آیا دولت دستور واردات خودرو را صادر می کند؟ / قیمت ها سر به فلک کشیده است

مریم فکری: تنها 25 روز تا پایان مهلت روسای قوای واردات خودرو باقی مانده است و سوال اینجاست که در نهایت واردات خودرو به کجا می رسد. ممنوعیت واردات خودرو به مصوبه سال 97 شورای هماهنگی اقتصادی مراجع سه گانه مرتبط است و مهلت قانونی این مصوبه اوایل خرداد سال آینده به پایان می رسد. شرایطی که از یک سو دولت و مجلس به دنبال از سرگیری واردات خودرو هستند و از سوی دیگر بر خلاف اجرای کلی نظام، هیات عالی نظارت از ورود خودرو به کشور جلوگیری کرده است. سیاست های مشترک

اما صحبت هایی که توسط دولت به رهبری رئیس جمهور و البته وزیر صنعت شنیده می شود، خواست دولت برای آزادسازی واردات خودرو است. بر اساس همین نظر، منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت در تازه ترین اظهار نظر خود در خصوص ممنوعیت واردات خودرو و نوسانات بازار، گفت؛ در این راستا با توجه به محدودیت های موجود در بازار خودرو، واردات خودرو از کشور خارج می شود. یکی از مواردی که منجر به کاهش تقاضای کاذب در بازار خودرو می شود، واردات خودرو است. بنابراین برای تنظیم بازار خودرو به واردات با دید مثبت نگاه می کنیم و هر زمان که نهادهای زنجیره ای اجازه دهند کار را انجام می دهیم.

بیشتر بخوانید: اعلام نظر پلیس برای واردات خودرو

دنا 493 میلیون تن شد/ پیش بینی جدید قیمت خودرو

آیا دولت می تواند دستور واردات خودرو بدهد؟

این در حالی است که نمایندگان خانه ملت و تحلیلگران بازار خودرو معتقدند با توجه به اینکه مخالفت هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های مشترک نظام تنها در مصوبات مجلس نظارت می کند، بنابراین اگر دولت قصد دارد قفل ورود را بردارد. کشور، هیأت عالی نظارت دیگر نمی تواند جلوی این اقدام دولت را بگیرد. از این طریق دولت می تواند دستور واردات خودرو را صادر کند.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این خصوص گفت:

اما به گفته وی، موضوع ممنوعیت واردات خودرو مصوبه مجلس نیست، بلکه در جلسه سران قوا در سال 97 و به درخواست رئیس جمهور وقت گفت که از آنجایی که ارز در کشور در چالش است، باید واردات خودرو را متوقف کنیم تا به جای صرفه جویی در ارز صرفه جویی کنیم. این مصوبه هم اکنون در پایان اردیبهشت امسال به پایان می رسد زیرا چهار سال از عمر آن می گذرد و احتمالا تمدید نخواهد شد.

READ  بازار سهام در دومین روز هفته شتاب خود را از دست داد/ افزایش اندک

رشیدی با اشاره به لغو بند واردات خودرو در بودجه 1401 خاطرنشان کرد: رئیس مجلس گفت که این لغو به معنای ممنوعیت واردات نیست و این عدد حذف شد، اما حدس می زنم در آینده با فراز و نشیب هایی مواجه شویم.

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه اجرای مصوبه ممنوعیت واردات خودرو در اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد، گفت: با پایان یافتن این مصوبه، شرایط برای واردات خودرو آسان‌تر می‌شود. برای رانندگی ماشین.”

به گفته وی صنف خودروهای وارداتی باید به گونه ای باشد که مردم عادی توانایی خرید آن را داشته باشند.

آیا دولت دستور واردات خودرو را صادر می کند؟  / قیمت ها سر به فلک کشیده است

عمالریجانی: مجمع درباره تصمیم واردات خودرو اظهار نظری نکرده است

البته در همان زمان آیت الله آملیلاریجانی، رئیس شورای تشخیص نیز از برخی اظهارات در مورد مصوبات هیات عالی نظارت گلایه کرد؛ اما در ادامه این گزارش آمده است. آنها بر سر واردات خودرو جنجال برانگیختند و آن را بهانه ای برای حمله به کل مجمع قرار دادند. در حالی که اولاً دادگاه مجمع درباره این مصوبه اظهار نظری نکرده و متأسفانه عده ای بدون توجه و آگاهی، مجمع تشخیص و هیئت عالی نظارت را یکی می دانند.

او اضافه کرد؛ ثانیاً، هیات عالی نظارت با کارشناسی های مختلف، برخی از بندهای مصوبه مربوط به واردات خودرو را مغایر با سیاست های کلی نظام دانست. این نظر هیات عالی نظارت است که با اکثریت آرا تصویب شد. ممکن است عده ای به این موضوع اعتراض کنند اما به این بهانه نباید بحث خرابکاری و توهین به هیات عالی نظارت مطرح شود. ایراد هیأت عالی نظارت در واقع برخی از ویژگی ها یا ابهامات این مصوبه است که امیدوارم به طور دقیق و مفصل برای مردم توضیح داده شود.

بازار خودرو سقوط کرد

اصرار بر واردات خودرو که کارشناسان بر آن تاکید دارند با هدف کنترل بازار خودرو و تلاش برای افزایش قیمت است. از سال 1400 شرکت های خودروسازی می خواستند تولید خود را افزایش دهند. به گونه ای که عرضه و تقاضا با هم هماهنگ هستند اما هیچ یک از شرکت های خودروسازی نتوانسته اند در گذشته افت را جبران کنند و همچنان تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است. در نتیجه صف خرید کارخانه های خودروسازی (با پیش مدل های یک ساله و فروش فوق العاده) و فاصله قیمت کارخانه با بازار روز به روز بیشتر می شود.

READ  هجوم عرضه به بازار برای خرید ماکارونی

از آنجایی که تولید خودرو کاهش می‌یابد و هر دو خودروساز نتوانسته‌اند تولید خودرو را به میزان یک میلیون دستگاه در سال افزایش دهند (تقاضای سالانه کشور 1.5 میلیون دستگاه) چاره‌ای جز واردات خودرو برای تنظیم بازار ندارند.

با کاهش تولید خودرو، مردم با چالش های جدی در بازار خودرو مواجه شده اند که مهم ترین آن افزایش هزینه ها و عدم امکان مالی جایگزینی خودروهای قدیمی است. بر این اساس به جای اینکه برخی از گروه ها مانند خودروسازان و قطعه سازان با واردات خودرو مواجه شوند، بهتر است فضایی فراهم شود که واردات خودرو را تسهیل کند.

بر اساس هشت مصوبه رئیس جمهور، خودروسازان در سال جاری نیاز به تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو دارند که این امر می تواند به آرامش در بازار منجر شود، اما همانطور که بهار صنعت خودرو نشان می دهد، این امر محقق نمی شود و باز هم انجام نمی دهیم. تحویل و تقاضا

فیروز نادری کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می گوید: ادامه بحث واردات نیز یکی از دلایل افزایش شدید قیمت خودرو است.

مرتضی مصطفوی دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: به نظر نمی رسد دولت مخالف واردات کلان باشد. به گفته وی، اخبار ضد و نقیض واردات خودرو بیش از پیش بازار را تکان می دهد، به طوری که به نظر می رسد تا یک ماه آینده احتمال تشدید نوسانات بازار وجود دارد.

در این شرایط اما باید منتظر ماند و دید در نهایت چه اتفاقی می افتد. اینکه آیا دولت به تنهایی دستور از سرگیری واردات را صادر خواهد کرد یا خیر.

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا