بلینکن خواستار پایان محاصره اوکراین توسط روسیه شد

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی بدون اشاره به نقش واشنگتن و ناتو در جنگ اوکراین نوشت: اوکراین منبع مهم محصولات کشاورزی و بخش حیاتی زنجیره تامین غذای جهانی است.

بلینکن ویدئویی از تولید غلات و دانه های روغنی و فرآورده های آن و افزایش قیمت جهانی این محصولات را به اشتراک گذاشت و گفت: محاصره این کشور توسط روسیه مانع از خروج این کالاها از اوکراین شده و میلیون ها نفر را در سراسر جهان تهدید می کند. با سوء تغذیه و خشکسالی مواجه است. این محاصره باید پایان یابد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، توییت بلینکن را در توییتر منتشر کرد و گفت: اقدامات روسیه برای مختل کردن آبراه دریای سیاه به عنوان بخشی از جنگ وحشیانه در خاک اوکراین، قیمت مواد غذایی و کمبود مواد غذایی را در سراسر جهان افزایش داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما از کرملین می خواهیم که به محاصره اوکراین پایان دهد و با انتقال مواد غذایی از اوکراین موافقت کند تا از رنج گسترده جلوگیری شود.

پیش از این، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود که محصولات کشاورزی اوکراین باید دوباره به بازارهای بین المللی معرفی شوند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای اتریشی خود در وین گفت که “جنگ بی معنی” در اوکراین “ویرانی، ویرانی و رنج بزرگی به بار آورده است” و تاثیر عمیقی بر غذا، انرژی و اقتصاد اوکراین گذاشته است. .

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که امنیت غذایی یک نگرانی عمیق است و در مرکز دیدارهای اخیر او در مسکو و کیف قرار دارد.

READ  چگونه جهان می تواند مشکل خود را با نفت روسیه حل کند؟

وی گفت: ما باید اقدامی سریع و قاطع برای اطمینان از جریان ثابت غذا و انرژی انجام دهیم. این اهداف را می توان با حذف محدودیت های صادراتی، تخصیص مازاد و ذخایر به نیازمندان و مقابله با افزایش قیمت مواد غذایی برای کاهش نوسانات بازار محقق کرد.

سازمان ملل اعلام کرده است که قیمت جهانی مواد غذایی به بالاترین سطح خود از زمان جنگ اوکراین رسیده است و ما با طوفانی کامل روبرو هستیم که اقتصاد بسیاری از کشورها را تهدید می کند.

بر اساس این گزارش، 1.7 میلیارد نفر در سراسر جهان که یک سوم آنها زیر خط فقر زندگی می کنند، در معرض خطر بالای کمبود مواد غذایی و کاهش در سیستم های غذایی، انرژی و مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی می شود.

سی و شش کشور برای تامین و واردات بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود به روسیه و اوکراین متکی هستند. این کشورها شامل برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان می شوند.

به گفته سازمان ملل، قیمت ها در نتیجه جنگ در اوکراین افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت نفت نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد و قیمت گاز طبیعی نیز نسبت به چند ماه قبل 50 درصد افزایش داشته است. پیش از این قیمت کودهای کشاورزی دو برابر شده بود. تورم در حال افزایش است و خرید انرژی در حال فرسایش است و پیشرفت راکد است.

روسیه و اوکراین سبدهای نان جهان نامیده می شوند. هر دو کشور صادرکنندگان اصلی غلات مانند گندم، ذرت و جو هستند. جنگ در اوکراین عرضه غلات و سایر کالاهای مورد نیاز منطقه مانند دانه های روغنی، روغن و کود را مختل کرد.

READ  اردوغان نیروهای تروریستی را به سمت اوکراین ساغر فرستد؟

تا سال 2020، هر کشور حدود نیمی از گندم خود را به خاورمیانه و شمال آفریقا صادر کرده است.

وزارت کار ایالات متحده در آخرین گزارش خود اعلام کرد که شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده، معیاری گسترده برای قیمت کالاهای روزمره، از جمله بنزین، مواد غذایی و اجاره، در آوریل نسبت به سال قبل 8.3 درصد افزایش یافته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از پذیرش مسئولیت افزایش قیمت‌ها در روز سه‌شنبه، در حالی که قیمت‌های محلی در تلاش برای مهار تورم بالا در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بود، کاهش یافت.

رئیس جمهور گفت که از وضعیت اسفبار مردم آگاه است و دولت او و فدرال رزرو ایالات متحده برای حل این مشکل تلاش می کنند.

همزمان فاکس نیوز گزارش داد که قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین سطح خود در تاریخ این کشور رسیده است.

بر اساس گزارش انجمن خودرو آمریکا که در 11 مارس ثبت شده است، میانگین قیمت بنزین در پمپ بنزین ها در ایالات متحده در روز سه شنبه به 4.37 دلار در هر گالن (3.88 لیتر) رسید.

میانگین قیمت هر گالن بنزین در سال گذشته 2.97 دلار بود.

در ماه‌های اخیر، بایدن، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را مسئول جنگ در اوکراین و افزایش قیمت‌ها در کشورش دانسته و تاکید کرده است که اپیدمی تاج، همراه با مشکلات زنجیره تامین و جنگ روسیه با اوکراین، مقصر افزایش تورم هستند.

311311


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا