احتمال ورود این خودروها به بازار ایران / قیمت ها کاهش می یابد؟

مریم فکری: هر روز که می گذرد مخالفان واردات خودرو کاهش می یابد و بر تعداد موافقان این امر افزوده می شود. این به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی است. پیش بینی می شود در چارچوب سیاست ها و سقف های ارزی تعیین شده توسط بانک مرکزی، واردات خودرو به زودی از سر گرفته شود.

بر اساس اعلام وزارت صمت، خودروهایی قابل واردات به ایران هستند که حجم موتور اولی بین 1500 تا 2500 سی سی و دومی سقفی بین 20 تا 25 هزار دلار است. البته قبلا گفته شده که سقف قیمت 7000 دلار و حجم موتور 1000 متر مکعب است.

البته نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس در آخرین اظهارنظر خود گفته است; خودروهای وارداتی در بازه قیمتی 7 تا 20 هزار دلار هستند و نظارت بر واردات در این بازه قیمتی بر اساس ثبت سفارش خواهد بود.

ذکر سید جواد حسینی کیا; این موضوع همچنان در بحث های کارشناسی مطرح است. قیمت 7 تا 20 هزار تومان به زودی اعلام می شود. این محدوده قیمتی مانع از ورود خودروهای لوکس می شود.

جلیل رشیدی کوچی سخنگوی مرودشت نیز اخیرا اعلام کرد; کف و سقف قیمت وارداتی خودرو از 7 تا 20 هزار دلار است. مالیات، عوارض و عوارض خودروهای وارداتی نیز بسته به نوع خودرو از 10 تا 75 درصد دریافت می شود.

بیشتر بخوانید: چه خودروهایی در راه ایران هستند؟ / تکلیف خودروهای وارداتی چیست؟

محدوده قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد/ چند میلیون تن خودرو خارجی می توانید خریداری کنید؟

احتمال ورود این خودروها به بازار ایران / قیمت ها کاهش می یابد؟

آیا خودروهای ارزان قیمت می آیند؟

این در حالی است که طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات خودرو؛ کلیات واردات خودرو تصویب شده و انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد. به گفته وی، دولت در تلاش است تا خودرویی اقتصادی وارد کند که جامعه بتواند از آن استفاده کند.

بر این اساس گمانه زنی هایی در مورد خودروهایی که احتمال ورود آنها به بازار ایران وجود دارد، وجود دارد. این در حالی است که تخمین زده می شود خودروها در بازه قیمتی 7 تا 20 هزار دلار یعنی حدود 300 تا 500 میلیون تن باشند که خودروهایی با قیمت های اقتصادی و تقریبا متوسط ​​هستند.

READ  ارز ملی دارو حذف شد/ چرا واردات دارو تا پایان سال به نصف می رسد؟

بر این اساس بحث واردات خودروهایی مانند نیسان، کیا، هیوندای، سوزوکی، رنو، آموجی و میتسوبیشی مطرح است. به عنوان مثال از خودروهای کره ای موجود در بازار جهانی با حجم موتور بین 1500 تا 2500 سی سی و قیمت تا 25000 دلار می توان به کیا K5 2021 اشاره کرد. قیمت این خودرو در بازارهای جهانی 23590 دلار و حجم موتور آن 1598 سی سی است.

کیا فورته 2021 یکی دیگر از خودروهای کره ای قابل واردات با حجم موتور 1999 سی سی و قیمت 17890 دلار است.

طبق بررسی های انجام شده هیوندای النترا 2022 با حجم موتور 2000 سی سی و قیمت 21245 دلار قابل واردات می باشد.

هیوندای اکسنت 2022 با قیمت 17590 و حجم موتور 1600 سی سی یکی دیگر از خودروهای کره ای قابل واردات است.

در این میان برخی گزارش ها حاکی از آن است که سوزوکی دیزیر 2022 اتوماتیک با موتور 1.2 لیتری و مصرف سوخت 6 لیتر در هر 100 کیلومتر یکی از مدل های مورد بحث است. این خودرو با قیمت 36900 درهم در بازار امارات عرضه می شود که با احتساب 8400 درهم قیمت آن حدود 310 میلیون درهم خواهد بود.

میتسوبیشی آتراژ مدل 2022 اتوماتیک با حجم موتور 1.2 لیتر نیز با قیمت 36900 درهم موجود است که قیمتی در حدود 310 میلیون تن خواهد داشت.

راه اندازی واردات خودرو چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟

در این شرایط در حالی که بازار خودرو در فضایی متلاطم و متلاطم به سر می برد، این سوال مطرح است که آیا واردات خودروهای خارجی می تواند زمینه ساز مناسب سازی بازار باشد؟ امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو گفت: این روزها شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی هستیم و خودرویی که وارد ایران می شود اصلا در این محدوده قیمتی نیست. ضربه. “

وی با تاکید بر اینکه بحران در بازار خودرو تنها معطوف به کمبود واردات نیست، به افزایش هزینه‌های تولید اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ادبیات اقتصادی باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. تورم و تورم نادیده گرفته شد زیرا مقامات دولتی بر مبارزه با فروش بیش از حد تمرکز کردند.

READ  خبر بد برای تهرانی ها/ قیمت پارکینگ چقدر افزایش یافت؟

وی تاکید کرد؛ مشکل در ایران اصلا زیاده روی نیست، بلکه هزینه بالای تولید است. تورم منجر به افزایش قیمت تولید و در نتیجه گرانی محصولات شده است. تا زمانی که اقتصاد شروع به تولید کالاهای با ارزش تر نکند، مشکلات ما حل نمی شود.

به گفته وی در صنعت خودرو نیز با همین مشکل مواجه هستیم. محصولات ایرانی از نظر کیفیت، استاندارد، دانش و فناوری از استاندارد جهانی عقب‌تر هستند اما با قیمتی یکسان اجرا می‌شوند. بنابراین، از یک سو باید تورم را محدود کرد و از سوی دیگر، کالاها، دانش و فناوری باکیفیت تولید کرد.

او بیان کرد؛ چگونه تولید را متوقف می کنند اما می خواهند با گشایش در واردات، بازار را کنترل کنند؟ سوال ما این است که اگر وضعیت ارز بهتر شده چرا به چشم نمی آید و این را فقط در بحث واردات خودرو باید دید.

کاکای بیان کرد؛ بودجه کشور و شیوه اداره مسئولان بر مصرف گرایی و واردات استوار است، خودرو نیز همینطور. سال ها واردات خودرو از صنعت خودروسازی ایران ممنوع بود. اکنون باید به این سوال پاسخ داد که کدام عوامل و ساختارها مانع از دستیابی به این هدف شده است. با فرض اینکه واردات باید جایگزین واردات شود تا کالاهای ارزان قیمت متعادل شود، چرا از همان ابتدا با استناد به سیاست حمایت از تولید داخلی واردات را ممنوع کردند و بازار را شوکه کردند؟

وی گفت: من مخالف واردات نیستم، اما می دانم که واردات ممکن است به طور موقت راه را برای کنترل بازار هموار کند، اما در عمل تا زمانی که تولید در کشوری افزایش پیدا کند، بحران ریشه می گیرد. ای حل نمی شود.

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا