود سقف قیمت هفت هزار دلار و حجم موتور هزار مترمکعب تعیین شده است.
وی گفت: اگر این تغییرات ایجاد شود، شاهد راه حل عاقلانه تر و منطقی تری خواهیم بود. اگرچه هنوز هم معایبی وجود دارد.

READ  آیا مرغ نتیجه می دهد؟

مسئولان چه می گویند؟

منوچهر منطقی معاون وزیر صمت با اشاره به تصمیم برای واردات خودرو گفت: پیش بینی ما این است که با شروع واردات و تداوم آن، قیمت ها به تدریج به سطح منطقی مورد انتظار مشتری نزدیک شود.
وی در خصوص تصمیمات ارزی گفت: نمی توانیم از منابع واردات خودرو بانک مرکزی به طور کامل استفاده کنیم، بنابراین از سرمایه گذاران برای مشارکت در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر گروه ها دعوت شده است و همچنین مشوق هایی برای صادرات در نظر گرفته شده است. برای کسانی که با مجوز بانک مرکزی تعدادی محصول را در ازای صادرات صادر می کنند، می توانند وارد کنند.
اگرچه پیش از این اعلام شده بود واردات 70 هزار خودرو در دستور کار قرار دارد، اما رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاحیه مصوبه واردات خودرو، از تصویب واردات خبر داد. بدون سقف گفت: با واردات فضا رقابتی می شود.
وی افزود: پس از بررسی کمیته های شورا به نحو مقتضی مصوب شد که دولت خودروهای کم مصرف و ایمن بدون سقف وارد کند.
عزت الله اکبری تالارپشتی افزود: تاکنون حمایت هایی از خودروسازان صورت گرفته که به گفته مقام معظم رهبری نباید از آن سوء استفاده شود و باید ساختار دو خودروساز اصلاح شود.
وی تاکید کرد: بحث صادرات قطعات و واردات خودرو دیگر در دستور کار نیست.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این راهکارها می تواند معادلات مردود بودن در بازار خودرو را تغییر دهد و قیمت ها را در این بازار کاهش دهد، به ویژه اینکه به گفته وزیر واردات اقتصادی خودرو، برای استفاده بیشتر از جمعیت، واردات محدود می شود. زمان. آنها خودروهای لوکس نخواهند بود.

READ  اظهارات عجیب رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز و تورم/ آرامش و ثبات بازار را بازگردانیم

223227


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا