اعتراض باستان شناسان به «حکم فروش گنج»


آنچه اکنون از سوی تعدادی از نمایندگان در سایت مجلس شورای اسلامی با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء و گنجینه های باستانی» برای بررسی، تصویب و اجرا پیشنهاد شده است، در واقع «طرح بقا» به زبانی دیگر است. سر میز مجلس

آنچه از محتوای طرح ارائه شده برمی‌آید این است که به حفاری‌های غیرمجاز و قاچاق صوری و قانونی اعتبار می‌دهد و به محمدباکر کلیباف نوشتند:

طرح مدونی با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء عتیقه و گنجینه» به تازگی توسط تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تدوین شده و به نظر می رسد طی مراحل اداری مراحل قانونی خود را در مجلس محترم طی می کند. آرام باش.

تنها یک نگاه گذرا به پروژه توسط هر باستان شناس تحصیلکرده ای کافی است تا مشخص شود که نویسندگان پروژه نه تنها با بدیهیات و الفبای باستان شناسی آشنا نبوده اند، بلکه با یکی از موسسات رسمی باستان شناسی کشور باستان شناسی ایران نیز آشنا بوده اند. (کارگروه باستان شناسی وزارت علوم) کوچکترین سودی دریافت نکرده اند. وجود کلمه سخیف و گمراه کننده “گنج” در عنوان داستان بسیار گویای آن است.

علیرغم مغایرت ظاهری طرح مذکور با قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران از قبیل: لایحه جلوگیری از حفاری و حفاری غیرمجاز به منظور تملک آثار باستانی و بناهای تاریخی و بند 14 سیاست های مشترک قضایی. مصوب 28/7/1381 بیانات مقام معظم رهبری (بررسی قوانین کاهش اسامی جرائم و کاهش استفاده از مجازات حبس) از نظر فنی و آموزشی لازم است به چند نکته در مورد باصطلاح. مزایای ذکر شده توسط نویسندگان طرح در صفحه سوم طرح.

اولین مزیت این طرح به شرح زیر است:

1- ایران به مرکزی برای خرید و فروش عتیقه جات و ورود ارز به کشور تبدیل می شود

خرید و فروش عتیقه؟ توسط چه کسی؟ آیا فرق دارد که میراث فرهنگی کشور عزیزمان ایران مایه مباهات و افتخار و افتخار هر ایرانی در جهان بوده و هست؟ آیا میراث فرهنگی کشور عزیزمان جزو افتخارات ملی ما نیست؟ کدام کشور مبدا تاریخی مانند ایران را می شناسید که با حراج خود مبادله ارز را برای نامزدی ملی و فرهنگی آغاز کرده باشد؟ در مقدمه آمده است که چنین قوانینی در مصر و انگلستان به تصویب رسیده است. فقط یک نگاه به وب سایت دولت بریتانیا در مورد مسئولیت های شهروندان در قبال کشف عتیقه جات و اطلاع رسانی به نزدیک ترین مرجع مربوطه نشان می دهد که چنین ادعاهایی نادرست هستند (برای اطلاع از قوانین عتیقه جات بریتانیا، به وب سایت دولت بریتانیا نیز مراجعه کنید، قوانین مصر بسیار سختگیرانه در این زمینه (اصلاح) № 117 قانون آثار باستانی مصر، مصوب 1983، فروش و انتقال آثار باستانی مصر را ممنوع کرده و متخلفان را به پرداخت جریمه و حبس محکوم می کند.

۲- ایجاد ردیف درآمدی جدید وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برای خرید و نگهداری اشیاء عتیقه.

با مراجعه به توضیح بند اول، روحیه درآمدزایی از میراث ملی و فرهنگی کشور مورد قبول هیچ ایرانی با وجدان و شعور نبوده و نخواهد بود. علاوه بر این، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همیشه نتوانسته است از طریق پرداخت هزینه های باستانی، محوطه های باستانی متعلق به خصوصی را تخلیه کند و مکان ها و سازه های باستانی منحصر به فرد بی شماری تخریب شده است. (نمونه اخیر تخریب بافت قدیمی شیراز در اطراف معبد مطهر حضرت شاه چراغ (ع)) حال این وزارتخانه چگونه و با چه بودجه ای می خواهد این آثار را خریداری کند؟ وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی حفظ میراث ملی است نه مشارکت در غارت آن.

READ  هتل های مقاصد گردشگری به طور کامل اشغال شده است / به نوروز سفر نکنید; همه جا شلوغ تر می شود

3- کار فراوان برای فارغ التحصیلان تاریخ، گوهرشناسی و باستان شناسی

بدون شک این بخش از مزیت های ذکر شده برای طرح مذکور را می توان خطرناک ترین قسمت طرح دانست. واضح است که نویسندگان محترم پروژه هرگز در طول عمر خود 24 ساعت را با گروهی از کاوش های باستان شناسی سپری نکرده اند تا بدانند هدف اصلی کار میدانی باستان شناسی چیست؟ چگونه تشکیل می شود؟ اقدامات و مراحل اداری چیست؟ چگونه و با چه استانداردهایی در عمل انجام می شود؟ ثبت نام و تشکیل پایگاه داده چیست؟ حفاظت در حین مطالعه و بعد از آن چیست؟ باستان شناسی توسط بهترین باستان شناسان چگونه و با چه مهارت هایی کاوش می شود؟ این مهارت ها چگونه به دست می آیند؟ نمونه برداری چیست و چگونه انجام می شود؟ مراکز و آزمایشگاه های کار بر روی نمونه در ایران و جهان کدامند؟ و ده ها مورد دیگر…

باستان شناسانی که در زمینه کاوش های صحرایی در ایران فعالیت می کنند، نه تنها به مدت حداقل 11 سال (تا مقطع دکتری) تحصیل باستان شناسی را ملزم به داشتن مدرک دکتری می باشند. این اقوام در حین آموزش و پس از آن در هیئت های باستان شناسی از پایین ترین رتبه (عضو عادی هیئت) تا بالاترین رتبه (معاونت شورا) فعالیت و تجربه کسب می کنند. هر دوره باستان شناسی (عصر حجر، تک همسری پیش از تاریخ، دوره ها و امپراتوری های تاریخی، ایران پس از اسلام) مختصات و الزامات خود را برای کار میدانی می طلبد که استانداردهای خاص خود را دارد. پژوهشکده باستان شناسی تنها پس از کسب این مدارک، تجربه چندین ساله و رزومه موثر، به عنوان تنها مرجع واجد شرایط صدور مجوز قانونی کاوش، صلاحیت افراد را بررسی و پس از طرح موضوع در جلسات شورای تخصصی با حضور از کارشناسان شناخته شده. هر رشته دارای مجوز برای تحقیق توسط شخص ذیصلاح می باشد. شایان ذکر است که با توجه به حساسیت فوق العاده مواد فرهنگی کهن و ماهیت کاوش ها که مخرب هستند، صدور این مجوزها با حساسیت علمی شدید همراه است.

به عبارت دیگر، بیراه نیست اگر بگوییم کاوش‌های باستان‌شناسی از نظر دقت، ظرافت، روش‌شناسی و تجربه علمی/عملی با جراحی چشم یا قلب قابل مقایسه هستند که فقط متخصص‌ترین و آگاه‌ترین پزشکان می‌توانند آن را به درستی انجام دهند. حال کافی است این ذکر مختصر پیچیدگی و تخصصی بودن موضوع کاوش های باستانی را با موارد ذکر شده در مواد 3 و 4 پروژه مذکور (گذراندن دوره کوتاهی از کاوش های باستان شناسی!!) مقایسه کنیم تا متوجه این موضوع شویم. چقدر نویسنده پروژه کیسه های کار باستان شناسی ناآگاه است.

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی!

در باستان شناسی یافتن اشیاء باستانی و خود اشیاء مهم نیست، بلکه مهم چگونگی پیدا شدن آنها، خاک و رسوباتی که اشیاء از آن به دست آمده اند، ارتباط اشیاء باستانی با یکدیگر، استانداردهای کاوش، ثبت دقیق، علمی و … تحقیقات آزمایشگاهی و نگارش محصول این موارد مهم است و بدیهی است که مسئولیت این موارد فقط بر عهده باستان شناسان مجرب و مجرب خواهد بود نه همه کسانی که در دوره شرکت کرده اند. به عبارت دیگر، برخلاف تصور رایج، هدف باستان شناسی یافتن گنج است! یا پیدا شدن مدفون نیست، بلکه هدف اصلی احیای سیستم زیستی/ معیشت و … نیاکان ماست. سپردن چنین فرآیند پیچیده و تخصصی به افراد طبق مفاد مواد 3 و 4 آن طرح مانند تیغ است.

READ  جزئیات اجرای طرح رتبه بندی معلمان و جذب 59 هزار معلم جدید

4- حفظ گنجینه تمدن و میراث کهن از تخریب و کاوش های غیرکارشناسی

بدیهی است با توجه به توضیحات قسمت قبل اعمال این بند نه تنها مانع از تخریب و حفاری های غیرحرفه ای نمی شود بلکه مانند تمامی تخریب کنندگان و غارتگران آثار ملی و فرهنگی کشور عزیزمان ایران در آن مشارکت می نماید. !

به تعبیری این طرح به برندگان و فروشندگان عتیقه این امکان را می دهد که در ازای شرکت در دوره های حفاری (به جای 11 سال آموزش و سال ها تجربه و تجربه در محوطه های باستانی) گواهینامه دریافت کنند، این بار به صورت رسمی طبق قانون غارت و غارت آسیب آثار باستانی و ملی کشورمان. چنین استدلالی در بالا مانند این است که بگوییم: چون دلالان بدون مدرک و صلاحیت حرفه ای به طبابت می پردازند، برای جلوگیری از این افراد یا سایر افراد دارای مدرک فوق لیسانس و گذراندن دوره فشرده پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت! آنها می توانند به این مهم برسند!! پس با سالها مطالعه، کار، رنج، کسب تجربه و … چه می شود. در زمینه پزشکی؟ تنها تفاوت این است که یکی به مرگ انسان می انجامد و دیگری به نابودی میراث فرهنگی.

5- حفظ گنجینه تمدن و میراث باستانی از فروش به قیمت مقرون به صرفه به دلالان و قاچاقچیان.

این دقیقاً همان چیزی است که ما گفتیم، ما از کمک دستیارانمان استفاده کردیم. همانطور که باستان شناسان و دوستداران فرهنگ غنی ایران عزیز منتظر بودند تا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بر اجرای قوانین موجود تاکید کنند و با هرگونه خرید و فروش و قاچاق اشیای عتیقه قاطعانه مخالفت کنند و عاملان آن را با قانون مداری آشنا کنند. با استدلالی ضعیف و تنها با بررسی مادی اماکن فرهنگی به دنبال کاهش سود اشیاء عتیقه و قاچاقچیان و حتی درآمدزایی برای دولت از این طریق هستند. نمایندگان محترم خانه ملت ها، توجه داشته باشید که اصل فراموش شده در ایران که منجر به چنین ناآرامی هایی شد، عدم مقابله صحیح نهادهای ذیربط با پدیده شوم گنج یابی و قاچاق آثار باستانی است. قوانین کافی و مؤثر هستند، اما در عمل اجرا نمی شوند. به همین دلیل شاهد حضور هزاران صفحه رسمی با آگهی های گنج یاب و فلزیاب در فضای مجازی هستیم بدون اینکه شاهد درگیری پلیس در فضای مجازی باشیم. یگان های میراث فرهنگی هر روز و هر هفته ده ها قاچاقچی را دستگیر و محاکمه می کنند و قضات ظرف چند روز حکم می کنند و ده ها نفر دیگر را تبرئه می کنند.

نمایندگان محترم ملت ایران در مجلس شورای اسلامی!

مدتهاست که عنان از مراقبت دست اندرکاران حفظ دستاوردها و میراث فرهنگی ایران عزیزمان خارج شده است. تعداد محوطه های باستانی آسیب دیده و غارت شده بی شمار است و تنها راه حل قانون شکنی است نه تغییر آن به نفع سودجویان.

امضاکنندگان این نامه که از اساتید گروه‌های باستان‌شناسی سراسر کشور هستند، اعتراض صریح و صریح خود را نسبت به این طرح، با اعتماد کامل به حاکمیت و درایت بدنه مجلس شورای اسلامی، ابراز امیدواری می‌کنند تا این پروژه را از هم جدا کنند. به متخصصان دلسوز کمک خواهد کرد تا در اهداف متعالی و والای باستان شناسی در این سرزمین پیشرفت کنند.»

بیشتر بخوانید:

آیا قاچاقچیان عتیقه به مجلس نفوذ کرده اند؟

کاوش و مرمت سد دیدگان هخامنشی شاهکار مهندسی آب ایران کهن

47231


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا