انتقاد از حضور سلبریتی‌ها در صحنه حادثه برج متروپل در آبادان


مریم سلیمی، کارشناس رسانه و مدرس دانشگاه در گفت وگویی درباره حضور سلبریتی ها در صحنه های حوادث و عواقب آن گفت: طبیعتاً وقتی حادثه ای رخ می دهد، همه اقشار جامعه تحت تأثیر این حادثه قرار می گیرند و سعی می کنند نقش خود را ایفا کنند. در ارتباط با این حادثه گاهی اوقات این بازی نقش آفرینی نیازمند حرفه ای بودن و عمل بر اساس تخصص، مهارت، تجربه و چارچوب لازم است و تنها در این صورت مفید است. در چنین شرایطی فقدان تخصص و مهارت لازم (به ویژه از سوی حاضران در صحنه) نه تنها کمک تلقی نمی شود، بلکه می تواند موانعی را برای نیروهای امدادی ایجاد کند و یا به فاجعه جدیدی منجر شود. و در نتیجه حواشی به وجود خواهد آمد.»

این دکترای ارتباطات اجتماعی گفت: جدای از انتقاد از حضور مردم عادی در صحنه به ویژه در اوایل دوران پس از حادثه که با فیلمبرداری، فیلمبرداری و ایجاد گره های ترافیکی اجازه نداد روند امداد و نجات به درستی پیش برود. حضور چهره‌ها در صحنه نیز انتقادات جدی‌ای دارد، چرا که حضور هر فرد غیرمعمولی – اعم از معمولی یا سلبریتی یا تأثیرگذار – در صحنه‌ای خطرناک، احتمال ایجاد حوادث جدید و افزایش تعداد قربانیان یا مجروحان حادثه را افزایش می‌دهد. ..»

وی افزود: شاید در وهله اول حضور سلبریتی ها، افراد تاثیرگذار و تاثیرگذار در عرصه رویدادهای مهم کاملا طبیعی و بدیهی به نظر برسد، اما گاهی این حضور همراه با تلاش احتمالی (هر چند غیر تخصصی) آنها برای کمک به بهبود وضعیت، ممکن است “باید اهداف و نیات وجود داشته باشد.”

READ  پیام دهکردی «گالیله» می‌شود - خبرآنلاین

سلیمی گفت: واقعیت این است که رویدادها برابر است با حضور و تجمع دوربین ها و رسانه ها، یعنی این گونه رویدادها می تواند فرصتی برای دیده شدن و دریافت سهمی از کیک توجه مردم باشد. به این ترتیب، آنها ممکن است بخواهند برای بهبود نام تجاری خود اقدام کنند یا برند خود را از نو طراحی کنند به این معنا که جایگاه خود را در افکار عمومی بازیابند.»

وی افزود: زندگی و بقای چهره ها گاهی با رسانه ها گره می خورد و این تجربه دیده شدن از برخی جهات می تواند حیاتی باشد و به هر شکل و قیمتی که این بهای گاه از سر می گیرد، می خواهند هزینه کنند. برای جبران حوادث ضروری است.»

سلیمی می گوید: «اگرچه افراد مشهوری هستند که بعضاً هنوز مورد پسند رسانه ها نیستند، اما همچنان نیاز دارند که رسانه ها در میان مدت یا بلندمدت در ذهن ها باقی بمانند.

5757


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا