آنتونیا شرکا: کسی را برای امضا نکردن بیانیه زنان سینماگر، توبیخ نکنیم


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سوم فروردین امسال، سمیه میرشمسی در توییتی از آزار و اذیت بازیگر معروف، کارگردان ایرانی خبر داد. بیانیه ای صادر کرد. این بیانیه به امضای تعدادی از بازیگران از جمله تهمینه میلانی، میترا حجار، ویشکا آسایش، نگار جواهریان، مریم پالیزبان، هایده صفی یاری، شقایه دهگان، فرشه حسینی، کتایون ریاحی، ترانه علیدوستی و ملیکا نفی نیا شریفی رسیده است. انواع آزار و اذیت زیر چتر خشونت جنسی مورد بحث قرار می گیرد. از جمله تهمت با الفاظ صریح جنسی، سوء استفاده از سکوت و مدارا با مردم، گروگانگیری از کار و دستمزد، خشونت جنسی از طریق تهدید محل کار قربانی، تماس فیزیکی ناخواسته، اجبار و خشونت جنسی و در نهایت خشونت فیزیکی. “و تجاوز جنسی.”

به بهانه انتشار این بیانیه و حمایت انجمن ها و کارگردانان مختلف سینمایی از لزوم رسیدگی به موضوع آزار جنسی در سینمای ایران، پنجشنبه 7 فروردین خبرآنلاین برای این اتفاق یک باشگاه خانگی برگزار کرد که مردم آن را دوست دارند احمد بخارایی، کامبیز نوروزی، منیج حکمت، نیره توکلی، محمدرضا لطفی، محمد آقازاده، محمدمهدی عسگرپور و Antonia Partners از آزار و خشونت جنسی در سینمای ایران می گوید.

در ادامه گزیده ای از گفتگوی آنتونیا آمده است:

آنتونیا شورکا منتقد سینما درباره وجود آزار جنسی در سینمای ایران گفت: موضوع آزار و اذیت در سینما و حتی در همه عرصه ها به این روزها محدود نمی شود. سال‌هاست که وجود دارد، اما کسی به آن اشاره نمی‌کند. خانم منیج هکمت یکی از افرادی بود که سال ها پیش این مسائل را مطرح کرد و به تنهایی به این عرصه آمد و از حقوق زنان دفاع کرد و با ساخت فیلم هایی در این زمینه این مسائل را پررنگ کرد.

READ  صفحه اول روزنامه های ۵شنبه۲۲ اردیبهشت۱۴۰۰

وی درباره گسترش آزار جنسی در سینما گفت: من شخصا این کمپین را امضا کردم و معتقدم این مشکلات در همه حرفه ها وجود دارد. من غیر از سینما در حرفه های دیگری هم بودم و متوجه شدم که تقریبا هیچ زنی نیست که سر کار باشد و این آزارها را به هیچ وجه تجربه نکرده باشد. من فکر می کنم وقتی این بیانیه توسط بیش از 800 نفر نوشته و امضا شده و حتی کمپینی برای آن راه اندازی شده است، یعنی موضوع رو به جلو است. اگرچه این حرکت فقط سطح حساسیت را افزایش داد، به نظر من به خودی خود ارزشش را دارد. زیرا گویی طوفانی برخاسته است و شاید بهتر است در چنین جامعه ای این حرکت را جهت دهی نکنیم. زیرا هر جنبشی که شروع می‌شود برچسب سیاسی می‌خورد.»

شرکا ادامه دادند: اگر بخواهیم زیاد فکر کنیم، شبکه های خارجی و رسانه های خارجی چه اهدافی را دنبال می کنند؟ و چرا الان این اتفاق افتاد و نه در زمان دیگری و… اگر بخواهیم از جغرافیا، زمان و تاریخ صحبت کنیم، این حرکت درجا خفه می شود».

این منتقد درباره نحوه برخورد با امضاکنندگان بیانیه گفت: من مخالف توبیخ یا پرسیدن این موضوع هستم که آیا بیانیه را امضا کرده اند یا نه. ما باید این را کنار بگذاریم و این سوالات را از کسی نپرسیم. این جنبش در نوع خود آنقدر خام و جوان است که فکر می کنم الان همه دارند می چرخند. حتی در میان کسانی که با این گفته موافق هستند، آنقدر طیف گسترده ای وجود دارد که دیدگاه های کاملاً متفاوتی دارند. اگر بپذیریم که از این حرکت نیز مانند بسیاری از جنبش های دیگر می توان سوء استفاده کرد، اما همچنان ارزشمند است و قطعا در تاریخ خواهد ماند.»

READ  علی رضاقلی درگذشت - خبرآنلاین

شرکا در پایان گفتند: “ما با انجام این کار در حال تمرین دموکراسی هستیم، بنابراین لطفاً به من اجازه دهید تا تکالیف خود را با تمام اشتباهات انجام دهم و آن را پاک نکنم.”

57245


منبع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا