آیا بازار خودرو در آستانه سقوط بود؟


مریم فکری: سرانجام پس از 4 سال توقف واردات خودرو، قرار است خودروها به زودی وارد کشور شوند. همزمان با مطرح شدن موضوع آزادسازی واردات خودرو در مجلس تا زمان انتشار، این طرح بارها به شورای نگهبان ارجاع و به دلایلی از جمله مخالفت با هیات عالی نظارت بر سیاستگذاری به مجلس بازگشت. در روزهای اخیر اما وزیر صمت به طور رسمی از آزادسازی واردات خودرو خبر داده است. سیدرضا فاطمی امین چهارشنبه گذشته اعلام کرد که جزئیات و همچنین نحوه واردات خودرو در آیین نامه مشخص شده است که در حال تصویب است.

به گفته وی، در شرایط فعلی با توجه به اینکه تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، نیاز به واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو است. در آیین نامه پیشنهادی واردات خودرو، توجه ویژه ای به انتقال فناوری ها برای ارتقای کیفیت صنعت خودرو شده است.

بر این اساس، گفته می شود پیش نویس طرح نهایی واردات خودرو امروز و فردا برای تصویب به دولت ارسال می شود.

واردات خودرو زمانی باید از سر گرفته شود که اردیبهشت 97 به دلیل خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم های یکجانبه آمریکا، دولت تصمیم گرفت واردات برخی کالاها از جمله خودرو را محدود کند. در واقع با اعمال تحریم ها، فروش نفت و منابع ارزی کشور کاهش یافت و دولت برای مدیریت هزینه های ارزی، واردات خودرو را ممنوع کرد. بنابراین با پایان رسمی ثبت سفارش، در این چهار سال هیچ خودروی خارجی جدیدی وارد ایران نشده است.

افزایش عجیب قیمت خودرو در بازار

در حالی که قرار است فضا برای واردات خودروهای خارجی باز شود، بازار خودروی کشور در هفته های اخیر رشد سریعی داشته است، به طوری که پراید، ارزان ترین خودروی کشور، رنگ 208 میلیون تنی را به خود دیده است.

گزارش ها نشان می دهد که در بازار خودروهای خارجی از اوایل اردیبهشت تاکنون شاهد رشد چند ده میلیونی در برخی خودروها بوده ایم. تا جایی که مثلا جک جی 4 با رشد 23 میلیون تومانی مواجه است. همچنین هایما S5 6 سرعته اتوماتیک حدود 70 میلیون تومان رشد کرد. در عین حال ام وی ام 315 پلاس هاچ بک 25 میلیون تن افزایش یافته است.

500000 خودروی موجود در بازار را جارو برقی کنید

به گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در حال حاضر خلاء 500 هزار خودرو در بازار وجود دارد که رقابتی شدن آن با واردات روزافزون است.

READ  فشار بر بازار ارز افزایش یافت/ آیا دلار دوباره سقف را می شکند؟

بر این اساس، عزت الله اکبری طلاترپشتی اعلام کرد: در پی بررسی کمیسیون های شورا، دولت مصوب شد خودروهای ایمن کم مصرف و بدون سقف را وارد کند.

به گفته وی، تا به امروز حمایت هایی از خودروسازان صورت گرفته است که به گفته مقام معظم رهبری نباید از این حمایت ها سوء استفاده شود و باید ساختار دو خودروساز اصلاح شود. مثلا دولت باید ناظر باشد نه سهامدار و مداخله گر.

اکبری درباره مصوبه قبلی مجلس درباره واردات 70 هزار خودرو نیز بیان کرد: ابتدا با دستور مقام معظم رهبری این مصوبه اصلاح شد و به دولت این اختیار را دادیم که تا جایی که بازار می تواند برای عموم خودرو وارد کند. دوم اینکه ماده 4 که مربوط به صادرات قطعات و واردات خودرو بود حذف شد.

وی خاطرنشان کرد: مقررات واردات خودرو توسط دولت تدوین می شود و دولت باید شرایط را برای واردات آماده کند.

رد شنوایی رسمی

پس از آنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت از تصویب تمامی واردات خودرو به هیات وزیران خبر داد و اعلام کرد این تصمیم نهایی و جزئیات نحوه و نحوه واردات خودرو در هفته آینده اعلام می شود، اخباری به صورت ویژه در شبکه های مجازی منتشر شد. محدودیت در سقف بالای قیمت و اندازه موتور برای خودروهای وارداتی.

در فضای مجازی اعلام شد که واردات خودرو با دو شرط قیمت خودرو 7000 دلار و حجم موتور 1000 مترمکعب آزاد شده است.

در پی این شایعه، جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در توییتی نوشت: بالاخره قدم اول برداشته شد و واردات خودرو آزاد شد. هنگام تنظیم قوانین واردات خودرو بر اساس واژه خودروی اقتصادی، دو شرط در نظر گرفته می شود. محدودیت قیمت 7000 دلار و حجم موتور 1000 سی سی. اگر وزیر صمت این توهین فاحش به مردم ایران را اصلاح نکند قطعا منتظر استیضاح خواهد بود.

اما معاون حقوقی وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این شایعه در صفحه شخصی خود صحبت کرد و این محدودیت ها در واردات خودرو را تکذیب کرد.

محمدجواد حاجی حسینی اعلام کرد: مفاد مصوب شورای دولت برای رفع ممنوعیت واردات خودرو از سوی وزارت صمت با نگاه تخصصی و کارشناسی در حال اجراست و شایعات منتشر شده مبنی بر محدودیت قیمت و حجم صحت ندارد.

READ  بدترین استان ها از نظر فضای کسب و کار; کرمان، اردبیل و بوشهر

واردات خودرو در چارچوب سیاست های پولی بانک مرکزی

مصطفی گماری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی در فضای مجازی با عنوان اجرای مصوبه آزادسازی واردات خودرو در چارچوب سیاست های پولی و سقف های تعیین شده از سوی بانک مرکزی، از مصوبه آزادسازی واردات خودرو خبر داد. واردات خودرو در چارچوب قوانین، سیاست های پولی و سقف های تعیین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

وی همچنین گفت: هماهنگی کامل سیاست ارزی با سیاست ارزی در برنامه اصلاحات ساختاری اقتصاد یک اصل مورد توافق دولت سیزدهم است.

در آستانه کاهش قیمت خودرو؟

در این شرایط معاون وزیر صنعت پیش بینی می کند در صورت آزادسازی واردات خودرو، قیمت ها به تدریج به سطح منطقی مورد انتظار مشتری نزدیک شود. منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در برنامه تلویزیونی درباره مصوبه آزادسازی واردات خودرو گفت: در مصوبه جدید در حال تدوین علاوه بر دو دهک بالا، دهک پایین نیز مورد توجه قرار گرفته است. «مثلاً برای دهک پایین تعرفه کمتری تعیین کردند.

به گفته وی، اگر عرضه و تقاضا متعادل شود، قطعا این موضوع بر قیمت تاثیرگذار خواهد بود و پیش بینی ما این است که با شروع واردات و تداوم آن، قیمت ها به تدریج به سطح منطقی مورد انتظار مشتری نزدیک شود.

مهدی رادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز درباره تاثیر واردات خودرو بر قیمت بازار گفت: به نظر می رسد از همان ماه اول شاهد کاهش قیمت باشیم چرا که واردات خودرو شوکی به بازار وارد می کند.

به گفته وی، با توجه به قیمت خودروهای وارداتی، بازار در آینده به ثبات خواهد رسید.

رادفر تاکید کرد: به نظر می رسد اولین خودروهای وارداتی اواخر شهریور وارد بازار شود چرا که تجربه در حال تثبیت است و تا اجرای چنین مصوباتی تاخیرهای زیادی وجود دارد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران نیز پیش بینی کرد: با ورود اولین سری خودروهای وارداتی به کشور، قیمت ها شکسته می شود که احتمال می رود تا دو ماه آینده این اتفاق بیفتد.

به گفته وی، امروزه خودروهای خارجی در کشور با سه برابر قیمت جهانی معامله می شود و این قیمت ها برای خودروهای فرسوده و کارکرده بسیار بالاتر است. بنابراین ورود خودروهای خارجی باعث کاهش بیشتر قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی و داخلی می شود.

223225


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا