خبر مهم رئیس کل بانک مرکزی درباره ارز/ نگران نباشید تورم اصلاح یارانه ها زیر 10 درصد است


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی صالح آبادی در گفت و گوی تلویزیونی درباره نواقص سیاست ارزی 4200 تومانی گفت: ارز قبلاً در نوبت اول پرداخت می شد و به این دلیل که به جای اینکه به دست مردم و مصرف کننده برسد در اختیار واردکننده قرار می گرفت. انحرافاتی وجود داشت: «وقتی به واردکننده 4200 داده شد، ابتدا اختلاف نرخ ارز با سامانه نیما قابل توجه بود و واردات بیش از نیاز کشور بود، ارز ارزان، واردات بیشتر شد، منجر به قاچاق شد و تولید به شدت آسیب دید. .

وی افزود: شکل پرداخت یارانه اصلاح شده است و مردم اصلاح این یارانه را می بینند و این شکل جدید بسیار مناسبتر از قبل است، زیرا قبلا برای واردات توزیع می شد و روی میز نبود. تعدیل قیمت نیاز به توضیح دارد. ورود به این موضوع جسارت می خواهد و دولت سیزدهم باید آن را برای مردم توضیح دهد.

او گفت که بهتر بود اصلاح یارانه ها زودتر اجرا می شد. به دلیل جنگ در اوکراین، قیمت جهانی کالاها افزایش یافته و بسیاری از کشورها عوارض واردات را به صفر رسانده اند و انگیزه قاچاق از کشورمان افزایش یافته است. بنابراین در صورت تداوم ارز 4200 در سال جاری، تلفات منابع ارزی افزایش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر از طریق ارز 4200 رانت گرفته شده است، گفت: ارز 4200 تومانی باعث ایجاد رانت می شود و این رانت ها حجم زیادی از منابع ارزی را به خود اختصاص می دهد و مردم احساس ارزانی ارز و کالای ارزان ندارند. همه محافل تولید و توزیع از آن استفاده کردند اما مردم استفاده نکردند. اکنون یارانه ها به گروه ها و گروه های هدف پرداخت می شود و به صورت متفاوتی توزیع می شود.

برای تامین ارز کالاهای اساسی مشکلی نداریم

صالح آبادی همچنین درباره تامین ارز بانک مرکزی برای کالاها و مواد اولیه گفت: ارز مورد نیاز در حال حاضر تحویل با نرخ ارز نیما است که در گذشته امن تر بود زیرا ارز ترجیحی بود، فقط بانک مرکزی ارائه می کرد، اما وقتی ارز نصف شود، بخش خصوصی صادرات غیرنفتی ارز کالا را تامین می کند، بنابراین ارز بهتر تامین می شود. برای تامین ارز کالاهای اساسی مشکلی نداریم و خوشبختانه درآمدهای ارزی به دلیل افزایش قیمت نفت و افزایش ظرفیت تولید نفت افزایش یافته است، بنابراین مشکلی در این زمینه نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وضعیت صادرات علیرغم صحبت های مقامات آمریکایی گفت: وضعیت در حوزه صادرات غیرنفتی بهتر شده است. امسال عرضه ارز نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری خواهد داشت. در حوزه صادرات نفت و نفت نیز قیمت نفت افزایش یافته و ظرفیت تولید افزایش یافته و ظرفیت تولید نفت به سطح قبل از تحریم ها بازگشته است. روابط بانکی ما با کشورهای دوست و همسایه بهبود یافته و توسعه یافته است.

READ  کیهان: بدون تورم. تیم رسانه ای دولت قبل می خواهد بگوید تورم بالاست

صالح آبادی درباره توسعه بین المللی در حوزه دلارزدایی افزود: از زمان تحریم روسیه، مکانیسم های اعمال شده ثبات خوبی در بازار ارز ایجاد کرده و روسیه به جای دلار و یورو از ارز داخلی استفاده می کند و این نشان می دهد که آمریکا ضرر کرده است. ابزار تحریم آن کشورهای اروپایی به شدت به گاز و نفت روسیه وابسته هستند و ابتکارات جدیدی را اتخاذ می کنند.

وی همچنین از افزایش صادرات نفت خبر داد و گفت: اخیرا حجم صادرات به کشورهایی که نفت می فروشیم افزایش یافته است.

FATF مانع تجارت و تعامل نیست

وی با بیان اینکه به TFA نپیوسته است، گفت: این مانع جدی در برابر تحریم ها نبود. شرایط تحریم مکانیسم های خاص خود را دارد. FATF در تجارت و تعامل ما با کشورهایی که با آنها مشارکت خاصی داریم، تداخلی ندارد.

صالح آبادی همچنین درباره برنامه بانک مرکزی برای مبارزه با قاچاق ارز گفت: موضوع قاچاق مهم بوده و در یکی دو هفته اخیر قانون قاچاق ارز اصلاح شده است و قانون جدید به ویژه در حوزه ارز شامل این موضوع است. ما مکانیسم‌های مختلفی را اجرا کرده‌ایم، انتقال وجوه باید مستند باشد و در آینده نزدیک تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری اجرا می‌شود که ممکن است به شفافیت وجوه ریالی کمک کند.

صالح آبادی افزود: سامانه‌ها امکانات نظارتی خوبی را فراهم کرده‌اند و یکی از مهم‌ترین سامانه‌ها سامانه معاملات کلی است که پیاده‌سازی شده و کمک زیادی به شفافیت در این بخش می‌کند، همراه با سامانه‌های مختلفی که جزیره‌ای هستند و کمک زیادی به این بخش کرده‌اند. قاچاق کالا.”

صالح آبادی در خصوص استفاده از سامانه صمت افزود: روند سامانه صمت بسیار خوب است و تعهداتی که بانک ها دارند در این سامانه ثبت شده است. سامانه سمات با گذشت زمان به پایان می رسد و قوانین نظارتی در آن اعمال می شود. در این سیستم این قانون وجود دارد که اگر بانکی بخواهد به شرکت های زیرمجموعه و زیرمجموعه خود تسهیلات بدهد، قوانین نظارتی بانک مرکزی دارای محدودیت هایی است که در اعطای این تسهیلات لحاظ می شود و سامانه صمت امکان پرداخت این تسهیلات را می دهد. امکانات، خارج از محدوده، او نمی دهد. سامانه صمت تا پایان سال هوشمند می شود و تمامی تراکنش های افراد توسط بانک مرکزی رصد می شود.

وی همچنین درباره برنامه بانک مرکزی برای اصلاح و کنترل ترازنامه بانک ها توضیح داد: اصلاح و کنترل ترازنامه بانک ها یکی از برنامه های جدی ما در بانک مرکزی برای کنترل رشد خلق پول در شبکه بانکی است. وام های کاملاً کنترل شده دولت از بانک مرکزی، برداشت از بانک های مرکزی، خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی و اوراق بهادار دولتی منتشر شده از جمله رویدادهای مؤثر بر رشد پایه پولی و نقدینگی هستند که در حال اصلاح هستند.

READ  صفحه مورد نظر شما یافت نشد.

وی افزود: از سوی دیگر اصلاح ارز 4200 قطعا به کنترل پایه پولی کمک می کند. امسال برای اولین بار در قانون بودجه پیش بینی شده است که اگر بانک ها برای دریافت خط اعتباری اقدام کنند، باید وثیقه یا اوراق به بانک مرکزی بدهند که در سال گذشته چنین نبود. پایه پولی و رشد آن در سال جاری بهبود یافته است. همین اقدامات با انضباط بیشتری در دولت در حال انجام است که منجر به حرکت بدهی های عمومی در جهت کاهش شده است.

صالح آبادی در خصوص میزان تورم ناشی از یارانه ها افزود: تورم محاسبه شده است، همه ارقام نشان می دهد که کسری بودجه امسال جبران می شود و کمتر از 10 درصد اثر تورمی این طرح را شاهد خواهیم بود.

صالح آبادی درباره عملکرد بانک ها افزود: در گذشته اوراق تنها توسط بانک ها خریداری می شد و امسال نیز صندوق ها در این موضوع مشارکت خواهند داشت. کسری بودجه دولتی نیز از طریق انضباط مالی از طریق برنامه ها و جلسات منظم بین بانک مرکزی، NBO و وزارت اقتصاد کنترل می شود. امسال با بهبود درآمدهای ارزی دولت، تعهدات دولت به بانک مرکزی تسویه می شود.

صالح آبادی افزود: در حوزه تجهیزات خرد مردم نیاز به دسترسی به منابع و اسناد بانکی برای ارائه به بانک ها دارند که خوشبختانه این امر انجام و اعلام شده است. همچنین امکان اعتبارسنجی و افتتاح حساب و امضای الکترونیکی برای انجام امور بانکی به صورت غیرحضوری وجود داشت. طبق آخرین بخشنامه اعلام کرده ایم که با اعتبارسنجی مناسب و حداقل مدارک، مردم می توانند تا سقف 200 میلیون تن تسهیلات خرد دریافت کنند که قطعا نتایج خوبی خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی درباره زیرساخت های کالاهای الکترونیکی نیز گفت: این موضوع در حوزه نانوایی های یکی از استان ها در حال آزمایش است و در صورت موفقیت ممکن است متعلق به کالاهای دیگر باشد و شاید در این زمینه بتوان یارانه هایی را ارائه کرد. . «پرداخت می شود در زمان خرید بخشی از قیمت کالا توسط افراد و مابقی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها پرداخت می شود که نیازمند زیرساخت های فنی جدید است.

صالح آبادی افزود: وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی در این زمینه مسئولیت دارند. تخمین زده می شود که آماده سازی این زیرساخت همانند سایر کالاها حدود دو ماه طول بکشد.

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا