تغییرات سازمان سنجش در پاسخنامه و دفترچه کنکور سراسری 1401


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از سازمان سنجش آموزش کشور، حسن مروتی معاون آزمون سازمان سنجش آموزش کشور در مراسم هماهنگی آزمون سراسری 1401 استان مرکزی گفت: و پاسخنامه تخصصی در گروه های علوم انسانی و ریاضی رشته تجربی علاوه بر دو کتاب درسی تخصصی دارای دفترچه مجزا برای آزمون پرستاران خواهد بود.

مروتی با اشاره به اینکه کنکور زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: کنکور یک اقدام ملی است و همه فعالیت ها در این حوزه نیز ملی است، بنابراین باید زمینه و شرایط مناسب برای عدالت آموزشی و ایجاد جامعه در این حوزه فراهم شود. .

وی با تشریح روند طرح سوال تا پایان امتحانات افزود: با توجه به تغییرات ناشی از پیشرفت تکنولوژی و تاجی که جامعه پیش روی آن قرار دارد، چاره ای جز تغییر کنکور نیست.

مروتی خاطرنشان کرد: استفاده از ابزارهای جاسوسی پیشرفته توسط چند داوطلب یکی از مشکلات برگزاری کنکور در سال های اخیر بوده است، بنابراین مراقبان و رابطان نیازمند آموزش های بیشتری در این زمینه هستند.

وی با اشاره به الزام استفاده نکردن از کاغذ در آزمون های این سازمان گفت: تمام تلاش ما بر این است که کنکور 1403 را به صورت هوشمند و با کمک کامپیوتر برگزار کنیم که در این صورت علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه های مختلف و همچنین برای مقابله با هرگونه تقلب و حواشی در این آزمون، داوطلب می تواند به محض پاسخ به نتیجه، اطلاعات اولیه را دریافت کند.

سرپرست معاونت آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه ارتقای آزمون سراسری گام بزرگی است که نیازمند تلاش فراوان است، ادامه داد: اعتبارات مالی و زیرساخت های سخت افزاری از جمله مشکلاتی است که در این زمینه با آن مواجه هستیم. در این زمینه، اما خوشبختانه از نظر مشکلات نرم افزاری، تعداد زیادی از شرکت های دانش بنیان برای رسیدن به این هدف با ما همکاری خواهند کرد.

READ  ظهور «انگشت مرگ» در اعماق تاریکی!/ عکس

وی در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی بر این آزمون اذعان داشت: در حال حاضر تاثیر سوابق تحصیلی 40 درصد مثبت است و تاثیر آن در سال آینده افزایش خواهد یافت.

عزیزی رئیس مرکز آزمون سازمان سنجش نیز در این نشست گفت: کنکور فرآیندی است که اگر به درستی و با دقت انجام نشود در درازمدت نتایج منفی خود را آشکار می کند و کشور به بلندمدت خود نمی رسد. اهداف بنابراین در صورت عدم برگزاری صحیح کنکور، کشور با مشکلات قابل توجهی مواجه خواهد شد.

وی گفت: در بهمن و اسفند سال گذشته دو مرحله ثبت نام در آزمون سراسری داشتیم و تعداد ثبت نام کنندگان در آزمون سراسری تقریباً یک میلیون و 487 هزار نفر بدون غربالگری بود. از این تعداد 912 هزار و 869 نفر زن و 573 هزار و 836 نفر مرد هستند.

عزیزی ادامه داد: نسبت 61 درصدی زنان شرکت کننده در کنکور نشان دهنده انگیزه بیشتر زنان برای کسب علم و دانش در کشور است.

عزیزی تصریح کرد: ثبت نام در گروه پژوهشی علوم انسانی برخلاف ریاضی با افزایش داوطلبان مواجه است. در گروه علوم انسانی امسال 412 هزار و 588 نفر در آزمون سراسری شرکت کردند و در رشته ریاضی این تعداد به 142 هزار و 721 نفر رسید که از این تعداد تنها 36 درصد داوطلبان رشته ریاضی را زنان تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: آزمون سراسری 17 تا 20 تیرماه برگزار می شود. از یک میلیون و 487 هزار نفر ثبت نام شده در آزمون سراسری، 24 هزار و 456 نفر مربوط به استان مرکزی هستند. از این تعداد 2643 نفر در گروه ریاضی، 6407 نفر در رشته علوم انسانی، 9606 نفر در رشته علوم تجربی، 2543 نفر در رشته هنر و 3257 نفر در زبان خارجی ثبت نام کرده اند.

READ  رمال گفت اگر می خواهی زبان مادرت را ببندم، طلاهایت را در فلان قبرستان دفن کن / فردا رفتم دنبال طلاها. رمل گفت مرده ها آنها را بردند تا طلسم درست کنند!

عزیزی افزود: در مجموع 24 هزار و 456 نفر در استان مرکزی ثبت نام کردند که 15 هزار و 547 نفر زن و هشت هزار و 907 نفر مرد هستند.

معاون آموزشی دانشگاه اراک نیز در این مراسم گفت: سابقه برگزاری کنکور در کشور به سال 1348 برمی گردد و با توجه به گذشت دو تا سه سال از انقلاب فرهنگی و تعطیلی کنکور، این آزمون ها 52 بار برگزار شده است. و از تغییرات زیادی جان سالم به در برد. کنکور واژه ای با ریشه فرانسوی است که همه خانواده ها در مقاطع مختلف زندگی با آن مواجه هستند و نظرات مثبت و منفی متفاوتی در مورد آن دارند.

مهران شاه منصوری یادآور شد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته این آزمون برای ورود دانشجویان به دانشگاه ها برگزار می شود و مانند کشور ما با توجه به پیک جمعیتی، شانس پذیرش در برخی از رشته ها بالای 100 درصد است و در برخی مناطق شانس پذیرش نیز می باشد. کم و رقابت زیاد است.

در بسیاری از مناطق، نسبت نامزد به ظرفیت یک به 12 است و پزشکی یکی از مناطقی است که بیشترین تقاضا را دارد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات مرحله دوم کنکور دکتری 1401

تغییرات مهم کنکور از 1403

233231


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا