آیا خودروهای ارزان قیمت در راه هستند؟ / محدوده قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد


ضمن اینکه طرح تولید خودروهای اقتصاد داخلی باید از طریق بستر داخلی در داخل شرکت های خودروسازی راه اندازی شود. این دو اقدام برای افزایش عرضه و همچنین پرکردن خلاء پراید به عنوان یک خودروی اقتصادی است.

قیمت خودرو از سال 1397 به طور مداوم در حال افزایش بوده است، آمارها نشان می دهد که مهمترین دلیل افزایش قیمت در این سال ها کاهش شدید تولید خودرو است. میزان تولید خودرو در 4 سال گذشته به دلیل تحریم های اقتصادی به نصف کاهش یافته است. به عنوان مثال حجم تولید ایران خودرو از 705 هزار دستگاه به 450 هزار دستگاه رسیده است و سایر خودروسازان داخلی نیز با افت شدید تولید مواجه هستند. اما کاهش تولید تمام ماجرا نیست.

بررسی ها نشان می دهد علاوه بر کاهش شدید تولید خودرو، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو، حذف پراید از چرخه تولید است. طبق آمار تاکنون 20 میلیون خودرو در ایران شماره گذاری شده است که از این تعداد 7 میلیون خودرو دارای شماره پراید هستند. این آمار نشان می دهد که عمده تقاضای بازار مربوط به خودروهای «ارزان» یا «اقتصادی» است. بررسی محصولات خودروسازان نشان می دهد در شرایط کنونی بازار خودرویی قابل مقایسه با قدرت خرید قشر ضعیف جامعه وجود ندارد که باعث شده حتی پرایدهای مستعمل نیز با تقاضای بالا و افزایش قیمت مواجه شوند. با تبدیل شدن پراید به شاخص و مبنای قیمت گذاری خودرو، قیمت سایر خودروها متناسب با قیمت پراید به عنوان قیمت پایه ارزش گذاری می شود و در نتیجه افزایش قیمت پراید به سرعت به قیمت خودروهای دیگر سرایت می کند. بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر به طور متوسط ​​52 درصد خانواده های ایرانی یعنی 13 میلیون و 400 هزار خانوار فاقد خودرو هستند. تعداد خانوارهای بی خانمان در مناطق روستایی 68 درصد و در مناطق شهری 48 درصد است. همه اینها لزوم توجه به تولید، عرضه و واردات خودروهای اقتصادی و ارزان را تقویت کرده است. در چنین شرایطی وزارت صنعت از یک سو با تولید خودروهای ارزان قیمت در سکوهای داخلی تلاش می کند کمبود عرضه خودروهای اقتصادی را جبران کند و از سوی دیگر بخشی از سهم خودروهای وارداتی را به خود اختصاص دهد. برای تامین وسایل نقلیه اقتصادی.

READ  صحبت های دستیار پوتین درباره پروژه راه آهن رشت - آستارا/ روس ها از این پروژه کنار می روند؟

2 گام اساسی برای تحویل خودروهای ارزان قیمت

عبدالله توکلی لاهیجانی، رئیس سرویس صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه های وزارت صنعت برای عرضه خودروهای ارزان قیمت گفت: برنامه های مختلفی برای تغییر بازار و صنعت خودرو وجود دارد. می تواند جایگزین پراید شود.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام می شود تولید محصولات ارزان داخلی است به این معنا که باید چندین محصول مختلف روی یک بستر اقتصادی در شرکت های مختلف خودروسازی تولید شود تا این محصولات جایگزین شوند. غرور. «این کار در حال انجام است و به زودی اخباری مبنی بر تولید خودروی اقتصادی و بومی که قیمت آن متناسب با سطح درآمد اکثریت جامعه است منتشر خواهد شد.

وی همچنین به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: نگاه به طرح واردات خودرو به گونه ای است که درآمدهای آن به حوزه عمومی تری برسد و در این طرح ملاحظات مربوط به خودروهای اقتصادی لحاظ شود. وی افزود: واردات خودرو در گذشته عمدتا بر اساس خودروهای لوکس صورت می گرفت که مزایای آن تنها به قشر خاصی از جامعه می رسید، اما رویکردهای فعلی تغییر کرده و در حوزه واردات خودرو به این موضوع پرداخته خواهد شد.

توکلی لاهیجانی در پاسخ به این سوال که تعرفه واردات خودرو تغییر نمی کند و قیمت خودروهای وارداتی 700 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان خواهد بود، گفت: آیین نامه طرح واردات خودرو هنوز نهایی نشده است. گمانه زنی و قابل اعتماد نیست، زیرا قوانینی برای واردات خودرو تنظیم شده است که جزئیات و نحوه واردات را مشخص می کند.
وی درباره زمان تدوین آیین نامه گفت: تدوین ضوابط واردات خودرو احتمالا بین 2 هفته تا یک ماه زمان می برد. همچنین جلساتی را با بخش های مختلف بحث اجرایی خواهیم داشت و در نهایت آیین نامه با در نظر گرفتن همه موارد نهایی می شود، اما آنچه مسلم است این آیین نامه سعی می کند درآمد حاصل از واردات خودرو را پوشش دهد. و محدود نیست. متعلق به گروه یا کلاس خاصی از وسیله نقلیه باشد.

READ  آیا قیمت رسمی مرغ افزایش می یابد؟ / مرغ به کیلویی 75 هزار تومان رسید

میزان تقاضای واقعی

وی در پاسخ به این سوال که اکنون تقاضای واقعی در بازار خودرو چقدر است، گفت: تقاضای واقعی در بازار خودرو پویا است، یعنی این میزان تقاضا متناسب با تغییرات کلان اقتصادی از جمله تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه در حال تغییر است. مثلاً با افزایش درآمد سرانه جامعه و افزایش قدرت خرید مردم، تقاضا نیز افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی دو موضوع وجود دارد که باعث افزایش تقاضا می شود. در وهله اول بحث خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها و در وهله دوم بحث همگن سازی خانوارها با خودروها است.

وی افزود: اگرچه سرانه مالکیت خودرو در ایران مناسب است، اما یکدست نیست و عادلانه توزیع نشده است. بعضی خانواده ها مثلاً چند ماشین دارند، اما بعضی خانواده ها ماشین ندارند، یعنی. اگر یک محصول اقتصادی در بازار تولید شود، بازار خودرو تا 2 میلیون افزایش می یابد.» این دستگاه باید سالانه توزیع شود، البته باید توجه داشت که حجم تقاضا در کلاس های قیمتی مختلف خودروها متفاوت است و تقاضا برای خودروهای کلاس A غیر از خودروهای کلاس B و C هستند که گران‌تر هستند، بنابراین نمی‌توان یک رقم برای تقاضای اعلام شده در بازار باشد.

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا