این غذاها را در روزهایی که هوا آلوده است بخورید


نیلوفر حیدری با اشاره به لزوم توجه به تغذیه سالم در شرایط آلودگی هوا و وجود گرد و غبار گفت: تغذیه همواره نقش مهمی در سلامت انسان دارد و در شرایط آلودگی هوا این اهمیت دو چندان می شود و مردم نیازمند توجه ویژه در این شرایط بیشتر بخورید.

حیدری مهم ترین نکته تغذیه ای در روزهای پر گرد و غبار و آلوده را مصرف صحیح مایعات دانست و افزود: نوشیدن مایعات به ویژه آب در هوای آلوده نه تنها دهان و دستگاه گوارش را شستشو می دهد، بلکه تشنگی و خشکی دهان ناشی از گرد و غبار را نیز افزایش می دهد. آلودگی هوا را از بین می برد.

وی افزود: علاوه بر این با نوشیدن آب و افزایش فعالیت دستگاه گوارش، مقداری از آلاینده های وارد شده به بدن از طریق ادرار دفع می شود.

حیدری همچنین بر مصرف روزانه شیر کم چرب در اقلیم های آلوده تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه کلسیم موجود در شیر کم چرب مانع از جذب آلاینده های گرد و غبار و هوای آلوده می شود، مصرف مکرر و روزانه سه تا چهار لیوان شیر توصیه می شود. در این شرایط آب و هوایی

این متخصص تغذیه همچنین بر مصرف منابع ترکیبات آنتی اکسیدانی در شرایط آلودگی هوا تاکید کرد و افزود: آلاینده های هوا به سلول های بدن حمله کرده و عوارض نامطلوب ایجاد می کنند و این ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که از عمل رادیکال های آزاد (مواد آسیب رساندن به سلول) جلوگیری می کنند. سلول های حیاتی بدن و مصرف بیشتر آنها زمینه را برای دفع آسان رادیکال های آزاد مضر بدن فراهم می کند.

READ  شیوع یک ویروس که بر نوزادان تأثیر می گذارد

وی از میوه ها و سبزیجات تازه به عنوان منابع غنی آنتی اکسیدان یاد کرد و افزود: ویتامین های C و E، کاروتنوئیدها، سلنیوم و پلی فنول های موجود در میوه ها و سبزیجات از آنتی اکسیدان های قوی هستند که در این شرایط آب و هوایی توصیه می شود. .

این متخصص تغذیه روغن سویا، روغن آفتابگردان و سایر روغن های گیاهی، جوانه گندم، روغن ماهی، روغن زیتون و مغزها را از منابع غنی ویتامین E برشمرد و افزود: استفاده از روغن ها بر مصرف روغن های خوراکی مایع تاکید دارد. .

حیدری همچنین پیاز، فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، کیوی، خربزه، توت فرنگی و سیب زمینی را منابع غنی ویتامین C برشمرد و افزود: ویتامین C نیز از جمله ویتامین هایی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. (ضد سرطان و ضد التهاب) و افزایش مقاومت در برابر عفونت ها (تقویت سیستم ایمنی بدن) و افزایش جذب آهن.

وی افزود: این ویتامین در سبزیجات و میوه های تازه وجود دارد و به گرما، نور و محیط قلیایی بسیار حساس است و بهتر است میوه ها و سبزیجات حاوی این ویتامین در شرایط سخت در شرایط آلودگی هوا مصرف شود تا ویتامین موجود در آنها. گفت: حفظ شود.

حیدری گفت: بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است که در بدن به این ویتامین تبدیل می شود، بنابراین در شرایط گرد و غبار و آلودگی هوا بهتر از منابع غذایی این ویتامین مانند سبزیجات و میوه های سبز است. . . از رنگ های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو تنبل، کلم بروکلی، اسفناج، گوجه فرنگی، کلم، خربزه، هلو، زردآلو و موز استفاده کنید.

READ  آخرین آمار جهانی در مورد بیماری عروق کرونر قلب، مرگ و میر و بهبودی

حیدری همچنین سیب را یکی از میوه های مفید برای حفظ سلامت دستگاه تنفسی در شرایط هوای آلوده می داند.

وی توصیه کرد: افراد در این روزهای پر گرد و غبار به دلیل اختلال در جذب مواد مغذی در بدن که اثر آلودگی هوا را افزایش می دهد از مصرف تنقلات کم ارزش مانند چیپس و پفک و نوشابه های گازدار اکیدا خودداری کنند.

حیدری همچنین نسبت به مصرف سوسیس و کالباس در این شرایط جوی هشدار داد و افزود: افزودنی ها و نگهدارنده های موجود در این غذاها به خودی خود مضر و سرطان زا هستند و برای افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید:

این غذاها را در هوای آلوده بخورید

233233


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا