خبر بد برای گونه جدیدی از ویروس کرونا


جوندگانی مانند موش ها نیز می توانند حامل ویروس هایی باشند که گاهی می توانند گونه های انسانی را آلوده کنند. محققان سوئدی قبلاً یک ویروس کورونا ویروس رایج جوندگان را شناسایی کرده اند که از زمان کشف آن ویروس گریمزیو نامیده می شود.

Sciencealert می نویسد: «محققان سوئدی هنوز نمی دانند که آیا ویروس تازه کشف شده به هیچ وجه برای انسان خطرناک است یا خیر. با این حال، یافته‌ها یادآور خوبی هستند که چرا باید ویروس‌های حیات‌وحش، به‌ویژه ویروس‌هایی که توسط حیواناتی که در نزدیکی ما زندگی می‌کنند منتقل می‌شوند، نظارت کنیم.

ما هنوز نمی دانیم که ویروس گریمسو چه تهدیدات بالقوه ای برای سلامت عمومی ایجاد می کند. آکه لوندکویست، ویروس شناس سوئدی، گفت: با این حال، بر اساس مشاهدات ما از کروناویروس های قبلاً شناسایی شده، دلیل خوبی برای ادامه نظارت بر ویروس کرونا وجود دارد. جوندگان وحشی وجود دارد.

موش های بانکی یکی از رایج ترین جوندگانی هستند که در اروپا یافت می شوند. مسیرهای آن‌ها اغلب با گونه‌های انسانی تلاقی می‌کنند و میزبان‌های شناخته شده برای ویروس Pumala هستند که باعث تب خونریزی‌دهنده می‌شود که به آن «نفروپاتی اپیدمی» در انسان می‌گویند.

بین سال‌های 2015 تا 2017، محققان اوپسالا 450 سوراخ را که موش‌ها در مکانی به نام گریمسو در غرب استکهلم زندگی می‌کردند، مورد مطالعه قرار دادند. با آزمایش این ارگانیسم ها برای ویروس کرونا، این تیم یک “ویروس بتا تاج” جدید را در 3.4 درصد از نمونه ها پیدا کرد.

به مدت سه سال، محققان در سوئد چندین گونه مختلف از ویروس گریمسو را کشف کردند که در بین جمعیت موش های بانکی در گردش است. علاوه بر این، سایر ویروس‌های کرونایی نزدیک به هم در میان حشرات در سایر نقاط اروپا مانند فرانسه، آلمان و لهستان گسترده شده‌اند که نشان می‌دهد این موجودات مخزن طبیعی بیماری هستند.

READ  نحوه تغذیه سالمندان مبتلا به اختلالات بلع/از نی استفاده نکنید

ماهیت بسیار واگرایانه ویروس گریمسو نشانه بدی است. این نشان می دهد که ویروس به راحتی با میزبان ها و زیستگاه های جدید سازگار می شود.

مطالعات دیگر اخیراً هشدار داده اند که بهره برداری انسان از حیات وحش مستقیماً خطر انتقال بیماری های حیوانی به انسان را افزایش می دهد. این خطر به ویژه در میان حیواناتی مانند خفاش ها، جوندگان و پرندگان که جمعیت زیادی دارند و به راحتی با محیط انسانی سازگار می شوند، قابل توجه است.

پستانداران بزرگتر مانند گوزن وحشی نیز در تماس نزدیک با تمدن بشری هستند و در شمال شرقی ایالات متحده تقریباً 40 درصد گوزن ها در معرض SARS-CoV-2 هستند. اپیدمی کووید 19 محققان را نگران می کند که ویروس ممکن است در بین این میزبان های حیوانی جهش پیدا کند و ما را دوباره با نسخه دیگری از این بیماری آلوده کند.

4747


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا